مسئولان پاسخگوی عملکرد خود در قبال سیل باشند


گروه سياسي: رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر ضرورت آسيب شناسي سيلاب‌هاي اخير در کشور به دور از فضاهاي هيجاني و رسانه اي، گفت: دستگاه قضايي به دنبال يک مسئول خاص در مقطعي خاص نيست بلکه معتقديم با انجام يک کار تحقيقي و دقيق، هر مسئولي در هر مقطع زماني بايد پاسخگوي عملکرد خود در زمينه سيلاب‌هاي اخير باشد.

به گزارش تجارت به نقل از ايلنا، آيت ا... سيدابراهيم رئيسي در جلسه مسئولان عالي قضايي با تبريک حلول ماه شعبان و فرارسيدن اعياد شعبانيه، ميلاد با سعادت حضرت اباعبدا... الحسين (ع) و روز پاسدار را تبريک گفت و تصريح کرد: امروز پاسداران عزيز در حفاظت از تماميت ارضي کشور و ارزشهاي انقلاب و همچنين گره گشايي از زندگي مردم در حوادث گوناگون، پيشتاز هستند؛ چنانکه در سيل اخير نيز شاهد نقش آفريني اين عزيزان بوديم و جا دارد از همه آنان صميمانه قدرداني کنيم.

رئيس دستگاه قضايي با تقدير از تلاش‌هاي همه دستگاههاي امدادي، خدماتي، نيروهاي مسلح، نيروهاي دولتي، تشکل‌هاي مردمي، گروه‌هاي جهادي، طلاب سراسر کشور و همه کساني که در اين ايام در کنار مردم حادثه ديده حضور داشتند و به آنان خدمت کردند، اولويت اصلي را در حال حاضر، امدادرساني مطلوب و کاهش آلام هموطنان سيل زده برشمرد و اظهار کرد: تمام ظرفيت کشور بايد در خدمت مردم حادثه ديده باشد و حتي يک نفر هم در اين شرايط آسيب نبيند.

  • آسيب شناسي حوادث اخير

آيت ا... رئيسي با اشاره به سفر روز گذشته خود به مناطق سيل زده استان گلستان، مطالبه اصلي مردم را فراهم شدن امکانات نسبي براي از سرگيري زندگي عادي و جبران خسارات وارده با پيگيري مسئولان عنوان کرد و افزود: آنچه در دستور کار دستگاه قضايي قرار گرفته و اين انتظار مي‌رود که دولت، مجلس، نمايندگان مناطق حادثه ديده و حتي سازمان‌هاي مردم نهاد فعال و دغدغه مند در زمينه محيط زيست نيز در همين مسير گام بردارند، آسيب شناسي حوادث اخير است.

رئيس قوه قضاييه ادامه داد: سازمان بازرسي کل کشور مامور شده است يک کار دقيق و تحقيقي به دور از فضاي هيجاني و رسانه‌اي موجود در اين زمينه انجام دهد تا مشخص شود که آيا مسئولان و دستگاه‌هايي که براساس قوانين موجود، تکليف قانوني داشته اند، وظايف خود را در زمينه پيش بيني، پيشگيري و کاهش آسيب، انجام داده‌اند يا خير. اين موضوع هم معطوف به يک مسئول خاص يا مقطع زماني خاص نيست؛ مسئولاني که در اين عرصه مسئوليتي در هر دوره زماني داشته‌اند بايد پاسخگوي عملکرد خود باشند.

آيت ا... رئيسي با بيان اينکه گاهي ترک فعل‌ها از فعل‌ها خسارتبار تر است، ادامه داد: بي توجهي‌ها از ناحيه هيچ کس پذيرفته نيست و دستگاه قضايي تا رسيدن به نتيجه مشخص و اعلام آن به مردم، بررسي‌هاي خود را ادامه خواهد داد. مردم و سازمان‌هاي مردم نهاد نيز بايد در اين زمينه حساسيت لازم را داشته باشند زيرا اگر چنين نباشد، مدتي بعد برخلاف روال طبيعي که بايد براي نزول رحمت الهي خوشحال باشيم، بارش‌ها به دغدغه بخشي از مردم کشور تبديل خواهدشد.

  • اقدام احتمالي آمريکا در تروريستي خواندن سپاه پاسداران محکوم به شکست است

رئيس قوه قضاييه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اقدام احتمالي ايالات متحده آمريکا براي قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌در فهرست گروه‌هاي تروريستي، اين اقدام را مانند ساير شرارت‌هاي آمريکا محکوم به شکست دانست و خاطرنشان کرد: کشوري که در کارنامه‌اش چيزي جز تسليح، هدايت و پناه دادن جريان‌هاي تروريستي وجود ندارد، نيروي مسلح رسمي‌يک کشور را که همواره در مسير کمک به مردم و دفاع از نهضت‌هاي اسلامي‌پيشگام بوده است، تروريست مي‌داند. گرچه اين اقدام به لحاظ سياسي و حقوقي هيچ اعتباري نزد دولت‌ها و ملت‌هاي جهان ندارد اما به فرض که آمريکا به عنوان يک حکومت منفور و مسئول جنايات سنگين در منطقه غرب آسيا و ساير نقاط جهان بخواهد چنين اقدامي‌را دنبال کند، شايسته است که وزارت محترم امور خارجه و شوراي عالي امنيت ملي، مقابله به مثل کنند زيرا طبعا چنين برخوردي نزد افکار عمومي‌جهان که از کارنامه خونين آمريکا در حمايت از تروريسم آگاه است، پذيرفته خواهد بود.