عسلویه نماد عقلانیت و گفت‌وگو

علی آهنگر- عسلویه دستاورد نمایان تعامل و دیپلماسی جهانی و منطقه‏ای است. وقتی دولت ششم خواست برای نخستین‏بار در آب‏های گرم خلیج‏فارس وارد حوزه‏ای به نام پارس جنوبی شود با چند مشکل اساسی دست‏به‏گریبان بود. نخستین این مشکلات نبودن سرمایه بود. دولت پس از جنگ دیگر رمقی برای طرح‏های عظیمی همچون پارس جنوبی نداشت. دومین مانع مهم قانون تحریمی داماتو بود که در سال 74 صادر شده بود و کشورها و شرکت‏ها را از سرمایه گذاری بیشتر 20 میلیون دلار در صنایع نفت و گاز ایران برحذر می‏داشت.
مانع سوم و اساسی‏تر منع سرمایه‏گذاری خارجی در قانون اساسی بود. همه اینها در حالی بود که کشور همسایه و مشترک یعنی قطر، از سال‏ها پیش از این، سرمایه‏گذاری برای توسعه این بزرگترین میدان گازی جهان را آغاز کرده و به بهره‏برداری رسانده بود.
دولت ششم برای رسیدن به پارس جنوبی راهی جز برداشتن موانع نداشت. این دولت برای عبور از مانع قانون اساسی و زمینه‏سازی جذب سرمایه‏گذاری خارجی، قراردادهای بیع متقابل را به عنوان راه‏حل برگزید. بر اساس این نوع قراردادها، سرمایه‏گذارن خارجی امکان حضور در پروژه‏های نفت و گاز ایران را می‏یافتند بدون آنکه با مانع قانون اساسی برخورد نمایند.
اما با مسئله تحریم‏های آمریکا و به خصوص قانون داماتو چگونه می‏شد کنار آمد؟


نادیده‏انگاشته‏شدن تحریم به تعاملی عمیق با کشورهای منطقه و جهان وابسته بود. شرکت‏ها و دولت‏های خارجی باید اطمینان می‏یافتند که سرمایه‏های خود را در نقطه‏ای امن و سودآور به کار می‏گیرند. این مهم به دولت هفتم سپرده شد. در آغازین روزهای کار دولت، اجلاس سران کشورهای اسلامی نگاه جهانیان را به تهران معطوف داشت. معلوم شد که سیاست تنش‏زدایی بین ایران و منطقه در مسیری عقلایی در جریان است.
علائم و نشانه‏های تعامل و گفت‏وگو تا بدانجا پیش رفت که شرکت‏ها و دولت‏ها برای حضور در پروژه های نفت و گاز ایران از یکدیگر سبقت می‏گرفتند. حاصل، جذب بیش از 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی و برافراشته‏شدن عسلویه در ساحل نایبند بود. صنعت پتروشیمی در این زمان توسعه یافت و تولید نفت با ثبات و افزایش روبه‏رو شد. از این پس صادرات گاز، محصولات پتروشیمی و میعانات گازی در سبد کالاهای صادراتی ایران جا گرفته بود. کشور رو به توسعه و پیشرفت گام برمی‏داشت.
حالا یک بار دیگر، حضور رئیس‏جمهور روحانی در عسلویه و افتتاح فازهای جدید نشانگر آن است که عسلویه هنوز هم نماد توسعه و پیشرفت دانش ایرانی در زمینه صنعت نفت است.
عسلویه اکنون با راه‏اندازی چهار فاز جدید 13، 22، 23 و 24 پارس جنوبی در روز یکشنبه 26 اسفندماه 97 می‏تواند در تولیدات گازی خود از رقیب قطری پیشی بگیرد. تولید گاز غنی در این حوزه حالا به رقم بسیار ارزشمند 660 میلیون مترمکعب در روز می‏رسد. برای رسیدن به این میزان برداشت، تا کنون 31 سکو؛ 3000 کیلومتر لوله دریایی؛ 290 حلقه چاه گازی دریایی و 50 ردیف پالایشگاه‏های شیرین‏سازی ساحلی ایجاد شده و مورد بهره‏برداری قرار گرفته است.
عسلویه و پارس جنوبی نشان می‏دهد که عقلانیت و تعامل، دو اتفاق و اتحاد مهمی است که با پیوستن آنها به یکدیگر می‏توان دنیایی بهتر برای خود و آیندگان این مرزوبوم ساخت و به میراث گذاشت.
سایر اخبار این روزنامه
در نشست خبری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شد از وضعیت دارو تا اوضاع سلامت روان ایرانی‌ها سیده فاطمه ذوالقدر کمیسیون فرهنگی در سالی که گذشت «ابتکار» بازار مسکن در سال 97 را بررسی می‌کند مسکن چشم به راه سال جدید بیانیه مشترک جمعی از مدیران مسئول روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در محکومیت حادثه تروریستی نیوزلند «ابتکار» برخی از مهم‌ترین اتفاقات حوزه موسیقی در سال 97 را مرور کرد نت‌ها در افت‌وخیز نمایندگان مجلس عملکرد خانه ملت در سالی که گذشت را چگونه ارزیابی می‌کنند؟ از بهار تا بهار در بهارستان چرا سیاه پیام‌آور بهار از عنصری فرهنگی به نمود تکدی‌گری تغییر شکل داده است؟ سیلی سرخ فقر به‌صورت سیاه حاجی‌فیروز آیت‌الله آملی لاریجانی: عامل اصلی جنایت نیوزیلند جریان اسلام‌هراسی است مصباحی‌مقدم: چطور مردم به خود اجازه می‌دهند به تصمیم‌گیرندگان نظام تکلیف کنند؟ عسلویه نماد عقلانیت و گفت‌وگو رئیس دفتر رئیس‌جمهوری: تامین معیشت مردم مهم‏ترین برنامه دولت است نماینده دادستان در دومین جلسه رسیدگی به پرونده چند موسسه مالی و اعتباری: ۲۲۰ نفر، ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‏سود یا بدون سود گرفته‌اند بیانیه مشترک جمعی از مدیران مسئول روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در محکومیت حادثه تروریستی نیوزلند