راهکاری برای تحکیم امنیت منطقه

بسم‌الله الرحمن الرحیم
سفر رئیس‌جمهور روحانی به عراق در مقطع کنونی یک پدیده نقش آفرین تلقی می‌شود و از ابعاد مختلفی قابل بررسی است. این دیدار مقامات ارشد دو کشوری است که سالها با فشار و تطمیع رژیم بعثی توسط دشمنان دو ملت برای 8 سال رو در روی یکدیگر قرار گرفته بودند ولی حوادث بعدی نشان داد که در اوج نیاز عراق، این تنها ایران است که به یاری ملت و دولت عراق شتافته و به کمک آنها برخاسته است.
این پدیده نادر و به یادماندنی در طول دو دهه اخیر بارها تکرار شده و در جریان اشغال عراق توسط آمریکا و تهاجم وحشیانه داعش و سایر گروه‌های تروریستی، تنها کشوری که به یاری مردم و دولت عراق شتافت، ایران بود. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که شرارتها و جنایات وحشیانه از جانب کسانی سازماندهی شد که ظاهراً خود را دوستان عراق معرفی می‌کردند و هنوز هم اصرار دارند که روابط صمیمانه، برادرانه و رو به گسترش دولتها و ملتهای ایران و عراق را به نحوی برهم بزنند و همان فضای جهنمی تقابل را دوباره احیا کنند.
مقایسه چگونگی سفر ترامپ و روحانی می‌تواند بسیار معنی‌دار باشد. برنامه سفر روحانی به عراق از یکماه پیش اعلام و رسانه‌ای شد ولی سفر دو ساعته ترامپ دزدانه و شبانه صورت گرفت. حتی خبر سفر شبانه‌اش پس از بازگشت وی از عراق اعلام شد. با این حال، ترامپ هنوز هم در تعجب است که چرا علیرغم هزینه 7 هزار میلیارد دلاری اشغال عراق، هواپیمای رئیس‌جمهور آمریکا باید شبانه و با چراغ خاموش وارد عراق شود؟


با آن که دلایل روشنی برای این پدیده وجود دارد ولی مقایسه همین دو سفر می‌تواند نشانگر بسیاری از مسائل منطقه و فرامنطقه باشد و اشتباهات استراتژیک و تقریباً همیشگی آمریکا و متحدانش را بازگو کند. با علم و آگاهی از عملکرد خائنانه آمریکا و رژیم‌های فاسد عربی در قبال عراق، اگر جز این می‌بود جای تعجب داشت و در جریان سفر بوش کوچک به عراق هم شاهد بودیم آن خبرنگار عراقی با پرتاب کفش به رئیس‌جمهور آمریکا مراتب خشم و اعتراض ملتش از آمریکا را به نمایش گذاشت، ولی ایران همواره با آغوش باز، روابطی برادرانه و بشدت دلسوزانه را با دولت و ملت عراق سازماندهی کرده و در روزهای تنهائی آنها در برابر شرارتهای داعش به یاری آنها شتافته است ولی آمریکا درخواست رسمی عراق برای کمک در مهار و سرکوب داعش را صریحاً رد کرد و به تحقیر عراقی‌ها پرداخت.
فراز مهم‌تری که در روابط میان ایران و عراق بعد از جنگ تحمیلی رقم زده شد، سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عراق از 12 تا 17 اسفند 1387 بود که دارای اهمیت تاریخی زیادی است. شخصیت برجسته و منحصر به فرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ویژه با توجه به اینکه ایشان فرماندهی دفاع مقدس در جنگ تحمیلی رژیم صدام بر ایران را برعهده داشت و نقش بسیار مهمی در پایان یافتن این جنگ ایفا کرد، موجب شد سفر وی به عراق به صورت بسیار برجسته در تاریخ روابط ایران و عراق ثبت شود و به عنوان اولین سفر بلندپایه‌ترین مقام سیاسی جمهوری اسلامی ایران به عراق، راهگشای روابط استراتژیک دو کشور گردد.
