انتقاد به غیبت وزرا در مجلس

آرمان- سارا ابراهیمی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولین روز کاری سال 98 انتظارداشتند که وزرای نیرو، کشور، راه و شهرسازی در مجلس درصحن علنی حضور یابند. عدم حضور وزرا، سیل انتقادات را به سمت آنها روان کرد. به ویژه اینکه علت عدم حضور نمایندگان سفر به خوزستان اعلام شد، اما خبری ازحضور آنها در این مناطق شنیده نشد. این موضوع باعث شد که در صحن علنی مجلس در روزگذشته نمایندگان به این نحوه برخورد دولت معترض شوند. نمایندگانی که پس از تعطیلات نوروزی در مقام مدعی دولت در حوادث سیل اخیر برآمده‌اند و حال می‌گویند دولت بر سر مجلس کلاه گذاشته است و اشاره‌‌ای به اینکه مجلس می‌تواند چه نقشی ایفا کند نداشتند. حسینعلی‌ حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین شهر با استناد به اصل۸۴ قانون اساسی و ماده ۲۰ آیین‌نامه‌ در اخطار و تذکری، یادآور می‌شود: مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه 18 فروردین به بررسی ابعاد سیل اخیر در برخی از شهرهای کشور پرداخت که قرار بود این جلسه با حضور وزرای مربوطه برگزار شود. این اتفاق رخ نداد و دلیل آن حضور وزرا در منطقه سیل‌زده خوزستان عنوان شد، اما ما خبردار شدیم که وزرای نیرو و کشور و راه و شهرسازی به مناطق سیل‌زده نرفته بودند. وی با طرح این سوال که «چرا اجازه می‌دهید که سر مجلس شورای اسلامی کلاه بگذارند؟» بیان کرد: این به معنای کلاه گذاری سر مردم و همه افراد دارای مشکل است. بازی گرفتن مجلس شورای اسلامی به این شکل درست نیست. باید در درجه اول رئیس مجلس و هیات رئیسه این موضوع را پیگیری کنند. ممکن است که بگویند وزرا درگیر مشکلات هستند، اما آیا حضور سه ساعت در مجلس آن هم برای بررسی سیل در مجلس شورای اسلامی مشکلی برای آنها ایجاد می‌کرد؟ بهروز نعمتی هم در این جلسه در تذکری با استناد به اصل (137) قانون اساسی که بر اساس آن هر کدام از وزرا باید در مقابل مجلس پاسخگو باشند، گفت: قرار بود وزرا به مجلس بیایند و در مورد وضعیت استان‌های سیل‌زده گزارش دهند، اما متأسفانه حضور پیدا نکردند و گفتند در مأموریت بسر می‌برند اما متأسفانه در مأموریت نبودند. سه‌شنبه هم قرار بود در مجلس حضور داشته باشند اما ممکن است باز هم حضور نیابند و این وهن مجلس است.
دولت باید توضیح دهد
علی مطهری نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نمایندگان خواستار توضیح قانع کننده از سوی دولت شد و گفت: ما پیگیری کردیم، گفتند رئیس‌جمهور به 4 وزیر دستور دادند به سرعت به خوزستان سفر کنند اما بعد فهمیدیم به خوزستان نرفته‌اند که در این رابطه باید جواب قانع‌کننده‌ای به ما داده شود. دولت باید توضیح قانع‌کننده‌ای در مورد عدم حضور وزرا در صحن علنی ارائه کند. در جلسه علنی روز یکشنبه و در جریان بررسی وضعیت استان‌های سیل‌زده، عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد هم به عدم حضور نمایندگان دولت اعتراض کرد و گفت: امروز باید رئیس‌جمهور در مجلس حضور می‌یافت. اگر رئیس‌جمهور عذری دارد باید معاون اول وی حضور می‌یافت. مدیریت بحران به معنای پیشگیری از بحران است، اگر سدهای شهرستان بروجرد مدیریت می‌شد امروز سیلاب کنترل شده بود. وی همچنین از قوه قضائیه خواست بر عملکرد مدیران برای مدیریت بحران نظارت کند.
