تاوان رای مردم؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی: فردوسی‌پور، علی فروغی، شبکه 3، برنامه 90. این‌ها کلماتی هستند که یکی پس از دیگری دراین ماه‌ها، از رسانه‌های زرد گرفته تا شبکه‌های اجتماعی تا روزنامه‌های به اصطلاح جدی و عمدتا اصلاح طلب مرتب از آن سخن می‌گویند. داستان کل کل میان یک مدیر جوان و یک مجری پرسابقه و البته محبوب. موضوعی که شده است دغدغه جریان سیاسی جناح چپ و مطالبه این روزهای آنان و البته موضوع جنجالی پست‌های شخصیت‌ها.
اولین بار چالش علی فروغی مدیر جوان شبکه 3 و عادل فردوسی‌پور مجری برنامه 90 زمانی علنی شد که برنامه باسابقه و پربیننده نود، بعد از هجده‌سال، به ناگاه و به بهانه پخش زنده یک‌مسابقه فوتبال اروپایی پخش نشد، همان موقع بود که حرف و حدیث‌هایی در مورد آغاز حذف عادل فردوسی‌پور شروع شد.
آن دوشنبه، در روز پخش سنتی «نود» در همه این سال‌ها در رفتاری غیرحرفه‌ای، روابط عمومی شبکه۳ سیما، خبر عدم پخش و دلایل آن را در قالب یک گفت‌و‌گو در اختیار یک خبرگزاری گذاشت.
آن روز علی‌رغم اطلاع‌رسانی برخی رسانه‌های خبری مبنی بر پخش برنامه تلویزیونی «نود»، این برنامه به روی آنتن نرفت. ابتدا بهانه آن بازی‌های اروپایی و پخش آن بود و بعد هم گفتند فردوسی‌پور گستاخی کرده است.


برنامه «نود» اما در هفته بعد ازاین هم پخش نشد، عدم پخش «نود» برای دو هفته متوالی باعث شد که نسبت به این موضوع واکنش نشان داده شود. این بار مسئول روابط عمومی شبکه ۳ با صراحت به عادل فردوسی‌پور تاخت و نوشت :با عنایت به رفتار غیر حرفه‌ای تهیه کننده و مجری برنامه «نود» در عدم پخش این برنامه بعد از بازی انگلیس-اسپانیا در دوشنبه گذشته و همچنین استمرار رفتار خارج از عرف ایشان در مصاحبه خلاف ابلاغ گروه ورزش، برنامه مذکور پخش نخواهد شد.

>جَدَلی که ادامه داشت
فردوسی‌پور و اظهارات تلویحانه او علیه مدیر شبکه 3 و البته مدیر شبکه 3 علیه او نیز تداوم یافت. پاسخ فردوسی‌پور به مدیر شبکه سه این بود که قرار نیست من و شما مثل هم فکر کنیم.
هرچند علی فروغی به شکل عجیبی در تلویزیون و در شبکه 3 و برنامه «حالا خورشید» رضارشیدپور حضور یافت و تریبونی به سود خودش شکل داد و اظهاراتی راجع به فردوسی‌پور مطرح کرد و دست آخر آنتن زنده تلویزیون به محفلی برای جَدَل‌های بچگانه و خط و نشان کشیدن‌های سطحی در میان عوامل شبکه، تقلیل یافت.