در پرتو آن سفر تاریخ ساز، صفحه زرین جدیدی در مناسبات دو ملت و دو کشور گشوده شده است. هدفگذاری طرفین برای تجارت 20 میلیارد دلاری و ارتقاء مناسبات دو ملت و دو کشور می‌تواند مرزهای ایران و عراق را بیشتر از امروز به مرز دوستی و برادری پایدار تبدیل کند و ماهیت صمیمانه و مودت آمیز روابط را به دیگران هم نشان دهد که می‌توانند از چنین الگوی کارآمدی برای تنظیم روابط خود با همسایگان بهره گیری کنند. از این طریق می‌توان «ضریب امنیت منطقه ای» را مرتباً ارتقاء داد و در مسیری برگشت ناپذیر، آن را تثبیت نمود.
روابط ایران و عراق برای قرنها روابطی صمیمانه و برادرانه بوده و صدها هزار ایرانی با اقامت در عراق با توجه به جاذبه عظیم و ارزشمند عتبات عالیات نزد ایرانیان، زمینه ساز روابط مودت آمیز دولت بوده‌اند که حتی در اوج فشار دشمنان هم شاهد مناسبات صمیمانه دو ملت هستیم. می‌توان بر این مناسبات، صمیمیتی مضاعف را افزود و آنرا زمینه ساز مناسبات اقتصادی، تجاری و فرهنگی تازه و پررونقی نمود. مناسبات دو ملت و دو کشور علیه هیچ کشور دیگری نیست و جای هیچ کشور دیگری را تنگ نمی‌کند. بدین ترتیب، هرگز پذیرفتنی نیست که بعضی کشورها تلاش کنند اشتباهات استراتژیک خود را با دشمنی علیه مناسبات ایران و عراق جبران نمایند و به شرارت و کینه توزی علیه دو کشور بپردازند. مردم عراق به چشم خود می‌بینند که رژیم‌های فاسد عربی به کشورشان تروریست‌های داعش را صادر می‌کنند ولی ایران برای سرکوب تروریست‌ها و باز گرداندن ثبات و امنیت به عراق از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند.
ریشه‌های خشم و کینه دشمنان ثبات و امنیت منطقه کاملاً آشکار است. کسانی که با تطمیع صدام حدود 50 میلیارد دلار به ماشین جنگی بعثی‌ها برای جنگ علیه ایران کمک نمودند، انتظار داشتند که دشمنی همیشگی دو کشور و دو ملت را فراهم سازند ولی با تلخکامی احساس می‌کنند که تمامی محاسبات آنها اشتباه بوده و با نتایج معکوسی مواجه شده است. مناسبات اقتصادی – تجاری و صنعتی دو کشور همواره توسعه یافته و با صدور محصولات کشاورزی، صنعتی، برق و گاز به عراق، حتی سمپاشی دشمنان هم راه به جائی نبرده است. درک این مسئله چندان مشکل نیست که هنوز هم روابط برادرانه دو کشور دشمنانی دارد که برای دشمن تراشی و آلوده کردن فضا از هیچ تلاش و کوششی مضایقه نمی‌کنند لکن باید به آنها نیز آموخت که با تجدیدنظر در کارنامه سیاه و پراشتباه خود، می‌توانند گذشته‌ها را جبران کنند و از ایران الگو بگیرند.
سایر اخبار این روزنامه
درخواست 50 دیپلمات و ژنرال سابق آمریکایی از ترامپ برای بازگشت به برجام برگزاری مذاکرات کارشناسی ایران و اروپا بر سر کانال مالی اروپا در تهران وزیر اقتصاد: سیاست ارز 4200 تومانی نتیجه نداد مجلس با امکان عزل نمایندگان مخالفت کرد واریز اولین قسط مطالبات ایران از عراق به حساب بانک مرکزی راهکاری برای تحکیم امنیت منطقه ایران و عراق در یک بیانیه مشترک تاکید کردند: عزم راسخ برای اجرای عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق واکنش وزارت خارجه به اقدام انگلیس در اعطای«حمایت دیپلماتیک»به شهروند ایرانی دبیر ستاد تنظیم بازار خبر داد: عرضه روزانه 2000 تن مرغ و گوشت در بازار خطوط درون شهری متروی تهران، پنجشنبه آخر سال رایگان است انصراف بوتفلیقه از حضور در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر انتخابات به تعویق افتاد ینی‌شفق: آمریکا به 140 داعشی هویت وگذرنامه جدید داد گردنم برای تسلیم شدن به مجازات از مو نازک تر است! دادستان تهران: متهم پرونده پتروشیمی سال 91 فرار کرده است می ترسانید یا می‌ترسید؟ وزیربهداشت: طرح تحول سلامت با قدرت ادامه می‌یابد