مصونيت تبعيض‌آميز

شنيده‌بوديم كه پارتي در ايران كارايي بالايي دارد ولي به حدي كه مراعات برخي افراد در اين كشور مي‌شود و عده‌اي مصونيت خاص براي آن‌ها در نظر مي‌گيرند، اذهان عمومي را آشفته كرده‌است؛ مصونيت‌هايي دائمي و چندلايه كه به نوعي تبعيض در عدالت اجتماعي محسوب مي‌شود. در همين حال شاهد آن هستيم زماني كه يكي از مسئولان ارشد يا نمايندگان درباره مباحثي كه دغدغه جامعه و مردم است، سخن مي‌گويد نهادهاي مختلف دست به دست يكديگر مي‌دهند تا آن افراد را ساكت كرده يا به بند بكشند ولي اقشاري هستند كه سال‌هاست مباحث خلاف واقع و مشكل‌زا را بيان مي‌كنند ولي نه تنها كسي به آن‌ها كاري ندارد بلكه در برخي محافل از آن‌ها تقدير نيز مي‌شود. اين رويه سبب شده است تا قشر نامبرده در امر بيان ادعاهاي بي‌اساس گستاخ‌تر شده و به اين مسير با قدرت بيشتري ادامه دهند.
تكذيب يك اتهام
در تازه‌ترين رويداد روز گذشته سپاه پاسداران اطلاعيه‌اي صادر كرد كه براي جامعه تامل‌برانگيز بود؛ در اين اطلاعيه به زبان سردار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بيان شده بود، وي با تکذیب اظهارات منتسب به یک نماینده مجلس مبنی بر اقدام سازمان اطلاعات سپاه در نشان دادن شنود تلفنی مکالمه یکی از مقامات عالی کشور با مامور MI6 (سرویس امنیتی و اطلاعاتی انگلستان) به وی گفت: این ادعا کذب محض بوده و از آنجا که اظهاراتی از این نوع مسبوق به سابقه است، سازمان اطلاعات سپاه طی مکاتبه ای با کمیسیون امنیت ملی مجلس درخواست تذکر لازم به اعضای کمیسیون و دیگر نمایندگان مجلس در پرهیز از طرح این گونه ادعاها و اظهارات را داشته و تاکید کرده است که هرگونه نقل و قول از این سازمان منوط به اطلاعات و گزارش های رسمی است که به دستگاه های مربوطه منعکس می شود. وی افزود: بدیهی است حق پیگیری این ادعا و این‌گونه نقل و قول ها برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محفوظ خواهد بود.
قصه كذب


ماجرا اين‌گونه بود كه چندي پيش جواد كريمي‌قدوسي، عضو كميسيون امنيت ملي كه سابقه مشخصي دارد در يك فيلم مدعي شده بود روحانی از سازمان اطلاعاتی MI6 انگلستان دستور می‌گیرد و در کشور اجرا می‌کند. سازمان اطلاعات سپاه شنود تلفنی مکالمه حسن روحانی با مامور MI6 را به خودش نشان داد!
نمونه‌هاي دروغ
اين نماينده بارها اظهارات خلاف واقع به زبان آورده است و درگذشته روزنامه شرق نيز در اين باره نوشت كه جواد کریمی‌قدوسی، نماینده اصولگرای مجلس، از مخالفان دولت و نزدیک به جبهه پایداری اگرچه به ندرت بابت انتشار اتهامات عجیب و غریبش به افراد عذرخواهی می‌کند اما یک روز بعد از حلالیت‌طلبیدن بابت انتشار یک خبر نادرست و انتساب جمله‌ای به محمدجواد ظریف، دوباره یک توییت عجیب‌تر منتشر کرد. او ادعا کرده: «در زماني كه بعضی از اعضای کابینه دولت به قم سفر کرده و در دیدار با برخی از مراجع تقلید، ضمن خلاصه‌کردن راه‌حل مشکلات کشور از طریق رایزنی‌های سیاسی، از ایشان می‌خواهند در تماس تلفنی با رهبر انقلاب، حضرت آقا را نسبت به صادرکردن فرمان مذاکره با آمریکای جنایتکار ترغیب کنند. این اقدام از مصادیق بزرگ خیانت است».او یک روز پیش از این توییت از ظریف عذرخواهی کرده و نوشته بود: «از بابت نسبت‌دادن اتهامات ناروا به دیگران باید به خدا پناه ببریم. از جمله انتساب‌دادن این سخن به جناب ظریف و انتشار آن از سوی این حقیر».
