ابعاد جدیدتری از فساد و بی اخلاقی سایپا در قبال مشتریان رو شد مشت و لگد به‌جای تحویل پراید

همدلی| گروه اقتصادی: شعار جدید سایپا این است:« به جای خودرویی که ثبت نام کردید مشت و لگد تحویل بگیرید.» اگر تا به حال تصور می‌کردید کیفیت پایین و قیمت‌های نجومی یا تاخیر در تحویل خودرویی که ثبت نام کردید، تنها مواردی است که باید در باره آن به شرکت خودروسازی سایپا اعتراض کنید؛ حالا وقت آن رسیده که خشونت را هم به آن اضافه کنید. خشونتی که بدون شک به پشتوانه همان انحصار چندین ساله حالا جای خود را به قانون مداری و حمایت از مشتری داده است. قیمت پراید در همین فضای فاسد انحصار بود که توانست از 7 میلیون و 800 هزار نومان در سال 90، به 50 میلیون تومان در سال جاری برسد. بماند که خیلی ها برای خرید پراید 50 میلیون تومانی هم صف کشیدند و در عرض 45 دقیقه حماسه آفریدند.
دیروز، فیلمی در فضای مجازی دست به دست شد که تلخ ، ترسناک و روایت گر عمق فروپاشی اخلاق در جامعه بود. بدون اغراق، اگر این اتفاق در یکی از کشورهای توسعه یافته که قانون بر همه چیز ارجحیت دارد، افتاده بود دستکم به تعطیلی آن بنگاه اقتصادی و پیگرد قضایی فرد خاطی منجر می‌‎شد. حالا باید منتظر ماند و دید در اینجا، ایران، چه اتفاقی خواهد افتاد. باید دید مراجع قضایی با فردی که با مشت و لگد به جان خانمی افتاده که تنها خواسته اش تحویل به موقع خودرویی است که ماه‌ها پیش خریداری کرده، چه خواهند کرد.
ماجرا از این قرار است: خانمی به یکی از نمایندگی‌های سایپا مراجعه و در خصوص تاخیر تحویل خودروی پرایدی که ماهها پیش ثبت نام کرده ، معترض شد. او در فیلمی که برای توضیح ماجرا منتشر کرده می‌گوید: «ماه‌ها پیش که پراید 31 میلیون تومان بود، 14 میلیون تومان به عنوان پیش قسط پرداخت کردیم اما با گذشت چندماه هنوز خودروی خود را در یافت نکردیم؛ به نمایندگی رفتم و معترض شدم و این جواب را شنیدم: «ماشین نداریم بروید از فرانسه برای خودتان وارد کنید.» مکالمه به اینجا می‌رسد که خانم می‌گوید: «حق مردم را خوردن کار خوبی نیست من می توانم از شما شکایت کنم ...» کار به دعوای لفظی می‌کشد که ناگهان و در کمال نا باوری مسئول نمایندگی به سوی خانم حمله می‌کند و چند ضربه مشت به صورت او می زند؛ مشتری‌مداری با خشونت محض!
شما به ماشین‌تان نمی‌رسید!


حالا طنز تلخ ماجرا اینجاست که که چند روز بعد از این ماجرا از نمایندگی با این خانم تماس می‌گیرند و برای اینکه او را متقاعد کنند فیلم این اتفاق را در فضای مجازی منتشر نکند به او می‌‌گوید: اگر این فیلم را منتشر کنید یک شوی تبلیغاتی به راه می‌‌افتد و شاید به دروغ بگویند آن نمایندگی را تعلیق کردیم، اما باز هم شما به خودروی‌تان نخواهید رسید.» سوالی که ذهن را درگیر می کند این است که یک خودروساز با کدام پشت گرمی می‌تواند هم قیمت را بالا ببرد هم کیفیت را پایین بیاورد، در زمان مقرر خودروی فروخته شده را تحویل ندهد و در آخر به جای خدمات، با مشت و لگد پاسخ مشتریانش را بدهد؟ اگر زمانی پاسخ این پرسش برای ما و شما روشن شد، آن وقت است که می‌توان فهمید سر نخ فساد و اختلاس‌های پی در پی در کشور کجاست.
سال‌هاست صنایع کوچک و زود بازده کشور قربانی صنعت انحصاری خودرو در کشور شده‌اند. چراکه این دو خودروساز طی سال‌های گذشته تاکنون تمام بودجه را بلعیده و هیچ خروجی قابل دفاعی که نداشتند هیچ، حالا خشونت را هم به کارنامه سیاهشان اضافه کرده‌اند. این در حالی است که به گفته بسیاری از آگاهان اقتصادی یکی از دلایل تشدید رکود تولید در کشور، توزیع نا مناسب بودجه و تسهیلات بود که اتفاقا بخش اعظمی از آن به جیب این دو خودروساز رفته است.