آغوش باز نجف برای روحانی

رهاوردهای سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق با حضور حسن روحانی در بیت حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی در نجف اشرف و دیدار و گفت‌وگوی او با این مرجع عالیقدر تکمیل شد. این دیدار که صبح دیروز پس از تشرف حسن روحانی به حرم مطهر امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) در نجف اشرف برگزار شد، یکی از پربازتاب‌ترین و جلب توجه کننده‌ترین ملاقات‌هایی بود که در سفر سه روزه روحانی به عراق رقم خورد.
این نخستین بار بود که مرجع صاحب نفوذ شیعیان عراق در بیت خود میزبان یک رئیس جمهوری ایران شد. آخرین دیدار آیت‌الله سیستانی با یک فرد صاحب مقام از ایران اردیبهشت 92 و در جریان سفر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عراق انجام شده بود.دیدار صمیمانه روحانی با حضرت آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی در حالی انجام شد که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد او را همراهی می‌کردند.آیت‌الله سیستانی از جمله مراجعی است که اگر چه به عنوان یک مرجع سنتی و بی تمایل به ایفای نقش در امور سیاسی روزمره معرفی شده  و گفته شده که به دلایل امنیتی به ندرت از خانه خود خارج می‌شود، اما از درون بیت خود با بیشترین نفوذ ممکن در میان مردم عراق توانسته است این کشور را در بزنگاه‌های تاریخی رهبری کند. چنان که بعد از حمله داعش به عراق و سقوط موصل درسال ۲۰۱۴، آیت‌الله سیستانی با اعلام فتوای جهاد کفایی از شهروندان عراقی خواست برای حفظ کشور به یاری نیروهای مسلح این کشور بشتابند و همین فتوا زمینه‌ساز تشکیل نیروهای حشدالشعبی عراق شد. این مرجع شیعه همچنین  پس از بحران در روابط دولت مرکزی عراق و منطقه کردستان این کشور با دعوت از هر دو طرف به گفت‌وگو  برای حل مشکلات فیمابین نقش قابل توجهی در کمک به حل بحران داشت.
به این ترتیب نفوذ و تأثیرگذاری آیت‌الله سیستانی در کشوری که نخست وزیرش به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی از میان سیاستمداران اهل تشیع انتخاب می‌شوند، از جمله دلایلی است که دیدار روز گذشته رئیس جمهوری ایران با او را به یکی از دستاوردهای مهم سفر روحانی به عراق تبدیل می‌کند. سفری که با هدف تقویت رابطه راهبردی ایران و عراق در حوزه‌های  سیاسی، اقتصادی و امنیتی و در برابر تلاش‌های امریکا برای مجبور کردن دولت عراق به کاهش روابط با ایران انجام شد و با توجه به محتوای مذاکرات انجام شده و بیانیه مشترک پایانی نشان داد که در دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده مؤثر بوده است و در نقطه اوج خود به توافق دو کشور برای پایبندی به  قرارداد 1975 الجزایر و اجرای آن تأکید داشت.
با چنین رویکردی دیدار رئیس جمهوری ایران با مرجع صاحب نفوذی که بارها به مخالفت با سیاست‌های مداخله‌جویانه امریکا در عراق و در روابط تهران و بغداد برخاسته و خواستار حفظ توازن و تعادل در روابط خارجی عراق  شده است همچون تضمینی برای تقویت  مناسبات سازنده  دو کشور عمل می‌کند.به گزارش شفقنا، آیت‌الله العظمی سیستانی در این دیدار از هرگونه اقدامی در راستای تقویت روابط عراق با همسایگان خود، بر اساس منافع طرفین و احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها استقبال کرد.


او با اشاره به جنگ سرنوشت ساز ملت عراق برای شکست تجاوز داعش، جانفشانی‌های بزرگ مردم قهرمان عراق بر پیروزی بر این گروه تروریستی و دور ساختن خطر آن از کل منطقه و همچنین نقش دوستان در تحقق این مسأله را یادآور شده و مورد تمجید قرار دادند. مرجع عالی قدر شیعیان در پایان سخنان بر لزوم این مسأله تأکید کرد که سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این منطقه حساس متعادل و متوازن باشد تا ملت‌های آن را از خسران و مصائب بیشتر مصون بمانند. رئیس جمهوری اسلامی کشورمان نیز  در این دیدار نتایج مذاکرات خود با مسئولان عراقی و آنچه در چارچوب تقویت روابط دوستی و حسن همجواری میان دو کشور به دست آمده را تشریح کرد.
 
