حذف تحقیرآمیز «می» از برگزیت

گروه بین‌الملل: نمایندگان پارلمان بریتانیا یک بار دیگر با طرح برگزیت «ترزا می» برای چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به طور جدی مخالفت کردند. طرح اصلاح شده خانم می با ۳۹۱ رای مخالف در برابر ۲۴۲ رای موافق شکست خورد. اختلاف رای میان موافقان و مخالفان ۱۴۹ رای بود که از موضع محکم مخالفان خانم می در پارلمان حکایت دارد. «ترزا می» پس از دو ماه تلاش‌ و مذاکرات با اتحادیه اروپا تنها توانست نظر حدود ۴۰ نفر را تغییر دهد.
پس از شکست مجدد «ترزا می»، نخست‌وزیر بریتانیا در کسب توافق اکثریت نمایندگان پارلمان بریتانیا، تصمیم‌گیری بر سر گام‌های بعدی مربوط به برگزیت برعهده پارلمان خواهد بود. حالا احتمال به تعویق افتادن مهلت برگزیت افزایش یافته است.
به گزارش دویچه‌وله «ترزا می»، نخست‌وزیر بریتانیا دومین شکست سنگین خود را در روند برگزیت تجربه کرد. او همه تلاش خود را به کار گرفته بود تا نمایندگان پارلمان را به موافقت با قرارداد برگزیت مجاب کند؛ تلاشی که برای دومین بار ناکام ماند. او حتی گفته بود: «هرگاه این توافق مورد پذیرش قرار نگیرد، آنگاه این امکان وجود دارد که برگزیت از موضوعیت بیافتد.»
«ترزا می» پیش از رای‌گیری حتی گفته بود که من مطمئن هستم که ما در مذاکرات با اتحادیه اروپا بر سر قرارداد برگزیت به بهترین تغییرات در متن قرارداد دست یافته‌ایم. اما هیچ کدام از این اظهارات، نمایندگان پارلمان بریتانیا را متقاعد نکرد.


اکنون پارلمان باید درباره خروج بدون طرح و برنامه از اتحادیه اروپا و یا درخواست تمدید مهلت قانونی برای خروج از این اتحادیه تصمیم‌گیری کند. این در حالی بود که می تا آخرین دقایق در حال مذاکره با رهبران اتحادیه اروپا برای اعمال تغییرات مورد نظر نمایندگان در طرح
 خود بود.
درخواست برای انتخابات
به گزارش دویچه‌وله بسیاری از نمایندگان حزب محافظه‌کار بریتانیا و همچنین حزب پروتستان‌های ایرلند شمالی DUP به قرارداد تجدید نظر شده برگزیت نیز رای منفی دادند. «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر بریتانیا پس از شکست مجدد می در پارلمان این کشور، خواستار برگزاری پیش از موعد انتخابات شد.
براساس برنامه سه مرحله‌ای «ترزا می»، تصمیم‌گیری بر سر گام‌های بعدی کاملا برعهده پارلمان بریتانیا خواهد بود. ۱۳ مارس نمایندگان پارلمان موظفند درباره خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری کنند. احتمال می‌رود که اکثریت نمایندگان پارلمان با این گزینه نیز مخالف باشند.
«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پس از دیدار با می اخطار داده بود که اگر این توافق در پارلمان بریتانیا دوباره شکست بخورد فرصت دیگری برای توافق وجود نخواهد داشت.
می از شکست دوباره طرحش که با اختلاف ۱۴۹ رای روی داد گفت: «اکنون پارلمان باید برای خروج بدون طرح و برنامه از اتحادیه اروپا رای گیری کند و چنانچه با آن مخالفت کند این بار باید برای درخواست تمدید مهلت خروج از این اتحادیه رای‌گیری کند.»
انتظار می‌رود که پارلمان بریتانیا به تعویق مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای دهد. براساس قرار تعیین شده، بریتانیا می‌بایست روز ۲۹ مارس از اتحادیه اروپا خارج شود.
در صورت آنکه پارلمان بریتانیا به تمدید مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای بدهد، آنگاه باید اتحادیه اروپا نیز با این درخواست موافقت کند. «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان پیش از این از آمادگی اتحادیه اروپا برای پذیرش تمدید مهلت خروج بریتانیا سخن گفته بودند. اما اتحادیه اروپا نیز شروطی برای تمدید دارد.
