مردم خواستند، ظریف ماند

آفتاب یزد- گروه شبکه: خبر استعفای «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه در شامگاه دوشنبه که در پیج اینستاگرامی که سال‌ها است به نام او فعالیت دارد، منتشر و مثل بمب در شبکه های اجتماعی و رسانه‌های دنیا صدا کرد در کمتر از چند ساعت همه‌ی اخبار تایم لاین به حاشیه رفت و این جمله‌ی استعفای ظریف: «از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمامی کاستی ها و کوتاهی ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم» به همراه سیلی از تحلیل‌ها و تلاش برای حدس‌زدن دلایل اسعفای او به صدر اخبار دنیا راه
پیدا کرد. همه رسانه‌ها شب را با چشم نیمه باز به صبح سه‌شنبه رساندند تا نکند اخباری در این زمینه از دستشان در برود؛ چرایی‌ها و یادداشت‌های بسیاری در تایید و رد استعفای ظریف نوشته و مطرح شد اما نکته قابل توجه این بود که پس از فراگیر شدن خبر استعفای وزیر امور خارجه ایران پویشی خودجوش در میان کاربران ایرانی به وجود آمد که منجر به هشتگی به اسم «ظریف بمان» شد.
طیف گسترده‌ای از فعالین سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای با استفاده از فضای مجازی در توئیتر و اینستاگرام با داغ کردن این هشتگ و همچنین یادآوری خدمات ظریف به کشور به حمایت او پرداخته و از او خواستند که همچنان سکاندار کشتی دیپلماسی کشور بماند.
«هیچ‌وقت یک ایرانی را تهدید نکن» و « هیچ وقت کشورم را بی دفاع نمی کنم» دو جمله تاریخی ظریف است که اولی را در مذاکرات برجام و دومی را در نشست مونیخ به کار برد؛ در پنج‌سالی که او در راس تیم دیپلماسی کشور قرار گرفته مردم القاب مختلفی را به او داده و اینگونه از راه و روش دیپلماسی او حمایت کردند؛ یکی او را امیرکبیر زمان خواند و دیگری سردار دیپلماسی؛ کاربری هم با انتشار عکس او در کنار مصدق از ظریف خواست که نگذارد دگم اندیشان آنچه را که


بر سر مصدق آوردند بر سر او نیز بیاورند.

