نه فردوسی‌پور می‌رود نه فروغی تغییر می‌کند

آرمان- حمید شجاعی: به قرائت بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران حوزه رسانه، صداوسیما با ریزش شدید مخاطب مواجه است و اگر نباشد برنامه‌هایی چون «نود» فردوسی‌پور، خندوانه رامبد جوان، «برنده باش» گلزار و اخیرا «عصر جدید» احسان علیخانی، جامعه وقعی به این رسانه نمی‌نهد. چه اینکه هم تاکنون نیز با تمام این اوصاف بسیاری به تلویزیون نگاه نمی‌کنند. در این بین مدیران صداوسیما به جای رویکرد مدبرانه در حفظ سرمایه‌های خود دست به تخریب و مقابله با آنها می‌زند تا به نحوی هیچ‌کس بیش از اندازه لازم بزرگ نشود. این رویکرد علی فروغی مدیر شبکه 3 سیما بوده که پس از تقابل بسیار با عادل فردوسی‌پور، محمدرضا گلزار را به صرف شهرت و نه کاربلدی روی آنتن شبکه3 می‌آورد تا به نحوی او را در مقابل عادل قرار دهد، اما دستکاری آرای مردمی نیز نتوانست جایگاه مردمی فردوسی‌پور را خدشه‌دار کند و وی از همه مدیران تشکر می‌کند، جز فروغی مدیر شبکه3؛ در حالی که گلزار از ابتدا عرض ارادتش به فروغی را ثابت می‌کند. گرچه در این چند روز اخیر گفته شد که فردوسی‌پور از شبکه3 نقل مکان خواهد کرد یا فروغی عطای مدیریت در این شبکه را به لقایش خواهد بخشید، اما خبرها حکایت از آن دارد که مدیران ارشد تصمیم گرفته‌اند نه اجازه جدایی به فردوسی‌پور بدهند نه فروغی را برکنار کنند.
تقابل فروغی-فردوسی‌پور
تاکنون سخنان بسیاری در مورد عملکرد صداوسیما در عرصه‌های مختلف گفته شده و هرکسی دیدگاه خود را در مورد نحوه عملکرد این رسانه اظهار داشته، اما شاید در یک سال گذشته بیشترین تنش را در مجموعه شبکه 3 صداوسیما و پس از روی کارآمدن مدیر پرحاشیه این شبکه یعنی علی فروغی شاهد بوده‌ایم. گرچه وی به لحاظ فردی شخصیت چندان شناخته شده‌ای به حساب نمی‌آید، اما رویکردها و تقابل‌هایش با مجریان و برنامه‌سازان این شبکه موجب شده تا نام وی نیز بیش از گذشته بر سر زبان‌ها بیاید. البته داستان تنش برخی چهره‌ها با مدیران صداوسیما قصه امروز و دیروز نیست بلکه پیش از این نیز بسیاری از افراد که از محبوبیت بالایی نیز برخوردار بودند به دلیل برخی تحرکات یا رویکردها از کار با صداوسیما باز مانده و به قول معروف پشت در سازمان مانده‌اند. حال چندان عجیب نیست که برخی مدیران میانی این سازمان با برخی مجریان و برنامه‌سازان برند تلویزیون چون عادل فردوسی‌پور یا رضا رشید‌پور از در مخالفت در آیند و حتی در صدد ایجاد رقیب برای آنها باشند. رویکرد یکسویه و یکجانبه‌نگر صداوسیما و به‌خصوص برخی مدیران موجب شده تا این رسانه با افت شدید مخاطب مواجه شود، اما این سازمان برای درمان این مساله به جای استفاده از چهره‌های کنار گذاشته شده و کاربلد صداوسیما، دنبال سلبریتی‌هایی می‌رود که شاید تا حدودی با اقبال عمومی رو‌به‌رو باشند، اما فاقد توانایی لازم در حوزه اجرا و برنامه‌سازی هستند. رویکردهای اخیر مدیر شبکه 3 در 6 ماه اخیر نیز نشان می‌دهد که همین رویه را در پیش گرفته و نمی‌‌خواهد هیچ برنامه یا شخصی آنچنان برند و برجسته شود که خارج از کنترل و اعمال سیاست‌های وی بر شبکه باشد. به طور مشخص رویکرد علی فروغی در نادیده انگاشتن عادل فردوسی‌پور به عنوان چهره‌ای که بیش از 2دهه در رسانه بوده و از محبوبیت اجتماعی بالایی برخوردار است در ویژه برنامه جام جهانی 2018 نشانه‌های اولیه خود را بروز داد و عدم پخش برنامه «نود» به مدت 2 هفته دامنه این تنش را بیشتر کرد، اما شاید نقطه عطف اختلاف فروغی و فردوسی‌پور به جشنواره جام جم برسد. جایی که مدیران تمام همت خود را برای قراردادن محمدرضا گلزار در مقابل فردوسی‌پور به خرج دادند و حتی دست به دامن دستکاری در آرای مردمی شدند، اما در نهایت این «نود» فردوسی‌پور بود که به عنوان برنامه شاخص انتخاب شد، وی روی صحنه رفت و از بسیاری چهره‌ها جز مدیر شبکه سوم سیما تشکر کرد؛ وضعیتی که نشان می‌دهد روابط میان فردوسی‌پور و فروغی عادی نیست و باید منتظر تغییر و تحولاتی در این شبکه باشیم.