اتحادیه اروپا رسما خواسته است که بریتانیا برای تمدید مهلت خروج، برنامه‌ای مشخص به اتحادیه اروپا ارائه کند. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که تمدید مهلت خروج بریتانیا حداکثر تا اوایل ماه ژوئیه خواهد بود، یعنی تا زمان آغاز کار پارلمان جدید در اروپا.
افزون بر آن بریتانیا باید بگوید که برای حل چالش برگزیت ظرف این سه ماه چه برنامه‌ای دارد. آیا انتخابات تجدید خواهد شد؟ آیا همه‌پرسی جدیدی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برگزار می‌شود؟ یا چه برنامه‌ای برای حل معضل اصلی برگزیت، یعنی موضوع مرزی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند در دستور کار پارلمان بریتانیا قرار خواهد داشت.
«ژان کلود یونکر»، رئيس کمیسیون اتحادیه اروپا و «دونالد توسک»، رئیس شورای اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند، تصمیم مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تصمیم آن کشور است و این وظیفه بریتانیاست که راه حلی برای این موضوع پیدا کند.
سخنگوی »یونکر و توسک از شکست قرارداد برگزیت در پارلمان بریتانیا ابراز تاسف کرده‌‌اند. آن‌ها تاکید کرده‌اند که مسئولان اتحادیه اروپا برای ممکن ساختن این قرارداد همه آنچه در توان داشتند به کار گرفته بودند.
مشکل دیگری که اکنون وجود دارد، موضوع انتخابات اروپاست؛ انتخاباتی که در ماه مه صورت خواهد گرفت. این در حالی است که یونکر، پیش‌تر تاکید کرده بود که به تاخیر انداختن برگزیت خیلی نمی‌تواند طولانی شود چرا که پارلمان اروپا در ماه ژوئن امسال شاهد برگزاری انتخابات خواهد بود و معنا نخواهد داشت که بریتانیای در حال خروج از اتحادیه در چنین انتخاباتی حضور یابد.
پرسش کنونی این است که آیا بریتانیا در این انتخابات شرکت خواهد کرد؟ تصمیم‌گیری بر سر این موضوع نیز برعهده پارلمان بریتانیا قرار دارد.
خروج در دقیقه 90
وزیر خارجه سابق بریتانیا نیز دیروز (چهارشنبه) در پی رأی منفی پارلمان این کشور برای دومین بار به توافق برگزیت پیشنهادی از سوی «ترزا می»‌، پیش‌بینی کرد بریتانیا بعد از رسیدن به یک توافق دقیقه نودی در ۲۹ مارس از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.
به گزارش رویترز، جانسون، وزیر امور خارجه سابق بریتانیا پیش‌بینی کرد، بریتانیا در روز ۲۹ مارس، روز قبل از موعد تعیین شده برای خروجش از اتحادیه اروپا،  در دقیقه ۹۰ در نهایت با توافقی برای خروج از اتحادیه اروپا موافقت کرده و این اتحادیه را ترک خواهد کرد.
جانسون که یکی از سرشناس‌ترین حامیان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است به یک شبکه رادیویی گفت، رأی گیری دیروز پارلمان بریتانیا به منظور اعلام مخالفت با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، صورت نمادین داشته و این نوع خروج را از از روی میز گزینه‌ها خارج نمی‌کند.
جانسون به رادیو ال.بی.سی گفت: احتمال دارد پارلمان به صورت نمادین با رأی خود بگوید که خواهان یک برگزیت بدون توافق نیست اما اتفاقی که می‌افتد این است که بر طبق قانون، بریتانیا ۲۹ مارس از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد چرا که این چیزی است که در قانون قید شده است.
نمایندگان مجلس عوام بریتانیا در حالی بار دیگر به پیش نویس توافق برگزیت رأی منفی دادند که تنها ۱۶ روز تا تاریخ تعیین شده برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا زمان باقی مانده است.
با رأی منفی به توافق برگزیت، پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا اکنون باید بین خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا یا تعویق برگزیت یا برگزاری انتخابات سراسری یا برگزاری همه پرسی مجدد درباره طرح خروج انتخاب کند.