نوروز مهربانی

ولی‌اله شجاع‌پوریان ‪-‬ کمتر کشوری در دنیا می‌توان یافت که به اندازه ایران دارای فرهنگ و پیشینه غنی و آداب و رسوم ماندگار باشد، اعیاد بزرگ، مناسبت‌های جالب، دورهمی‌های شیرین گوشه‌ای فرهنگ غنی و پرسخاوت ایرانی است که تبلور صلح، دوستی، مهربانی و نیکی ایرانیان است، ویژگی‌ها و خلقیاتی که در اکثر سفرنامه‌های خارجی درباره ایرانیان مورد توجه قرار گرفته‌اند و زبان به تمجید از ایران گشوده‌اند. عید نوروز، سیزده به در، شب یلدا و چهارشنبه‌سوری از جمله اعیادی هستند که به صورت گسترده در میان ایرانیان گرامی داشته می‌شوند و جشن‌ها و مناسبت‌هایی همچون مهرگان، تیرگان، آذرگان، سده، گلاب گیری، سپندارمزگان، آب‌پاشان و ... هنوز در بخش‌هایی از کشور گرامی داشته می‌شوند و همه آنها گواهی بر مهربانی و نوع‌دوستی ایرانیان است، نکته جالب توجه در این اعیاد پیوند آنها با ایام تاریخی هستند به گونه‌ای که تلاش شده در همه ایام سال بهانه‌ای برای جشن و پایکوبی و شکرگزاری وجود داشته باشد.
در میان همه این اعیاد، نوروز جایگاه ویژه‌ای دارد، چرا که هم از لحاظ تاریخی پیشینه‌ای غنی دارد، هم از لحاظ جغرافیایی در سطح وسیعی از کره زمین و قریب به 13 کشور مختلف گرامی داشته می شود و هم یپوندی عمیق با طبیعت و بهار دارد، نوروز با این ویژگی‌ها و شاخص‌ها تبلور محبت و عشق ورزی ایرانیان است و ورود اسلام به ایران نیز مانع از آن نشد که این سنت نیکو حسنه محدود شود و بر آن صحه گذاشت.
نوروز در کنار همه پیام‌ها و مواهب طبیعی و تاریخی خود جلوه‌ای از مهرورزی، محبت، دوستی و همدلی ایرانیان است، از دیرباز ایرانیان به بهانه نوروز آشنایان و همسایگان را میهمان سفره خانه خود می‌کنند، لباس‌ها و جامه‌های نو بر تن می‌کنند، کینه‌ها را دور می‌ریزند و اگر قهری درمیان باشد به بهانه نوروز آشتی برقرار می‌کنند، صله رحم را به جا می‌آورند و به افراد بی‌بضاعت و کم‌درآمد یاری می‌رسانند، بزرگان را تکریم می‌کنند و به کودکان عیدی می‌دهند و اغراق نیست بگوییم در هیچ جشنی در دنیا این‌چنین شاهد خلق فضیلت‌های اخلاقی نیستیم.
نوروز فرصتی مغتنم برای بازسازی اخلاق در جامعه است، اخلاقی که در سال‌های اخیر به دلایل مختلف دستخوش نامهربانی‌ها قرار گرفته و جامعه اخلاقی ایرانی را دچار تحقیر و تنفر و انتقام کرده است، نوروز را باید به نسل جدید فهماند و منتقل کرد، نوروز روح جامعه ایران را جلا می‌دهد و مهربانی را می‌گستراند.
کشور ایران به دلیل وسعت و تنوع قومی و نژادی و مذهبی از اختلاف نظر و تنوع سلیقه تهی نبوده، اما در یک دهه اخیر این تنوع به مرزبندی و شوربختانه در حوزه‌هایی به تنفر رسیده است، نوروز بهترین فرصت برای برداشتن گام‌های بزرگ برای کم‌کردن فاصله‌هاست، فاصله‌هایی که اگر امروز و فردا به فکر پرکردن آنها نباشیم آن چنان بذر تنفر و تحقیر را در کشور می‌گستراند که بدیهی‌ترین میوه آن خشونت باشد. نوروز فرصتی برای گذشت، چشم‌پوشی، بخشش، مهربانی و صلح است و نوروز امسال بیش از هر نوروز دیگری تشنه این خوبی‌هاست، نوروز پایان حصر زمستان و آغاز بهار طبیعت است.