معجزه شبکه‌ها‌ی اجتماعی برای ساسان

آفتاب یزد- گروه شبکه: برنامه عصر جدید در شرایطی روی آنتن شبکه سه سیما رفت که مخالفت‌ها و انتقادهای زیادی را به همراه داشت. منتقدین در بدو شروع برنامه بیش از اینکه به محتوای آن بپردازند از کپی بودن آن صحبت می‌کردند، عده‌ای نیز اظهار داشتند که هر چقدر هم خوب باشد محدودیت‌ها‌ی صدا و سیما اجازه نمی‌دهد که آنچنان که باید این برنامه پیش رود و خودش را نشان دهد. اکنون با گذشت چند برنامه از این مجموعه، رفته رفته واکنش‌های مثبت‌‌تری به آن در شبکه‌ها‌ی اجتماعی بازتاب پیدا می‌کند؛ اما برنامه شنبه شب عصرجدید استعدادی را برای تماشاگران صفحه تلویزیون به نمایش گذاشت که نخستین بار چند ماه پیش توسط شبکه‌های اجتماعی به مردم معرفی و مورد استقبال گسترده کاربران فضای مجازی قرار گرفت. در اولین برنامه این هفته عصر جدید، نوجوانی از شهرستان چابهار، استان سیستان و بلوچستان شرکت کرده بود که طبق روال حضور در این برنامه پیشتر ویدئوی از آن برای برنامه فرستاده شده بود و بعد از انتخاب شدن توسط داوران، مجوز حضور در برنامه تلویزیونی را گرفت.

> محروم اما مستعد
«ساسان پرکان» نوجوانی است که با وجود محرومیت‌ها‌ی چندگانه از جمله حضور در منطقه جغرافیایی محروم سیستان و بلوچستان، شرایط اقتصادی نامناسب، نان‌آور و سرپرست خانواده‌ بودنش، و نیز بدون داشتن مربی حرفه‌ای توانسته به شکلی حیرت آور مهارت‌های ژیمناستیکی کسب کند. افرادی که به این ورزش روی می‌آورند نیازمند چندین خصوصیت جسمی برای اجرای حرکات سخت ژیمناستیک از جمله قدرت، انعطاف بدنی، چابکی، تعادل و هماهنگی اعضای بدن هستند. داشتن همه این توانایی برای نوجوانی با این شرایط نه تنها غیر عادی بلکه حیرت‌آور می‌نماید. هر چند که تعداد حرکاتی که ساسان اجرا می‌کرد‌اندک بود و تنوع زیادی نداشت اما تسلط و تعادلش در اجرای حرکات، او را متمایز کرد.



> حضور ساسان در برنامه عصر جدید
چندماه پیش کلیپی در شبکه‌ها‌ی اجتماعی منتشر شد که ساسان را در حال پشتک وارو زدن در میان دیگر دانش آموزان مدرسه‌اش نشان می‌داد، این کلیپ با بازتاب گسترده در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد و همین جرقه‌ای برای حضور او در برنامه استعدادیابی عصر جدید شد. احسان علیخانی در پایان اجرای این ژیمناست خودآموخته با مخاطب قرار دادن داوران برنامه از آنها پرسید که آیا شرایط زندگی ساسان بر ندادن رای منفی شما به او تاثیر داشته؟ آیا اگر ساسان ساکن تهران می‌بود هم به او رای مثبت می‌دادید؟ بشیر حسینی یکی از چهار داور برنامه عصر جدید که خودش دکترای فرهنگ و ارتباط دارد در پاسخ به این سوال گفت فلسفه این برنامه استعدادیابی، انتخاب افراد بر اساس میزان توانایی‌شان متناسب با امکاناتی که در اختیار داشته‌اند، است. اینکه با کمترین امکانات توانسته چنین مهارتی را کسب کند مستعد تلقی می‌شود و اگر این کار احساسی تلقی شود باید بگویم که گاهی هم باید احساسی تصمیم گرفت.
> استعدادی که بار خانواده را به دوش می‌کشد
ساسان نمونه‌ای کامل از یک فرد مستعد است. او با اینکه نخستین بار بود به تهران می‌آمد و حتی روی صحنه می‌رفت به مثابه یک مجری کار کشته رفتار کرد. فضای دلهره آور استیج از اعتماد به نفس و تسلط او بر حرف زدن و اجرایش نکاست و باعث نشد که او حتی ذره‌ای احساس ترس یا ناتوانی کند. عزت نفس او در رفتار و گفتارش به خوبی هویدا بود و می‌شد به راحتی شوق پیشرفت را در چشمانش دید. او در برنامه عصر جدید از محرومیت‌ها و آرزوهایش گفت. حرف‌ها‌ی او سراسر بوی امید، پیشرفت و وطن دوستی می‌داد. هیچ‌کجای صحبت‌هایش همشهریان و دوستان محرومش را فراموش نکرد و آرزویش بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت آرزویی
مادی نبود. او با دستش آسمان را نشان داد و برافراشتن پرچم ایران در دنیا را آرزو کرد. کاربری درباره آرزوی ساسان نوشت: « در برنامه عصر جدید،ساسان پرکان نوجوان اهل سیستان و بلوچستان که در اوج محرومیت زندگی می‌کند، در پاسخ به پرسش چه آرزویی داری، کلامی از آرزوهای مادی نگفت. او چندبار تکرار کرد تنها آرزویش اینست که پرچم ایران را بالا ببرد. آرزوی او را جز با اشک شوق می‌توان درک کرد؟!» ساسان از خانواده ی نه نفره‌اش که به غیر از او سه خواهر و سه برادر دیگر در آن حضور دارند، گفت. او بدون اینکه ذره‌ای از عزت نفسش کم شود و یا خجالت بکشد از پدر فلجش که قبل از آسیب، کارگر یک نانوایی بوده، گفت. ساسان صبح‌ها در مدرسه درس می‌خواند و بعدازظهر‌ها برای درآوردن خرجی خانواده نه نفره اش در منطقه آزاد چابهار کار می‌کند، همه این سختی‌ها باعث نشده که او خودش را ببازد یا برای دست یابی به هدفش دست از تلاش بردارد. او چنان امیدوار از ساختن سالنی در شهر چابهار برای بچه‌ها‌ی هم سن و سالش که اکنون در ساحل تمرین می‌کنند گفت که گویی خود را در هیبت مربی آنها می‌دید. اعتماد به نفس و امید او باعث شد با کارت شانس احسان علیخانی به مرحله بعد راه یابد. حرف‌ها‌ و نگاه ساسان به زندگی و آینده بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌ها‌ی اجتماعی به ویژه اینستاگرام و توئیتر داشت، یک کاربر درباره او نوشت: « ساسان پرکان فقط یه استعداد نیست. بلکه نماینده هزاران استعداد ایرانیه که بخاطر محرومیت باید استعدادشونو چال کنن! از اجرای دیشب ساسان و صحبت‌هاش همینجوری سرسری رد نشیم»