>حاشیه‌های 90 به همین جا ختم نشد.
برگزاری مسابقه‌ای (تحت عنوان جشنواره جام جم)که سالیانه به منظور شناخت بهترین برنامه‌های تلویزیونی به رای مردم گذاشته می‌شود، آغازگر موج دوم حاشیه‌ها بود؛ چرا که تخلف در آرای مردم و تلاشی که برای پیروز شدن برنامه «برنده باش» به جای برنامه «نود» صورت گرفت و البته به محض رسانه ای شدن، جلو آن گرفته شد هم رنگ وبوی سیاسی به خود گرفت و هم آنقدر ماجرا را بیخ داد که پای پلیس فتا به وسط کشیده شد.
دست آخر هم نتیجه این شد که علی رغم این تخلف‌ها، این برنامه «نود» بود که از سوی مردم بهترین انتخاب شد.
اما حاشیه سوم در روز اهدای جوایز به برگزیدگان این جشنواره شکل گرفت.
برنامه «نود» که تندیس جایزه مردمی بهترین برنامه و تندیس بهترین تهیه‌کننده برنامه ترکیبی را از جشنواره جام جم دریافت کرد، فرصتی برای فردوسی‌پور ایجاد کرد تا پشت تریبون برود و ضمن تشکر از رای مردم و صیانت پلیس فتا از این آرا حرف‌هایی بزند که نباید...
او در آن روز اظهار کرد: خوشحالم که امسال در سخت‌ترین سال کاری‌ام دو جایزه گرفتم؛ یکی از هیئت داوران برای بهترین برنامه ترکیبی و دیگری از مردم.
فردوسی‌پور گفت: در این ۲۲ سال، در رسانه صادقانه و پاک کار کردم.
او در عین حال گفت: خوشحالم در سخت‌ترین سال کاری‌ام که در رسانه‌ی خودم هم به من بی‌مهری شد، دیده شدم؛ هم از طرف مردم و هم از طرف اهالی رسانه. جایزه دوم که مردم به من دادند بسیار برایم ارزشمند است و نمی‌دانم با چه زبانی از مردم تشکر کنم.
او که در حین صحبت‌هایش منقلب شده بود، افزود: برای سختی‌هایی که امسال کشیدم منقلب شدم، ولی این جایزه که لطف مردم و سازمان بود، مثل یک اکسیر است و تمام غم‌هایم را کنار می‌گذارم.
فردوسی‌پور با اشاره به اختلال در سیتم رای‌گیری در جشنواره جام‌جم، از وزیر ارتباطات، پلیس فتا و همچنین معاون سیما و ستاد برگزاری جشنواره که از آرای مردمی صیانت کردند، تشکر کرد و یادآور شد که صیانت از آرای مردمی همواره از خط قرمزهایش بوده است.
او جایزه‌اش را متعلق به مردم دانست و بار دیگر تاکید کرد که فرزند رسانه ملی است.
این در حالی بود که کارگردان تلویزیونی مراسم اختتامیه جشنواره جام جم، از میانه‌ صحبت‌های فردوسی‌پور که به‌نوعی غافلگیرکننده بود، به طور متمرکز، تصویر چهره مدیر جوان شبکه ۳ سیما را که برنامه نود در آن تولید و پخش می‌شود، پخش کرد. علی فروغی - مدیر شبکه سه سیما - دست‌کم به استناد تصویری ممتد که از تلویزیون پخش شد، به‌رغم تشویق چندباره فردوسی‌پور توسط حاضران در سالن، به‌کل از دست زدن برای او خودداری کرد. هر چند چهره او نیز در قاب تصویر تلویزیونی خبر از سر درونش می‌داد و اینکه نه از جایزه گرفتن فردوسی‌پور خوشحال است و نه از اظهاراتی که بیان کرده... ترش کردن فروغی درهمان مراسم برای بسیاری اینگونه تعبیر شد که او بعد ازاین اظهارات فردوسی‌پور برایش خواب‌هایی دیده است.

>حذف فردوسی‌پور از برنامه اش
و حالا دراین دو سه روز گذشته آن خواب فروغی تعبیر شد. میثم فضلعلی مدیر گروه ورزش شبکه‌سه سیما، درباره آخرین تحولات درباره برنامه نود در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار کرد: برنامه نود در سال۹۸ با ترکیب و ساختار جدیدی روی آنتن شبکه سه خواهد رفت.
فضلعلی ادامه داد: ارتقا و تلاش برای بهبود برنامه‌ها فقط مختص برنامه‌های کم مخاطب نیست و برنامه‌های پرمخاطب هم از این قاعده مستثنی نیستند.
او در ادامه این گونه درباره حذف فردوسی‌پور از «نود» می‌گوید که عادل فردوسی‌پور فرزند رسانه ملی است و با تخصصی که دارد می‌تواند در سمت‌های جدی تر و با دست باز تر به تکثیر برنامه‌های تخصصی ورزشی بپردازد، به طوری که ما بتوانیم برنامه‌های پرمخاطب ورزشی بیشتری داشته باشیم.
گفته‌های مدیر گروه ورزش درباره حذف فردوسی‌پور از «نود» در حالی صورت می‌گیرد که از سویی دیگر، خبرهای مختلفی در باره سرنوشت او بعد از این مطرح می‌شد. عده‌ای از پیشنهاد شبکه ورزش به او برای برعهده گرفتن قائم مقامی این شبکه می‌گفتند که وی رسما اعلام کرد که چنین پیشنهادی را رد کرده است و هم از طرفی دیگر عده ای می‌گفتند که قرار است او به شبکه پنج برود و یک برنامه جدید تلویزیونی بسازد. اظهارات ضد و نقیض در این باره آنقدر زیاد بود که رئیس سازمان صداو سیما عبدالعلی عسگری رئیس سازمان صداوسیما گفت: فردوسی‌پور کار خود را در شبکه سه ادامه می‌دهد.

