رئیس ‌مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح کشاندن دونالد ترامپ را باعث ایجاد تفرقه در کشور عنوان کرد

رمز گشایی از عقب‌نشینی دموکرات‌ها
محمدرضا ستاری
در میان اختلاف نظر شدید میان دموکرات‌ها و دونالد ترامپ و در حالی که گفته می‌شود روند تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 با شدت بیشتری پیگیری شده و در این میان رئیس‌ ایالات متحده آمریکا متهم است که به عمد محتوای دیدارهای مستقیم و دوجانبه خود با ولادیمیر پوتین را مخفی کرده است، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا طی گفت‌وگویی با روزنامه واشنگتن‌پست به صراحت از موضع استیضاح دونالد ترامپ کوتاه آمد و آن را نوعی تفرقه در نظام سیاسی آمریکا عنوان کرد. هرچند او تاکید کرده که ترامپ برای ریاست‌جمهوری فردی مناسب نیست، اما مسئله استیضاح را به طور علنی رد کرده و آن را منوط به شرایطی دانسته که یک موضوع واحد و وحدت‌نظر در میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه سبب کلید خوردن این مهم شود.پلوسی گفته که ترامپ‌ از منظر اخلاقی و سیاسی ارزش به استیضاح کشانده شدن را ندارد، مگر زمانی که مدارک قطعی در مورد آن وجود داشته باشد. صحبت‌های رئیس کنگره آمریکا در حالی مطرح می‌شود که در طول هفته‌ها و ماه‌های گذشته بیشترین زمزمه‌ها در‌خصوص این موضوع ترامپ مطرح شده، به‌خصوص اینکه اخیراً مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ وی را فردی شیاد و دروغگو خطاب کرده و پل مانافورت رئیس سابق ستاد انتخاباتی‌اش به 47 ماه زندان محکوم شده است. در این میان علاوه بر موارد ذکر شده، یک جدال داخلی بر سر بودجه دیوار مرزی در میان دموکرات‌ها و رئیس‌جمهوری جریان دارد که به گفته تحلیلگران نوعی وزن‌کشی سیاسی تا انتخابات سال 2020 محسوب می‌شود.
استراتژی یا تاکتیک


در همین راستا، کوتاه آمدن دموکرات‌ها و مخالفان از اهرم فشار استیضاح بر علیه ترامپ و متبلور شدن آن در سخنان رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا را می‌توان در چند سطح مورد تحلیل و بررسی قرار داد. پلوسی در حالی عنوان کرده که ترامپ ارزش استیضاح کردن ندارد که آن را با تلاش برای استیضاح جورج بوش پس از حمله به عراق مقایسه کرده و گفته است: در همان زمان نیز من به این کار باور نداشتم، این مسئله باعث تفرقه در کشور می‌شود. بنابراین در حالی که موضوع استیضاح ترامپ یک دو قطبی شدید در میان نمایندگان آمریکایی ایجاد کرده، نخستین سطح تحلیل بر این مبناست که دموکرات‌ها از همراهی سایر جریان‌ها به خصوص جمهوری‌خواهان و برخی از دموکرات‌ها برای به استیضاح کشاندن وی ناامید هستند. امری که می‌تواند درصورت شکست خوردن، فضای تبلیغاتی مناسبی را برای ترامپ ایجاد کند.
از سوی دیگر اگر این اظهارات را بر مبنای استراتژیک در نظر بگیریم، هستند تحلیلگرانی که معقتدند دکترین کلان سیاست داخلی و خارجی آمریکا بر مبنای مشخصی قرار داشته و در این میان تفاوت میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تنها در نحوه کنش‌های تاکتیکی و ادبیات حاکم بر این کنش‌ها استوار است. از این منظر ترامپ دقیقاً در حال حرکت به سمت برنامه‌های کلان آمریکا است و به همین واسطه، موضوع استیضاح تنها می‌تواند مانورهای رسانه‌ای و گروهی تلقی شود. لذا با جدی شدن زمزمه‌های استیضاح رئیس‌جمهوری، رهبر مخالفان کاخ سفید آبی بر آتش آن می‌ریزد.
از منظری دیگر، دموکرات‌ها اکنون روند حساسی برای یافتن کاندید نهایی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را طی می‌کنند و به همین واسطه، ممکن است با ایجاد افتراق در امر استیضاح میان دموکرات‌ها، به مانند سه سال قبل اشتباهی راهبردی سبب ناکامی مجدد آنها در سال 2020 شود.
همچنین طبق برخی از اظهارات ناظرات، هرچند به استیضاح کشاندن در ابتدای امر ممکن است ساده به نظر می‌رسد، اما به نتیجه رساندن و برکناری وی از سمت ریاست‌جمهوری آنچنان از پیچیدگی‌های قانونی برخودار است که در شرایط فعلی امکان تحقق آن تقریباً غیرممکن است. از سوی دیگر درصورت استیضاح و برکناری ترامپ، جانشین وی مایکل پنس معاون ریاست‌جمهوری خواهد بود؛ شخصی که به گفته اغلب تحلیلگران از ترامپ بسیار تندروتر بوده و حتی در مواردی سعی شده تا دیدگاه‌ها و نظرات جنجالی وی یا نادیده گرفته شود و یا اینکه به میزان زیادی تعدیل شود.
این در حالی است که چند روز قبل طبق یک نظرسنجی، اکثریت شرکت‌کنندگان معتقد بودند که تمایلی به استیضاح ترامپ ندارند. همین مسئله با پیوند خوردن به حمایت‌های صورت گرفته از ترامپ در لایه‌های پرنفوذ پنتاگون و وزارت خارجه سبب شده تا دموکرات‌ها در شرایط فعلی هم که شده از موضوع استیضاح صرف نظر کنند.
به خصوص اینکه ترامپ توانسته علاوه بر صاحبان سرمایه و صنایع بزرگ در آمریکا، کشاورزان ایالات جنوبی و نیز قشرهای از طبقه زیر متوسط را با خود همراه کند و به همین دلیل دموکرات‌ها در زمان کنونی در صورت به شکست کشانده شدن طرح‌های‌شان برای به زیر سوال بردن رقیب، به راحتی فرصت انتخابات سال آینده میلادی را به مانند دوره قبل از دست خواهند داد.
در همین رابطه برخی تحلیلگران معتقدند شرایط عینی و میدانی برای نیروهای مخالف کاخ سفید باعث شده تا اکنون تمامی تمرکز آنها بر پر کردن شکاف میان نمایندگان و نیز معرفی یک رقیب پرقدرت برای انتخابات 2020 باشد. هر چند ممکن است آنها قصد داشته باشند در لحظات پایانی از اهرم‌های فشار خود بهره برده و با اقدام پیش از موعد، جامعه طرفداران و مخاطبین خود را نسبت به مانورهای‌شان دچار سردی زودرس نکنند.
سایر اخبار این روزنامه