تقدیر و حمایت مراجع تقلید نجف از گسترش روابط ایران و عراق
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در شهر نجف با تنی چند از دیگر مراجع عظام تقلید نیز دیدار کرد. آیت‌الله فیاض، آیت‌الله بشیرنجفی و آیت‌الله محمدسعید حکیم از جمله مراجعی بودند که رئیس جمهور کشورمان با آنها دیدار کرد. آیت‌الله فیاض در دیدار روحانی  گفت: جمهوری اسلامی ایران پرچمدار حکومت شیعه است و چشم همه شیعیان جهان به ایران است. رئیس جمهور نیز در این دیدار تأکید کرد که همه دولت‌ها می‌دانند جمهوری اسلامی ایران از حقوق حقه همه مسلمانان و بویژه شیعیان حمایت و پشتیبانی می‌کند. روحانی همچنین به مذاکرات خود با مقام‌های عراقی اشاره کرد و اظهار داشت: مباحث و موارد مورد علاقه دو طرف در این مذاکرات در فضایی دوستانه و برادرانه مطرح و دستاوردهای خوبی در راستای منافع دو ملت حاصل شد.
آیت‌الله العظمی بشیر نجفی نیز در  دیدار با رئیس جمهوری کشورمان با بیان اینکه تشکیل حکومت اسلامی واقعی در ایران توفیقی بزرگ در دنیا است، گفت: «ایران صدای شیعه و مسلمانان واقعی است و ‌ا‌ن‌شاءالله خداوند به مسئولان جمهوری اسلامی ایران توفیق دهد که عزت اسلام را در دنیا افزون کنند.»حسن روحانی در این دیدار با اشاره به روابط خوب و روبه توسعه ایران و عراق در زمینه‌های گوناگون و توافقات مثبت دو کشور در راستای گسترش بیش از پیش مناسبات فی مابین اظهار داشت: خوشبختانه امروز مسئولان ایرانی و عراقی اراده جدی برای توسعه همکاری‌ها و روابط تهران-بغداد دارند.رئیس جمهور تلاش و همکاری برای حل و فصل مسائل و مشکلات پیش روی دو کشور و منطقه گفت: خوشبختانه اکنون شرایط برای همکاری و تعامل بیش از پیش میان ایران و عراق و نقش‌آفرینی بیشتر دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از هر زمان دیگری فراهم‌تر است.آیت‌الله حکیم نیز در دیدار رئیس جمهوری ایران با آرزوی توفیق برای دکتر روحانی و همه مسئولان ایرانی در انجام وظایف خود، تأکید کرد: «مسئولان ایران و عراق باید به واسطه دیدگاه‌های مشترک در زمینه‌های گوناگون، در راستای مصلحت دو ملت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند.» او با اشاره به تحولات منطقه، جهان اسلام و تشیع و توطئه‌های دشمنان برای ایجاد فاصله میان دولت‌ها و ملت‌های مسلمان منطقه، بر ضرورت تقویت وحدت و انسجام در برابر نقشه‌های دشمنان تأکید کرد. روحانی همچنین عصر دیروز مسجد کوفه و حرم های مطهر واقع در این مسجد را زیارت کرد. رئیس جمهوری سپس از نجف عازم تهران شد.

برش
ملاقات سید علی خمینی و محتشمی پور با روحانی

حسن روحانی در بدو ورود به نجف با حضور در حرم حضرت علی(ع)، مرقد مطهر و نورانی آن حضرت را زیارت و پس از اقامه نماز در این بارگاه نورانی، در فضایی معنوی زیارتنامه امیرالمؤمنین(ع) و ادعیه متبرکه را قرائت کرد. رئیس جمهوری همچنین با حضور در صحن و شبستان حضرت زهرا(س) و بازدید از آن در جریان روند اقدامات انجام شده توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات در مسیر اجرای طرح‌های توسعه حرم‌های مطهر ائمه معصومین(ع) در عراق قرار گرفت.رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در بیت امام خمینی(ره) در نجف اشرف که یادآور خاطرات روزهای زندگی پر مشقت امام راحل در دوران تبعید ایشان به این شهر بود حضور یافت و در دفتر یادبود آن نوشت: «تشرف به بیت امام راحل برایم یادآور خاطرات سال 1346 است که در نجف مشرف بودم. مهاجرت، ساده زیستی، علم و عرفان امام در کنار مردم شناسی و جهان بینی دقیق توانست بزرگ‌ترین انقلاب قرن را به ثمر برساند.»
در جریان این بازدید حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر محتشمی پور و حجت‌الاسلام علی خمینی یادگار امام (ره) نیز که مدتی است در نجف اشرف مجاور حرم امیرالمؤمنین شده‌اند، حضور داشتند. گفتنی است که دو خاندان اهل روحانیت سیستانی و خمینی به سبب وصلت نواده امام با صبیه آیت‌الله شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران و داماد او به یکدیگر پیوند خورده‌اند.   مهر ماه سال جاری بود که خبر رسید سید علی خمینی برای دو هدف درس دادن و درس خواندن در محفل درس آیات عظما حکیم و سیستانی به نجف هجرت کرد. محل استقرار او در نجف همان بیت امام است که از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام بازسازی شده و توسعه پیدا کرده است. سید علی علاوه بر تحصیلات حوزوی، در رشته فلسفه دین از پردیس فارابی در قم هم مدرک ارشد خود را دریافت کرده است و اساتید حوزه تلمذ او در نجف را سبب هم افزایی دو حوزه نجف اشرف و قم ارزیابی کردند.