2 مصوبه معیشتی مجلس

محمداکبری-نمایندگان مجلس پس از 27 جلسه بررسی لایحه بودجه کل کشور، با دو تصمیم مهم در زمینه افزایش 400 هزار تومانی به اضافه تا 10 درصد حقوق کارمندان و تخصیص کالابرگ به خانوارها برای اختصاص کالاهای اساسی با قیمت متناسب با نرخ ارز 4200 تومانی، پرونده بودجه 98 را بستند.
به گزارش خراسان، مجلس در راستای اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی یا پرداخت مابه التفاوت آن به مردم مقررکرد دولت از کالابرگ الکترونیکی برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز با نرخ ارز ترجیحی یا پرداخت نقدی استفاده کند.
احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در تشریح  مصوبه مجلس برای نحوه تخصیص کالاهای اساسی از طریق کالابرگ به مردم  به خبرنگار خراسان گفت: مجلس به دولت اجازه داد کالاهای اساسی را از وارد کنندگان با ارز نیمایی و ترجیحی خریداری و یارانه آن را پرداخت کند.
وی افزود: دولت در بندر کالاهای اساسی را از وارد کننده تحویل می‌گیرد و با یارانه به مردم واگذار می‌کند، سپس این کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی از طریق کارت‌های بانکی ملی و ملت به دست مردم می‌رسد.


عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان این که اعتبار این کارت‌ها قابل واگذاری به غیر است، اما نمی‌توان مبلغ آن را دریافت کرد افزود: براساس این کالابرگ‌ها به سرانه خانواده ماهانه ۵۰ هزار تومان تعلق می‌گیرد که شامل 20 قلم کالاست.
وی خاطرنشان کرد: هدف از به کارگیری کالابرگ با کارت اعتباری این است که  مردم سهمیه‌ کالاهای اساسی خود را قانونی و بدون دغدغه در محل زندگی شان خریداری کنند.
در بند تصویبی مجلس مربوط به نحوه تخصیص ۱۴ میلیارد دلار ارز به کالاهای اساسی و عملکرد دولت در این زمینه آمده است: دولت مکلف است در سال ۹۸ مابه التفاوت ریالی ۱۴ میلیارد دلار از منابع حاصل از صدور نفت سهم خود را به شیوه زیر صرف حمایت از معیشت مردم و تولید کند:
۱-واردات یا خرید تولید داخل و توزیع کالاهای اساسی (دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده های کشاورزی با نرخ ارز ترجیحی)
۲-واردات یا خرید تولیدات داخل و توزیع کالاهای اساسی (دارو و تجهیزات پزشکی و نهاده های کشاورزی و دامی با نرخ ارز نیمایی و اختصاص مابه التفاوت آن با نرخ نیمایی برای معیشت مردم و حمایت از تولید)
۳-دولت از کالابرگ الکترونیکی برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با نرخ ارز ترجیحی یا پرداخت نقدی استفاده می کند.
۴-دولت موظف است بر حسن اجرای این بند نظارت کند و گزارش عملکرد را هر سه ماه یک بار به کمیسیون های برنامه و بودجه، اقتصاد، کشاورزی و بهداشت ارائه کند.
نمایندگان مجلس، این پیشنهاد کمیسیون تلفیق را با ۱۵۸ رای موافق، ۳۸ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.
حقوق همه کارکنان و بازنشستگان دولت ۴۰۰ هزار تومان به اضافه تا 10 درصد افزایش می‌یابد
نمایندگان مجلس در دیگر مصوبه آخرین روز بررسی لایحه بودجه که مخالفت صریح دولت را در پی داشت، با بندی از لایحه بودجه که به موجب آن حقوق همه کارکنان و بازنشستگان دولت در سال آینده ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند موافقت کردند.
مجلس در حالی با پیشنهاد حمید رضا حاجی بابایی مبنی بر افزایش 400 هزار تومانی حقوق همه کارکنان و بازنشستگان موافقت کرد که پیش از این در جلسه چهارشنبه هفته گذشته با پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش ۲۰ درصد حقوق موافقت کرده بود.
براین اساس با این مصوبه عملاً موضوع ۲۰ درصد حذف شد و همه مشمول این افزایش حقوق شدند و دولت نیز می‌تواند تا ۱۰ درصد حقوق را برای بقیه افزایش دهد.
به گفته نماینده پیشنهاد دهنده این مصوبه،  طبق آن  افزایش حقوق از حدود ۴۰ تا ۱۰ درصد خواهد بود یعنی حقوق کسی که دو میلیون دریافت می کند،۳۰ درصد و حقوق کسی که ۱۷ میلیون می‌گیرد حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.
حاجی بابایی طی توضیحاتی اظهارکرد: کسی که تا دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کند از مالیات معاف است، بنابراین از دو میلیون و  ۷۵۰ هزار تومان تا چهار میلیون تومان ۱۰ درصد، از چهار تا هشت میلیون تومان ۱۵ درصد، از ۱۰ میلیون به بالا ۲۵ درصد و از ۳۵ درصد به بالا ۳۵ درصد مالیات می دهند.
در همین حال محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام مخالفت دولت با این پیشنهاد گفت: با این مصوبه عدالت رعایت نمی‌شود و کسی که ۹ درصد افزایش حقوق دارد باید ۳۵ درصد مالیات دهد. این پیشنهاد مخالف برنامه ششم است. همچنین احمد امیر آبادی عضو هیئت رئیسه مجلس در حاشیه جلسه علنی مجلس از نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه به رئیس مجلس مبنی بر غیر قابل اجرا بودن مصوبه افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق خبر داد.
پیشنهاد افزایش 400 هزار تومانی حقوق با ۱۲۱ رای موافق، ۷۷ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر به تصویب مجلس رسید.