>ظریف بمان
این استعفا نه تنها برای مردم ایران بلکه برای بسیاری از دیپلمات‌ها، سیاستمداران و رسانه‌های دنیا مهم بود و با واکنش افرادی از جمله مایا کوتسیانچیچ سخنگوی فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه و «تارو کونو» وزیر امور خارجه ژاپن روبرو شد. همچنین روزنامه واشنگتن پست یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین رسانه‌های آمریکا و دنیا در مورد او نوشت: « ما هم از ظریف دل خوشی نداشتیم اما خبر استعفای او خبر خوبی نبود. استعفای ناگهانی وزیر امور خارجه ایران با واکنش های مختلفی روبرو شد. اما این کار واقعا به چه معناست؟» دشمنان ایران این خبر را به عنوان یک پیروزی برای خود قلمداد کردند، اما کسانی که امید داشتند از طریق سیاستمداران با دیگر کشورهای جهان وارد تعامل شوند، مایوس شدند. از نظر آنها، ظریف بهترین شانس برای بازگشایی ایران به روی سرمایه گذاری خارجی محسوب می شد. ظریف محصول روابط عجیب میان آمریکا و ایران است که دورنمای زندگی او را ساخته است.ظریف فارغ التحصیل دانشگاه سانفرانسیسکوست و سپس مدرک دکترای خود را از دانشگاه دنور گرفته است. او از
اقبال سیاسی کافی برخوردار بود که بتواند قدرت های جهانی را وادار کند پای میز مذاکرات جدی طولانی مدت بمانند و در نهایت به توافقی بر سر مسئله ای بزرگ ژئوپلیتیکی دست یابند که قبلا پیشینیان او قادر به انجام آن نبودند.»
برآیند اظهار نظرها در فضای مجازی و رسمی این شد که رفتن ظریف از وزارت امور خارجه به صلاح کشور نیست و او باید بماند. «ظریف بمان» در کمتر از چند ساعت به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شد و در نهایت به طوفانی برای حمایت از او تبدیل شد. در کمتر از چند ساعت ظریف بمان به هشتگ نخست توئیتر بدل و ترند شد.
> ظریف ماند
بعد از اینکه مردم مطالبه خود برای ماندن ظریف در راس دستگاه دیپلماسی کشور را خواستند رییس جمهور با انتشار توئیتی عنوان کرد که او می ماند و صبح روز چهارشنبه نیز به همراه ظریف به استقبال وزیر امور خارجه ارمنستان رفتند.
این خبر موجی از خوشحالی را در میان کاربران به وجود آورد و شادی خود را با هشتک « ظریف ماند» ابراز کردند؛
محمد جواد آذری جهرمی نیز در اینستاگرام خود نوشت: «nیشب نمونه‌هایی از پیام‌های مردم را که برای من ارسال شده بود برایش فرستادم و نوشتم: بیش از ۲۰۰۰ پیام این‌شکلی از اقشار مردم فقط برای من آمده. خواستم بگویم: شرف المکان بالمکین، شان تو و دستگاه دیپلماسی به نظرمردم است. از رد استعفا و حضور مجددش در دولت، خوشحالیم.»
یک روزنامه نگار نیز با اشاره به برخی دشمنان خارجی نوشت: « ظریف ماند،اما شرمساری برای سه گروه: دلواپس ها؛ برخی از نمایندگان فراکسیون امید و برخی از چهره های اصلاح طلب حزب که دیروز ذوق زده نوشتند ظریف نباید برگردد!( کاسبان_استعفا )؛ کریمی قدوسی و روح الله حسینیان به طور ویژه ماند و البته؛ سربلندی جامعه‌مدنی که تردید نکرد و گفت ظریف بمان»
کاربر دیگری نوشت: «گفتیم ظریف بمان و ظریف ماند، حالا می‌گوییم ظریف پای ترامپ را از شریان اقتصاد ایران بردار و مطمئن هستیم این مرد بزرگ توانایی اینکار را دارد.»
نکته دیگر این بود که بازار سرمایه که به خبر استعفا، واکنش نشان داده بود و دچار نوساناتی شده بود با خبر ماندنش با چند پله صعود رشد صعودی داشت.

> واکنش سردار سلیمانی
برخی که سعی داشتند از این موضوع سوء استفاده کرده و دولت را مقابل سپاه قراردهند با حمایت سردار سلیمانی ناکام ماندند؛ سردار سلیمانی با انتشار عکسی از خود و ظریف درحالی که یکدیگر را در آغوش گرفته‌اند در اینستاگرام خود نوشت: « برخی از ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست جمهوری منجر به گلایه‌مندی آقای دکتر ظریف شده است/ ایشان، مسئول اصلی در حوزه سیاست خارجی کشور هستند. حتما آقای ظریف مسئول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و طی مدت مسئولیت در وزارت امور خارجه کشورمان همواره مورد حمایت و تائید مقامات عالی‌رتبه نظام، بویژه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) بوده و هست. ایشان برای تامین منافع ملی کشور پیوسته اقدامات ارزشمندی را در سطوح گوناگون انجام داده و در مسیر مبارزه با دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی و ملت ایران نیز همراهی لازم را داشته‌اند. در جریان سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران و ملاقات وی با آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم، برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست جمهوری که مطرح هم شده، منجر به عدم حضور وزیر امورخارجه کشورمان در این ملاقات و متعاقبا گلایه‌مندی ایشان شده است. قرائن نشان می‌دهد هیچگونه تعمدی برای عدم حضور آقای دکتر ظریف در این ملاقات نبوده است و باید تاکید کنم ایشان بعنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مسئول اصلی در حوزه سیاست خارجی کشور هستند. ذوق‌زدگی ضد انقلاب و دشمنان ملت ایران و سوارشدن بر موج اتفاقی که ناشی از سهل‌انگاری اداری است، هیچ تاثیری بر اراده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد اهداف و منافع ملی و نیز پیروزی درخشان جبهه مقاومت اسلامی نخواهدگذاشت و ملت با عظمت ما تحت زعامت و هدایتهای مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مد ظله العالی) مسیر آینده روشن و تمدن ساز انقلاب و صیانت از امنیت و منافع ملی خود را با وحدت و جدیت دنبال
خواهد کرد.»