عدم تغییرات در شبکه 3


پس از حواشی ایجاد شده در جشنواره جام جم گمانه‌زنی‌هایی آغاز شد مبنی بر اینکه عادل فردوسی‌پور از شبکه 3 کوچ خواهد کرد و به شبکه پنجم سیما می‌رود و برنامه خودش را آنجا راه‌اندازی می‌کند و در این میان حتی برخی از محمدحسین میثاقی مجری برنامه فوتبال برتر نیز به عنوان جایگزین فردوسی‌پور یاد کردند. از طرف دیگر برخی ادعا کردند که قرار است در تغییرات مدیریتی در سازمان صداوسیما مدیریت ارشد برای رفع مناقشات، دست به تغییر یا جابه‌جایی مدیریت شبکه3 زده و علی فروعی جای خود را به فردی جدید بدهد. اما شواهد حکایت از آن دارد که هیچ‌ یک از این اتفاقات رخ نخواهد داد و نه تهیه‌کننده و مجری «نود» تغییر خواهد کرد و نه مدیران بالادستی بنایی بر تغییر مدیریت شبکه سوم سیما دارند و دست‌کم در کوتاه مدت تغییری رخ نخواهد داد، اما این به معنی عدم اختلاف میان فردوسی‌پور و فروغی نخواهد بود فقط این وضع شکننده ادامه پیدا می‌کند. پرواضح است که عادل فردوسی‌پور محبوب‌ترین چهره تلویزیون در نزد افکار عمومی محسوب می‌شود و مدیران رسانه ملی قصد ندارند این سرمایه را به سادگی از دست بدهند. در دولت احمدی‌نژاد با وجود فشارهای بسیار گسترده دولتی، مدیران وقت زیر بار تغییر فردوسی‌پور نرفتند؛ چه رسد به امروز که نه تنها بحث فشار دولتی مطرح نیست بلکه فردوسی‌پور در بالاترین درصد از حمایت اجتماعی قرار دارد. از طرف دیگر علی فروغی نیز از عقبه لازم برخوردار است و مشخص است که تا مدتی خبری از تغییر وی نخواهد بود. حال مشخص نیست که پس از این نیز شاهد اختلافات فروغی-فردوسی‌پور خواهیم بود یا شرایط تغییر خواهد کرد.
سیاسی نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ماجرای دستکاری آرای مردم در نظرسنجی صداوسیما و اختلاف‌ نظرش با صداوسیما در این موضوع اظهار داشت: مساله این ماجرا اختلاف نظر سیاسی نیست، بحث بر سر حق‌الناس است. فکر می‌کنم که مدیریت کلان صداوسیما یا سازمان صداوسیما هم در این مساله خودش شاکی است. خبرآنلابن نوشت، محمدجواد آذری جهرمی گفت: ممکن است یک گروهی در صداوسیما اقدامی کرده باشند اما اینکه مدیریت کلان در صداوسیما چنین نیتی داشته باشد، من چنین چیزی را تاکنون در این ماجرا ندیده‌ام و این موضوع خیلی به اختلاف نظرهای ما و صداوسیما ارتباطی پیدا نمی‌کند. موضوعی پیش آمده و مردم خواسته‌اند که ماجرا را بررسی کنیم. چرا؟ چون بسترش فنی بوده است. ما هم چیزی که عین واقعیت است را به مردم گزارش کرده‌ایم.