دیدار رئیس‌جمهور اعتدال با مرجع اعتدالی

آرمان- حمید شجاعی: رئیس‌جمهور چهارشنبه در سومین روز سفر خود به عراق با آیت‌ا... سیستانی مرجع عالیقدر جهان اسلام دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی بخشی از نتایج مذاکراتش با مقامات عراقی و توافقاتی که در زمینه گسترش روابط دوستانه و حسن همجواری بین دو کشور محقق شد را به اطلاع ایشان رساند و آیت‌ا... سیستانی نیز تاکید کرد که از هر گامی برای گسترش و تقویت روابط عراق با همسایگانش بر اساس منافع دو کشور و احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر، استقبال می‌کند. تحلیلگران معتقدند این دیدار در شرایط فعلی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. لازم به‌ذکر است رئیس‌جمهور روز گذشته با حضور در نجف اشرف به حرم منور امیرالمومنین(ع) وارد و به زیارت حرم مطهر امام اول شیعیان پرداخت. روحانی همچنین با حضور در بیت امام در نجف با حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی یادگار ایشان دیدار کرد.
دیدار اعتدالی
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که سفر اخیر حسن روحانی به عراق به لحاظ سیاسی بسیار استراتژیک و معنادار است. اینکه رئیس‌جمهور در چنین شرایطی که ایران مورد تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرار دارد پس از شش سال از روی کارآمدن دولتش به بغداد سفر کرده نشان می‌دهد که ازین پس باید عراق را جزو شرکای مهم منطقه‌ای به حساب بیاوریم. دیدار و گفت‌وگو‌های گرم و صمیمی حسن روحانی با برهم صالح رئیس‌جمهور، عادل عبدالمهدی نخست وزیر، حیدر العبادی و نوری المالکی نخست وزیران سابق و عمار حکیم رئیس مجلس اعلای عراق حکایتگر این نکته است که روحانی قصد دارد عراقی واحد را در کنار ایران ببیند و جدای از مقامات مسئول بغداد، سیاسیون و برجستگان عراقی را نیز در همگرایی با ایران شریک می‌کند تا در شرایطی که آمریکایی‌ها درصددند با لطایف‌الحیل عراق را به سمت و سوی خود بکشند با تاکید بر قرابت‌های همسایگی دو کشور و اشتراکات منطقه‌ای بیش از پیش عراق را به ایران نزدیک کند. از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر رسمی و علنی رئیس‌جمهور ایران به عراق بعد از شش سال حضور در این مسند فارغ از اهمیت‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی‌اش، دیدار با مرجعی است که در چند سال اخیر به جز موارد بسیار معدودی بسیاری از بزرگان ارشد سیاست حتی خود عراق را برای دیدار و ملاقات به حضور نپذیرفته است و همواره تلاش کرده است، همچون اسلاف پیشینش در حوزه علمیه نجف وجهه مردمی و دینی‌اش بر وجهه‌ سیاسی‌اش غلبه داشته است. این دیدار می‌تواند در روابط طرفین بسیار موثر واقع شود. تحلیلگران معتقدند که این دیدار در بعد منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار تاثیر گذار بوده است چرا که در شرایط حساس فعلی که ایران در تحریم ایالات متحده قرار دارد این دیدار به معنای تایید روابط دوکشور و سویه‌گیری‌های ایران از سوی آیت‌ا... سیستانی مرجع بزرگ جهان تشیع است. نکته مهم اینجاست که آیت‌ا... سیستانی به دلیل شخصیت و جایگاه بزرگی که دارد کمتر افرادی را به حضور می‌پذیرد یا با رسانه‌ها به گفت‌وگو می‌پردازد و اساسا نظرات، مواضع و دیدگاه‌های خود را از طریق دست خط مکتوب یا توسط شاگردانش بیان می‌کند. حال در این شرایط برخی پذیرش رئیس‌جمهور ایران از سوی آیت‌ا... سیستانی را ناشی از تفکر اعتدالی وی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی می‌دانند. نکته دیگر اینکه حسن روحانی نخستین چهره سیاسی ایرانی است که طی سال‌های گذشته با این مرجع عالیقدر جهان تشیع دیدار کرده؛ آیت‌ا... سیستانی به جهت جایگاهی که در وحدت آفرینی جریان‌های سیاسی عراق دارد می‌تواند نقش بسزایی نیز در روابط میان تهران-بغداد ایفا کند. از سوی دیگر این دیدار می‌تواند به جهت داخلی و بین‌المللی در وزن سیاسی حسن روحانی و دولتش نیز تاثیرگذار باشد.