مجلس درراس امور قرار ندارد


حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده همدان حضور نیافتن دولتی‌ها را ضعف مجلس دانست و اظهار داشت: متاسفانه مجلس در راس امور قرار ندارد. مجلس شورای اسلامی وزرا را دعوت می‌کند، اما هنگامی که نمایندگان به مجلس می‌آیند می‌بینند که آقایان دولتی در مجلس شورای اسلامی حضور نداشتند. ما برنامه فراکسیون را تعطیل کردیم و گفتیم مجلس شورای اسلامی جلسه دارد. هیچ دلیلی برای عدم حضورآنها وجود ندارد به جز ضعف مجلس شورای اسلامی.
حضور وزرا؛ یکشنبه هفته بعد
بهروز نعمتی اما درباره حضور وزرای کشور و نیرو در صحن مجلس شورای اسلامی برای گزارش از مناطق سیل‌زده و پاسخ به سوالات نمایندگان گفت: رحمانی‌فضلی و اردکانیان برای ارائه گزارش در خصوص روند عملکرد و مجموع اقدامات صورت گرفته یکشنبه هفته آینده به مجلس خواهند آمد.
خلأ جلسه اضطراری مجلس
این اعتراضات درحالی از سوی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود که انتظار می‌رفت پس از بارش‌هایی که از یکشنبه ۲۶ اسفندماه در استان گلستان شروع و باعث طغیان آب رودخانه و سرریز سدها شد و سیل گریبان مردم را گرفت حداقل جلسه‌ای اضطراری برای فائق آمدن بر این شرایط در کنار دولت تشکیل می‌دادند. اما این مهم اتفاق نیفتاد و تنها رئیس مجلس از مناطق سیل‌زده جنوبی بازدید کرد و در نشست ستاد مدیریت بحران استان خوزستان اظهار داشت: احتمال پرداخت این خسارت‌ها از محل بودجه سال 98 کم است ولی پیش‌بینی می‌شود از محل‌های دیگری این امر محقق شود. وی یکی از نگرانی‌های مردم سیل‌زده در استان‌های مختلف به خصوص خوزستان را عدم پرداخت خسارت به آنها از سوی دولت ذکر کرد و افزود: با توجه به دستور مقام معظم رهبری نگرانی برای این بخش نیست و این ضررها جبران می‌شود. درحال حاضر روستاییان و کشاورزان زیادی درگیر سیلاب شده و به دلیل از دست دادن خانه و سرمایه خود نگران هستند و نباید از بابت عدم پرداخت خسارت‌ها نیز مضطرب شوند. اکنون پس از تعطیلات نوروزی مجلس، نمایندگان مدعی رسیدگی به وضعیت مناطق سیل‌زده هستند. نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس خطاب به هیات رئیسه بر ضرورت تشکیل جلسه اضطراری برای رسیدگی به نحوه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان تاکید کرد. مجید کیانپور در تذکری شفاهی در جلسه علنی دوشنبه گفت‌: با توجه به سیل‌های خانمان برانداز اخیر لزوم اهمیت تشکیل جلسه اضطراری برای رسیدگی به نحوه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان احساس می‌شود. وی خطاب به رئیس‌جمهور ادامه‌ داد: به نحوه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان لرستان توجه ویژه‌ای داشته باشید. جهت نظم‌دهی و سامان بخشی و امدادرسانی به سیل‌زدگان لرستان و پلدختر برنامه‌ریزی مشخص و دقیق در جهت تعیین خسارات وارد شده داشته باشید. در این میان ضروری است که قوای سه‌گانه با برنامه‌ریزی دقیق منابع لازم در این خصوص را ببینند و تامین اعتبار به طور کامل تخصیص یابد. با توجه به اعتراض و پیشنهاد نمایندگان سوال اینجاست که آیا این جلسه اضطراری مجلس نباید زودتر از این انجام می‌شد؟ مرتفع کردن مشکلات پیش آمده از وقوع سیل همکاری همه قوا را می‌طلبد، تنها عدم حضور برخی از استانداران و فرمانداران جای ابهام برای افکار عمومی ندارد، بلکه نقش کم رنگ مجلس هم دراین ایام سوال برانگیز بود و جا داشت پس از دوهفته با ارائه راهکارهای کارشناسانه به دولت مساله سیل را بررسی می‌کردند.