> سرنوشت ساسان‌ها‌ چه می‌شود؟
سوالی که برخی از کاربران شبکه‌ها‌ی اجتماعی آن را به شیوه‌ها‌ی مختلف مطرح کرده بودند این بود که سرنوشت افراد مستعدی که مثل ساسان در مناطق محروم و در شرایط سخت زندگی می‌کنند، چه می‌شود؟ آیا مسئولان این برنامه را می‌بینند که بعد بخواهند به استعدادهای اینچنینی بها داده و آنها را جذب کنند؟ برخی از کاربران نیز با اشاره به شرایط سخت ساسان این موضوع را مطرح کردند که او اکنون نان آور خانواده اش است. اگر بخواهد به ژیمناستیک به شکل حرفه‌ای بپردازد چه کسی هزینه‌ها‌ی زندگی او را متقبل خواهد شد. بعد از انتشار کلیپ ساسان، رئیس فدراسیون ژیمناستیک که به توصیه کمیته ملی المپیک بنا بود شرایط ساسان را بررسی کند، اعلام کرد که او شرایط لازم را برای ژیمناست بودن ندارد و نباید تب اینستاگرام و شبکه‌ها‌ی مجازی مارا بگیرد؛ او گفت واقعیت این است که پرکان در لیست استعدادها نبود، این در حالی است که نخبگان ژیمناستیک از طریق طرح استعدادیابی شناسایی شده و تحت آموزش هستند! بعد از حضور ساسان در برنامه عصر جدید، کاربران فضای مجازی به این سخنان زهرا اینچه‌درگاهی واکنش نشان دادند. کاربری نوشت: « جناب فدراسیون شما می‌بایست ساسان را به اردو‌ها‌ی خودتان دعوت و بعد اینچنین اعلام نظر می‌کردید.» برخی نیز خطاب به رییس فدراسیون گفتند شما نیاز نیست که او را تایید یا رد کنید، کافی است امکانان لازم را برای نوجوانان آن منطفه فراهم کنید. کاربری در همین راستا نوشت: «دیدید ساسان پرکان چی گفت؟ گفت بچه‌ها‌مون رویاشون داشتن یه سالنه! عمرا اگه بفهمید!» کاربری هم از نگاه کلیشه‌ای به سیستان و بلوچستان نوشت و گفت :« کجای تاریخ و فرهنگ ایستادیم؟! مردم سیستان و بلوچستان را با نگاهی ترحم آمیز و از بالا به پایین نگاه می‌کنیم. چقدر در گذشته مانده‌اند این مردم اصیل.» کاربر دیگری شناساندن ساسان به مردم و حضورش در عصر جدید را نتیجه فضای مجازی دانست وبا طنز تلخی نوشت : « ساسان پرکان بعد از برنامه می‌گفت در رویاهایم هم نمی‌دیدم یک روز به تهران بیایم، یا در یک برنامه تلویزیونی حاضر شوم. این‌ها معجزات شبکه‌های اجتماعی است وگرنه یک جوان چابهاری دهه هشتادی که حیاط مدرسه‌شان را با پشتک طی می‌کند کجا مجال دیده شدن داشت؟همین یک دلیل کافیست برای فیلتر نشدن!»