سیاست‌های منطقه‌ای


رئیس‌جمهور روز گذشته در سومین روز از سفر به کشور عراق به منظور زیارت حرم نورانی امیرالمومنین علی(ع) و دیدار با حضرت آیت‌ا... العظمی سیستانی و دیگر مراجع عظام تقلید وارد شهر نجف اشرف شد. ایسنا نوشت؛ حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی که در هیأت همراه خویش محمود واعظی رئیس دفتر و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه را به همراه داشت با حضور در بیت حضرت آیت‌ا... العظمی سیدعلی سیستانی در نجف اشرف، در فضایی صمیمی با این مرجع عالیقدر دیدار و گفت‌وگو کرد. سایت رسمی آیت‌ا... سیستانی در این باره آورده است: رئیس‌جمهور ایران بخشی از نتایج مذاکراتش با مقامات عراقی و توافقاتی که در زمینه گسترش روابط دوستانه و حسن همجواری بین دو کشور محقق شد را به اطلاع ایشان رساند. آیت‌ا... سیستانی تاکید کردند که از هر گامی برای گسترش و تقویت روابط عراق با همسایگانش بر اساس منافع دو کشور و احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر، استقبال می‌کند. آیت‌ا... سیستانی در این دیدار همچنین به جنگ سرنوشت‌سازی که ملت عراق برای شکست داعش وارد آن شده‌اند اشاره کرد و از جانفشانی‌های بزرگی که عراقی‌ها در راه پیروزی بر این گروه تروریستی و بیرون راندنش از کل منطقه داشتند و از نقش دوستان عراق در تحقق این امر قدردانی کرد. آیت‌ا... سیستانی همچنین مبارزه با فساد و بهبود خدمات عمومی و انحصار سلاح در دست حکومت و سازمان‌های امنیتی را چالش امروز عراق خواند و ابراز امیدواری کرد که دولت عراق در این زمینه‌ها موفق باشد. وی همچنین بر ضرورت در پیش گرفتن سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی براساس توازن و اعتدال و دور نگه‌داشتن ملت‌های منطقه از خسارت و دردهای بیشتر تاکید کرد.
حضور در بیت امام
رئیس‌جمهور روز گذشته با حضور در بیت امام در نجف اشرف با حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی یادگار بنیانگذار انقلاب اسلامی دیدار کرد و در دفتر یادبود بیت امام نیز یادداشتی نوشت. حجت الاسلام روحانی همچنین با آیت‌ا... فیاض از مراجع عظام نیز دیدار کرد.
دیدار مثبت و سازنده
یک استاد حوزه علمیه قم در ارتباط با اهمیت دیدار رئیس‌جمهور با آیت‌ا... سیستانی مرجع عالیقدر جهان تشیع اظهار کرد: این دیدار می‌‌تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد؛ چرا که آیت‌ا... سیستانی از جهت نفوذ معنوی، اجتماعی و سیاسی هم در عراق از جایگاه بالایی برخوردار است و هم در جهان اسلام جایگاه ممتاز و نمونه‌ای دارد. از این رو این دیدار بسیار به نفع دو کشور و مثبت و سازنده خواهد بود. حجت‌الاسلام فاضل میبدی به «آرمان» گفت: هرچند که آیت‌ا... سیستانی در مسائل خرد سیاسی وارد نمی‌شود، اما نفس این دیدار و حضور شخصیتی از ایران و شخصیتی بزرگ در جهان اسلام از عراق می‌تواند تاثیر بسزایی در روابط دو کشور و بازتاب‌های زیادی داشته باشد. عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: جایگاه حجت‌الاسلام روحانی با کسان دیگری که قصد ملاقات با آیت‌ا... سیستانی را داشتند فرق می‌کند چرا که وی روحانی و معمم است و در موقعیت حساس فعلی که عربستان سعودی در تلاش است که میان ایران و عراق فاصله بیندازد این ملاقات ضرورت داشت. وی تصریح کرد: آیت‌‌ا... سیستانی انسان هوشمندی است و تشخیص داد که این ملاقات می‌تواند نقشه‌های دشمنان را خنثی و انس و الفت مجددی میان دو کشور ایجاد کند.