>تایید یک حذف
هرچند علی عسگری از باقی ماندن فردوسی‌پور در شبکه سه می‌گوید، اما این موضوع بی تردید به معنای باقی ماندن وی در برنامه «نود» نیست. آن طور که محمدحسین رنجبران در خصوص ادامه فعالیت عادل فردوسی‌پور در شبکه سه سیما به فارس گفت: همان طور که ریاست سازمان اشاره کرد «آقای فردوسی‌پور در شبکه سه سیما خواهد ماند اما تحولاتی در حوزه ورزش سیما نیز خواهد بود» و من خواهش می‌کنم رسانه‌ها صحبت‌های رئیس سازمان را به صورت کامل منتشر کنند. قرار است تحولاتی در حوزه ورزش سیما و برنامه «نود» از سال آینده صورت پذیرد و این موضوع مربوط به شبکه سه سیماست.
مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی با اشاره به مصاحبه مدیرگروه ورزش شبکه سه سیما در این خصوص تاکید کرد: همان طور که آقای فضلعلی (مدیر گروه ورزش شبکه سه) اعلام کرد، تحولاتی ویژه در برنامه «نود» از سال آینده صورت خواهد گرفت و این برنامه با گروهی جدید روی آنتن خواهد رفت اما در عین حال از ظرفیت‌های عادل فردوسی‌پور در برنامه‌های دیگر استفاده خواهد شد.
رنجبران با بابیان اینکه از سوی مدیر کانال ورزش پیشنهاد قائم مقامی شبکه ورزش به فردوسی‌پور ارائه شده است، تصریح کرد: مسئولان محترم شبکه سه بسیار امیدوارند که از ظرفیت آقای فردوسی‌پور در جایگاه قائم مقامی شبکه ورزش استفاده کنند و همچنان بر این پیشنهاد پافشاری می‌کنند.
این اظهارات بی تردید بیانگر تایید حذف فردوسی‌پور از 90 و همین طور پابرجاماندن سیاست‌های علی فروغی بی کم و کاست در شبکه3 خواهد بود. موضوعی که به معنای عدم تغییر در منطق سازمان صداو سیمایی است. اقدام این رسانه در چنین رفتاری با فردوسی‌پور در حالی صورت می‌گیرد که حتی چهره‌های سیاسی نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و ابراز نگرانی کرده‌اند، کسانی مثل آذر منصوری عضو حزب اتحاد ملت که در این باره اظهار داشته است: «برنامه نود پرمخاطب‌ترین برنامه صداو سیما است. دلیل اصلی این تعداد بیننده کسی نیست، جز عادل فردوسی‌پور. رفتن او ازاین برنامه، نتیجه‌ای جز ریزش مخاطب به دنبال ندارد. این شیوه مدیریت دفعی رسانه ای که قرار بوده است ملی و منشا امید، همگرایی و همبستگی در کشور باشد، دست مریزاد دارد.»
علاوه بر کنایه‌های چهره‌های سیاسی اما اقدام این شبکه در تغییرساختار پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیونی که مردم به آن وسازنده اش رای اول را داده‌اند، بی‌توجهی به نظر مردم است و خبر از بازی بچگانه‌ای می‌دهدکه تمامی ندارد.
این در حالی است که برنامه 90 در هفته گذشته نیز پخش نشد، در حالیکه گزارش‌ها حاکی از آن بود عادل فردوسی‌پور برنامه ویژه نوروزی و سرگرم‌کننده و متفاوتی را ویژه نوروز آماده کرده عدم پخش این برنامه و اعلام رسمی و صریح شبکه سوم سیما از تغییرات اساسی در ماهیت این برنامه، از یک تغییر حساب شده در 90 خبر می‌دهد. تغییری که بی‌‌تردید مغایر با آرای مردمی است که لااقل در جام جم هم که شده برخی مدیران ثابت کردند نظرشان مخالف نظر مدیران و مسئولین حاکم فعلی در سازمان صداو سیماست .