بغض کنایه‌آمیز عادل!



مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره جام‌ جم، سه‌شنبه شب در حالی برگزار شد که در بخش برنامه‌های ترکیبی، تندیس بخش تهیه‌کنندگی به عادل فردوسی‌پور برای برنامه «90» رسید. ضمن اینکه تندیس نگاه مردمی هم در این بخش به عادل فردوسی‌پور تهیه‌کننده این برنامه اختصاص یافت تا به این ترتیب نود که در جشنواره جام جم در بخش برنامه‌های شاخص نامزد شده بود، با آرای مردمی عنوان بهترین برنامه را به خود اختصاص دهد و هیأت داوران هم این برنامه را به عنوان برنامه برتر برگزیدند.
فردوسی‌پور پس از دریافت دو جایزه در این مراسم، روی سن یک دقیقه و نیم صحبت کرد و بارها از کلید واژه «سخت‌ترین سال کاری زندگی» استفاده کرد تا به این ترتیب اعتراض خود را به اتفاقات امسال در شبکه سه و با حضور علی فروغی مدیر این شبکه نشان بدهد. این در حالی بود که کارگردان تلویزیونی جشن نیز در لابه‌لای حرف‌های فردوسی‌پور مدام اینسرت‌هایی از فروغی مدیر شبکه سوم پخش می‌کرد تا واکنش او به حرف‌های عادل را که حرف‌هایش را با بغض به اتمام رساند و مورد تشویق حاضران در سالن قرار گرفت، نشان دهد.


فردوسی‌پور در صحبت‌های خود در این مراسم گفت: «من خیلی خوشحالم که امسال در سخت‌ترین سال کاری‌ام دو جایزه گرفته‌ام. از هیأت داوران که اسامی آنها را دیدید. برنامه‌های ترکیبی همگی خاک خورده صحنه و فرزندان تلویزیون هستند و مایه مباهات است برای من که از چنین هیأت داورانی به عنوان بهترین برنامه جایزه گرفتم. من فرزند رسانه ملی هستم. در این 22،23 ساله همیشه سعی کردم صادقانه و پاک کار کنم و مدیون رسانه هستم. اینکه در سخت‌ترین سال کاری‌ام و در سالی که حتی در رسانه‌ام به من بی مهری شد، اینکه می‌بینم خانواده بزرگ رسانه من را می‌بیند و تلاش من و همکاران 150،200 نفره من دیده می‌شود، برایم خیلی ارزشمند است. این جایزه دوم که مردم به من دادند، فراتر از ارزشمند است. بخصوص امسال که سال عجیب و غریبی را سپری کردم. من همیشه به مردم مدیون هستم و واقعاً نمی‌دانم چطور از مردم تشکر ‌کنم (تشویق حضار). خیلی منقلب شدم به خاطر سختی‌هایی که در این سال کشیدم و به نظرم خیلی از آنها ناحق بودند. همه از جلوی چشم‌هایم رد می‌شود ولی این جایزه مثل یک اکسیر است. مثل این لطف هیأت داوران، لطف مردم و لطف سازمان نسبت به من؛ اینها برایم یک اکسیر است که تمام سختی‌ها و غم‌ها را کنار می‌گذارم. خیلی تشکر می‌کنم به خاطر حواشی ایجاد شده؛ از وزیر محترم ارتباطات، از پلیس فتا، دکتر میرباقری، ستاد برگزاری جشنواره که خیلی محکم ایستادند و صیانت کردند از آرای مردم که همیشه خط قرمز من است. از آنها واقعاً سپاسگزارم. این جایزه را من مدیون مردم هستم و تقدیم به مردم می‌کنم. امیدوارم که لایق این همه لطف و حمایت مردم طی این بیست و چند ساله باشم. باز هم می‌گویم که فرزند رسانه هستم و مدیون تلویزیون.»
به این ترتیب، عادل که در این مدت سکوت اختیار کرده بود و به جابه‌جا شدن آرای برنامه‌اش در نظرسنجی واکنشی نشان نداده بود، روی سن بغض فرو خورده‌اش را منفجر کرد و حرف‌های کنایه‌آمیز خود را هم با احترام مطرح کرد و حالا باید دید از سال جدید مدیران شبکه سه چه رویکردی درباره  او و برنامه‌اش در پیش خواهند گرفت.