دو ضربه کنگره آمریکا به ترامپ در یک روز

مجلس نمایندگان آمریکا پس از مصوبه سنای این کشور در مخالفت با اعلام وضعیت فوق‌العاده ترامپ، به اتفاق آرا خواستار انتشار عمومی نتایج تحقیقات پرونده روسیه پس از به پایان رسیدن آن شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا با 420 رای موافق و بدون رای مخالف قطعنامه‌ای را تصویب کرد که «ویلیام بار» وزیر دادگستری این کشور را تحت فشار می‌گذارد تا تحقیقات پرونده روسیه را پس از اتمام آن به صورت عمومی منتشر کند.این قطعنامه اگرچه الزام آور نیست، اما از «بار» می‌خواهد زمانی که نتایج تحقیقات «رابرت مولر» بازرپرس ویژه پرونده روسیه تکمیل شد، آن را از دسته بندی محرمانه خارج کند.
مولر که 2 سال پیش ازسوی «راد روزنستاین» معاون وزیر دادگستری آمریکا به این سمت منصوب شد، درحال تحقیق درباره احتمال تبانی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور با مسکو و پیشگیری از اجرای عدالت توسط او است.
موضوع دیگری که مولر درباره آن تحقیق می‌کند، احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا است؛ امری که مسکو بارها آن را انکار کرده است.ترامپ هرگونه تبانی با روسیه و پیشگیری از اجرای عدالت را رد کرده و تحقیقات مولر را مورد انتقاد شدید قرار داده است.


مولر هنوز مشخص نکرده که تحقیقاتش چه زمانی به پایان می‌رسد اما اعلام استعفای یکی از همکاران وی در این پرونده گمانه زنی‌ها درباره تکمیل آن در آینده نزدیک را افزایش داده است.
قوانین وزارت دادگستری آمریکا اختیار تصمیم‌گیری درباره انتشار عمومی گزارش بازپرسان را به «بار» می‌دهد و او را ملزم به ارائه آن به اعضای ارشد حزب دمکرات و جمهوریخواه در کنگره می‌کند.
قطعنامه‌ای که هفته گذشته ازسوی روسای6 کمیته مجلس نمایندگان آمریکا از دادستان کل این کشور می‌خواهد که هر مقدار از گزارش مولر را که ممکن است به صورت عمومی منتشر کرد و همه آن را در اختیار کنگره قرار دهد.هنوز مشخص نیست که این قطعنامه در سنای آمریکا که در اختیار اکثریت جمهوریخواهان است چه سرنوشتی خواهد داشت.
با این وجود، تصویب این قطعنامه در مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت دمکرات، فشار تازه‌ای علیه دولت ترامپ خواهد بود که مدت‌ها است به دلیل تحقیقات مولر تحت فشار افکار عمومی بوده و با احتمال استیضاح روبرو است.
این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا درحالی است که سنای این کشور پنجشنبه شب با تصویب قطعنامه‌ای اعلام وضعیت فوق‌العاده ازسوی ترامپ در مرزهای جنوبی با مکزیک را لغو کرد.اگرچه ترامپ اعلام کرده که با خودداری از امضای این قطعنامه آن را وتو می‌کند، اما مخالفت هم حزبی‌های او با این اقدام شکستی بزرگ برای رئیس جمهوری آمریکا محسوب می‌شود.
مولر در جریان تحقیقات خود تاکنون چندین نفر از جمله «مایکل کوهن» وکیل پیشین ترامپ و «پاول مانافورت» رئیس ستاد انتخاباتی او را متهم کرده است.کوهن که به 3 سال زندان محکوم شده پذیرفته که برای تخفیف در مجازات خود با مولر همکاری کند. وی دو هفته پیش نیز در جلسه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا افشاگری‌های مهمی علیه ترامپ کرد.مانافورت نیز پیشتر در دادگاهی به 47 سال زندان محکوم شد.
سنای آمریکا رای به لغو اعلام وضعیت فوق‌العاده ترامپ داد
سنای آمریکا نیزبه قطعنامه‌ای برای لغو وضعیت فوق‌العاده در مرزهای جنوبی این کشور برای ساخت دیوار در مرز مکزیک که ازسوی ترامپ اعلام شده بود، رای داد.این قطعنامه ماه گذشته در مجلس نمایندگان آمریکا با 245 رای در مقابل 182 رای تصویب شد که به معنای حمایت بخشی از جمهوریخواهان هم حزبی ترامپ با این قطعنامه بود.