کریمی‌قدوسی در توییتی از قول ظریف نوشته بود: «ما حاضر نیستیم که همسران و فرزندان‌مان بیوه شوند». این در حالی است که او حملات خود به ظریف و وزارت خارجه را در نماز جمعه هم ادامه داده و در واکنش به تکذیب اتهاماتش به وزارت خارجه گفته بود: «متاسفانه کار این‌ها تکذیب‌کردن است، مگر بنده کارخانه تولید خبر کذب دارم؟ بنده ۴۰ سال است که برای مردم حرف می‌زنم و آن‌ها حرف من را می‌شنوند». در ادامه گزارش به نمونه‌هاي ديگر از دروغ های کریمی قدوسی اشاره شد.
تکذیب ادعا درباره دستگیری جاسوس در تیم مذاکره‌کننده از سوی وزارت امور خارجه
تکذیب ادعای کریمی‌قدوسی مبنی بر «اعلام برائت انصاری از فتنه» از سوی محمدرضا خباز
تکذیب ادعای کریمی‌قدوسی مبنی «سخنان هاشمی‌رفسنجانی علیه دولت» از سوی قدرت‌ا... علیخانی
تکذیب تقلید صدای حسین فریدون و فریب معاون زنان و خانواده ريیس‌جمهور از سوی روابط‌عمومی معاونت زنان و خانواده
جعلی‌بودن طرح سه‌فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای از سوی نمایندگان مجلس
تکذیب ادعای رأی دیوان محاسبات در انفصال از خدمت وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت از سوی دادستان دیوان محاسبات
تکذیب ادعای توافقات هفت‌گانه ایران و آمریکا از سوی وزارت خارجه در اسفند ۹۵ كه وزارت خارجه ادعای او را بی اساس، مضحک و نمونه دیگری از افتراهای کذب همیشگی شخص ایشان خواند.
تکذیب‌ نامه‌نگاری جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با وزیر امور خارجه آمریکا از سوی روابط‌عمومی وزارت خارجه در اسفند ۹۵، همچنین جواد ظریف در پاسخ به این اظهارات گفت: «صددرصد دروغ است. نه نامه، نه پیام، نه تلفن، نه ایمیل، نه پیامک، نه پیغام و نه «پسغام»؛ فقط خیال‌بافی است.
تکذیب ادعای دروغ کریمی‌قدوسی درباره ادای احترام کاوه مدنی به ملکه انگلیس هنگام گرفتن دکتري و اینکه باید برای گرفتن دکتري در انگلیس به ملکه ادای احترام می کرد؛ در‌حالی‌که مدنی از آمریکا دکتري گرفته است.
تکذیب ادعای دروغ کریمی‌قدوسی درباره شرکت نفت در دوره زنگنه که با حضور زنگنه در مجلس به ادعاهای او پاسخ داده شد.
مجازات لازم
اين اقدام جديد كريمي‌قدوسي حواشي فراواني ايجاد كرد و در همين راستا روزنامه اعتماد در گفت‌وگو با نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستری، آثار حقوقی صحبت‌های آقای قدوسی و ضرورت ورود مدعی‌العموم را به عنوان مرجع حل اختلافات و دعاوی در کشور مورد بحث قرار داد. وي در پاسخ به اين سوال كه ارزیابی شما از صحبت‌های اخیر کریمی‌قدوسی درباره رییس‌جمهور و ادعای ارتباط ایشان با سازمان جاسوسی انگلیس چیست؟ گفته است:«رسالت قوه قضاییه به عنوان نهادی که مرجع اصلی رسیدگی به اختلافات در کشور است، این بوده که در مواردی که قانون از سوی افراد و اشخاص حقوقی مورد نقض واقع شود؛ جهت احقاق حق وارد شود و عکس‌العمل‌ها و واکنش‌های لازم را نشان بدهد. یکی از مواردی که طی سال‌های اخیر به کرات از سوی برخی فعالان سیاسی تکرار شده، افترا و تهمت به دیگر مقامات ارشد کشور است. در قاموس حقوق قضایی در صورتی که فردی جرمی را به دیگری نسبت دهد؛ بدون آنکه قادر به اثبات آن باشد، مرتکب جرم افترا شده است.