آسیب شنوایی ناشی از آتش افروزی‌های چهارشنبه‌سوری - عبدالحمید حسین‌نیا *

1509 نفر در کل کشور و 397 نفر در تهران تا ساعت 23 شب چهارشنبه آخر سال ۹۶ مصدوم شدند.
با بررسی‌های به عمل آمده و به گفته مسئولان سازمان اورژانس کشور؛ مشخص شد پارسال 1799 نفر در کشور دچار مصدومیت شدند که 34 نفر دچار قطع عضو و 585 نفر از ناحیه چشم دچار جراحت شدند. 438 نفر از عابران، آسیب دیدند. همچنین پارسال در تهران  397 نفر دچار آسیب‌های ناشی از شب چهارشنبه آخر سال شدند که 105 نفر دچار سوختگی درجه دو و سه و 4 نفر قطع عضو شدند. 135 نفر از عابران در تهران به طور ناخواسته، از حوادث شب چهارشنبه آخر سال آسیب دیدند که 4 نفر بر اثر این حوادث در کشور فوت کردند.
چنانچه این سیر تصاعدی امسال هم ادامه یابد و همچنان راه خویش را تداوم بخشیده باشد باید منتظر مصدومان بیشتری در چهارشنبه سوری امسال باشیم و خدا کند چنین نباشد. آسیب‌ها و صدمات دست و پا، آسیب‌های چشمی و گوش به علت صدای انفجار ترقه‌های دست ساز که از خطرناکترین ابزار چهارشنبه‌سوری است، مهمترین مواردی است که هرسال مردم تهران و بقیه شهرها با آن درگیرند. در غربالگری شنوایی دانش‌آموزان که سال‌های گذشته انجام داده‌اند، مشاهده می‌کنیم که با انبوهی از آسیب‌های شنوایی که در فرکانس 4000 هرتز اودیوگرام (منحنی شنوایی)، نمود ویژه خود را پیدا می‌کنند، مواجه‌ایم. منتهای مراتب آسیب‌های شنوایی مانند زخم‌ها و پارگی‌های اندام‌ها از جمله دست و پا نیستند که در درمانگاه‌های اورژانس به آن‌ها برخورد می‌کنیم، بلکه دردهای پنهانی است که آواز آن چون نشست فرو افتاده از بام بعدها در هر کوی و برزن خواهد پیچید.
متأسفانه آسیب‌های صوتی ناشی از موج انفجار که امروز با آنچه در خیابان‌ها رخ می‌دهد با میادین مین و جبهه نبرد فرق چندانی ندارد ضایعات جبران ناپذیری در سلول‌های حساسه مژکدار گوش داخلی می‌گذارند برگشت ناپذیرند و این پدیده ویرانگر زمانی مصیبت بار می‌شود که سن و سالی هم بگذرد و پیرگوشی هم با سابقه و گذشته گره بخورد به مصداق: این «سابقه پیشین تا روز پسین باشد» با بروز وزوز گوش آسایش فرد را تا پایان عمر و زندگی راحت را از وی سلب نماید و حیات او را به دوزخی رنج بار بدل کند.


امیدواریم مسئولان برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از چهارشنبه‌سوری اقدام‌های پیشگیرانه‌ای انجام دهند تا جوانانی که برای شاد بودن لحظه‌ای شان دست به کارهای نابخردانه‌ای نزنند.
*جراح و متخصص گوش، حلق و بینی