این قطعنامه برای اجرایی شدن باید به امضای ترامپ برسد اما احتمال می‌رود رئیس جمهوری آمریکا با خودداری از این کار اولین وتو را مقابل کنگره کشورش استفاده کند.کنگره برای رد وتوی ترامپ نیاز به دو سوم آرا دارد اما با حمایت نه چندان چشمگیر جمهوریخواهان هیچ یک از دو مجلس قانونگذاری آمریکا درحال حاضر امکان این اقدام را ندارند.
رئیس جمهوری آمریکا پس از آنکه نتوانست بودجه ساخت دیوار در مرز کشورش با مکزیک را از طریق کنگره به تصویب برساند، اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد تا از بتواند از بودجه بخش‌های دیگر برای ساخت آن استفاده کند.
درگیری ترامپ با دمکرات‌های کنگره برای تصویب ساخت دیوار منجر به طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا شد که از 28 دسامبر تا 2 فوریه به مدت 35 روز ادامه داشت.با مختل شدن بخش‌های مختلف در آمریکا از جمله برخی فرودگاه‌های بین المللی، ترامپ مجبور شد از موضع خود کوتاه آمده و توافق بین سران جمهوریخواه و دمکرات کنگره را بپذیرد.ترامپ پیش از رای گیری برای این قطعنامه در سنا اعلام کرد که از موضع خود کوتاه نخواهد آمد و این موضوع می‌تواند به بن بستی دیگر میان کاخ سفید و کنگره تبدیل شود.
ترامپ مخالفانش را به خشونت تهدید کرد
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با این عبارت که دولت او می‌تواند «بازی سخت‌تری انجام دهد» مخالفانش را تهدید به خشونت و اعمال سخت گیری‌های بیشتر کرد.به گزارش تارنمای خبری آمریکایی " هیل"سخنان ترامپ در گفت وگو با شبکه «بریت‌بارت» حاوی پیامی خطرناک برای سیاست آمریکا بود.
ترامپ در گفت وگو با این شبکه خبری افزود که حامیانش «سخت تر» از دموکرات‌ها هستند و اگر دولت او و طرفدارانش به انجام «بازی‌های سخت» روی بیاورند کار برای مخالفانش دشوار خواهد شد.وی ادامه داد که شما می‌دانید که چپ‌ها به «بازی سخت» روی آورده‌اند. این بسیار خنده‌دار است. من فکر می‌کنم که مردم در جناح راست سخت‌تر هستند.
به تازگی (6 اسفند 97) «جرولد نادلر» عضو ارشد دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا با متهم کردن ترامپ به سوء استفاده از قدرت، جلوگیری از اجرای عدالت و نقض قانون اساسی او را بزرگترین تهدید علیه نظام دمکراسی در این کشور پس از جنگ داخلی دانست. وی که رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا هست درباره ترامپ افزود: این رئیس جمهوری و منش او را بزرگترین تهدید علیه نظام دمکراسی و حکومت مشروطه از زمان جنگ داخلی است.
سایر اخبار این روزنامه
تولید و قیمت نفت ایران افزایش یافت رویترز: آمریکا معافیت تحریمی واردکنندگان نفت ایران را تمدید می‌کند سرپرست سازمان توسعه تجارت: صادرات غیر نفتی کشور به 40 میلیارد دلار رسید در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد: رهبر انقلاب: مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید دکتر روحانی بعد از بازگشت از سفر عراق: هیچ قدرت و کشور ثالثی قادر نیست بین ایران و عراق تفرقه ایجاد کند ائمه جمعه: سفر رئیس جمهوری به عراق نمایش عزت ایران اسلامی بود روزنه‌های فساد را ببندید واکنش ظریف به کشتار مسلمانان در نیوزیلند: حمایت از اسلام هراسی را متوقف کنید دو ضربه کنگره آمریکا به ترامپ در یک روز 80 کشته و زخمی در جنایت تروریستی حمله به دو مسجد در نیوزیلند تاکید مراجع تقلید بر ضرورت برخورد جدی با اختلاس، گرانی و رفع مشکلات تولید ایران، مسائل و مشکلاتش برخورد گزینشی با حقوق بشر، چرا؟! واکنش فلسطینی‌ها به تغییر لحن آمریکا درباره جولان اشغالی ترامپ اتحادیه اروپا را تهدید کرد کره شمالی: ترامپ فرصت طلایی صلح را از دست داد در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد: رهبر انقلاب: مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد: رهبر انقلاب: مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد: رهبر انقلاب: مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد: رهبر انقلاب: مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد: رهبر انقلاب: مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید