غلامحسین اسماعیلی جانشین محسنی اژه ای

آرمان: به‌نظر می‌رسید که که رئیس جدید دستگاه قضا چندی پس از انتصاب و جلوس بر صندلی ریاست تغییرات درونی در قوه قضائیه را کلید بزند. هر چند 12 اسفند سال گذشته حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ارتباط با تغییرات در قوه قضائیه گفته بود: شاید آقای رئیسی کسی دیگر را برای سخنگویی انتخاب کند لذا چه من باشم و چه نباشم از تمام کاستی‌هایی که رخ داده عذرخواهی می‌کنم. اما این صحبت اژه‌ای خیلی زودتر از آنکه فکر می‌کردیم به حقیقت پیوست. در این راستا رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضایی، غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران را به عنوان سخنگوی قوه قضائیه معرفی کرد. رئیسی تصریح کرد که این مساله به درخواست خود حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای صورت پذیرفته است. حال باید منتظر تغییرات دیگر در دستگاه قضا در آینده‌ای نزدیک باشیم.
فصل تغییرات
سال گذشته بود که زمزمه‌هایی مبنی بر تغییرات در قوه قضائیه به گوش می‌رسید، اما همه چیز در حد گمانه‌زنی بود تا اینکه در اوخر سال گذشته پس از تایید رسمی این تغییرات از سوی سخنگوی قوه قضائیه با حکم مقام معظم رهبری آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه منصوب و جایگزین آیت‌ا... آملی لاریجانی شد و درست از همان زمان بسیاری از تغییرات درون ساختاری در قوه قضائیه خبر دادند. گرچه پیش از آن نیز در اوخر بهمن ماه سال گذشته مطرح شد که دو معاونت فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه در هم ادغام خواهند شد. اکنون همگان منتظرند تا با روی کار آمدن آیت‌ا... رئیسی و رویکرد جدید مدیریتی‌اش تغییرات در حوزه ساختاری و انتصاب‌ها آغاز گردد و مشخص شود که وی با چه سازوکار و افرادی ادامه کار خواهد داد. گرچه پیش از انتصاب رئیسی به ریاست دستگاه قضا نیز برخی افراد از همکاری خود با رئیس جدید دستگاه قضا خبر داده بودند که شاید مهم‌ترین آنها حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه بود که در نشست خبری در ارتباط با تغییرات در دستگاه قضا گفت: «حتماً در دوره بعدی ریاست قوه قضائیه هم به رئیس جدید آقای رئیسی و قوه قضائیه کمک خواهم کرد. شاید آقای رئیسی کسی دیگر را برای سخنگویی انتخاب کند لذا چه من باشم و چه نباشم از تمام کاستی‌هایی که رخ داده عذرخواهی می‌کنم.» حال به‌نظر می‌رسد که با گذشت مدتی از ریاست رئیسی بر قوه قضائیه تغییرات صورت پذیرد.
سخنگوی جدید دستگاه قضا


رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضایی، غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران را به عنوان سخنگوی قوه قضائیه معرفی کرد. ایسنا نوشت، آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی در این جلسه با اشاره به درخواست حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای مبنی بر واگذاری سمت سخنگویی دستگاه قضایی، با توجه به ماموریت‌های جدید او اظهار کرد: جهاد و اجتهاد آقای محسنی اژه‌ای بر هیچ‌کس در قوه قضائیه پوشیده نیست و حضور ایشان در دستگاه قضایی همواره مغتنم و موثر بوده است. رئیس قوه قضائیه افزود: با توجه به درخواست آقای اژه‌ای مبنی بر واگذاری جایگاه سخنگویی قوه قضائیه، ضمن تقدیر از تلاش‌های ایشان در سمت سخنگویی، ان‌شاء‌ا... آقای اسماعیلی که از قضات شریف و مدیران دلسوز و تلاشگر دستگاه قضایی هستند، به عنوان سخنگوی قوه قضائیه این مسئولیت مهم را بر عهده خواهند داشت.
اسماعیلی کیست؟
سخنگوی جدید قوه قضائیه پیش از این از سال 88 تا 93 ریاست سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور را برعهده داشته و پیش از آن نیز سابقه دادستانی مشهد را در کارنامه خود دارد. غلامحسین اسماعیلی از سال 93 تا کنون ریاست کل دادگستری استان تهران را بر عهده دارد و ازاین پس با حفظ سمت سخنگوی قوه قضائیه خواهد بود و به جای حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای پاسخگوی خبرنگاران خواهد بود. لازم به‌ذکر است که حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای نیز همچنان به عنوان معاون اول قوه قضائیه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.