دریاچه ارومیه از حالت بحرانی خارج شد

رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در پی بارش‌های مناسب و نیز اجرای برخی طرح‌های این ستاد هم اکنون دریاچه ارومیه از حالت بحرانی خارج شده است.
فرهاد سرخوش در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حجم آب دریاچه ارومیه هم اکنون به بالای سه میلیارد مترمکعب رسیده است افزود: با توجه به بارش‌های مناسب بهاره و نیز اجرای برخی طرح‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه از حالت بحرانی خارج و احیا شده است.
وی با بیان اینکه رهاسازی آب مازاد سدهای استان از اواخر سال گذشته آغاز شده و همچنان تداوم دارد اظهار داشت: در این مدت تا امروز بیش از ۹۵۰ میلیون مترمکعب از سدهای استان آب به سمت دریاچه رهاسازی شده و تا آخر فروردین نیز رهاسازی تداوم دارد.
سرخوش با اشاره به اینکه به افزایش آب مخزنی سدهای استان از امروز آب سد زولا با دبی پنج مترمکعب بر ثانیه و سد دریک با دبی چهار مترمکعب بر ثانیه عملیات به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود عنوان کرد: با توجه به بارش‌ها و ورود آب به سدها حجم رهاسازی مشخص نیست اما تا مشخص شدن میزان منابع و مصارف عملیات تداوم خواهد داشت. 


رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: همچنین رهاسازی آب سدهای مهاباد با دبی ۷۰ مترمکعب بر ثانیه و سد بوکان با دبی ۳۵۰ مترمکعب بر ثانیه نیز در حال انجام است گفت: با توجه به بارندگی‌ها و رهاسازی آب سدها سطح تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه در حال افزایش است و هر روز شرایط مناسب‌تر از روز قبل می‌شود. سرخوش در خصوص نگرانی‌ها از فرارسیدن فصل تابستان و تبخیر آب دریاچه گفت: دریاچه ارومیه شرایط بحرانی را پشت سر گذاشته در صورت تبخیر بالای آب در تابستان نیز پیش بینی می‌شود که تابستان امسال دریاچه بالای دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب داشته باشد.
رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه طرح‌های ستاد احیای از جمله انتقال آب از کانی سیب همچنان در حال اجراست اضافه کرد: با بهره برداری از این تونل انتقال آب اواخر امسال شاهد بهبود بیشتر و بهتر دریاچه ارومیه خواهیم بود.
سرخوش با بیان اینکه این پروژه از دو بخش «تونل آب‌بر» ۳۵ کیلومتری و «سد کانی سیب» تشکیل شده است گفت: هم اکنون بیش از ۲۵ کیلومتر از تونل فوق، حفر شده و عملیات اجرایی طرح، پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی داشته است. وی اضافه کرد: تکمیل پروژه طرح انتقال آب از رودخانه زاب به حوزه دریاچه ارومیه، می‌توان سالانه حدود ۶۴۰ میلیون متر مکعب از آب‌هایی که بدون استفاده از کشور خارج می‌شوند، به دریاچه ارومیه سرازیر کرد.
سرخوش با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه تا ۱۹ فروردین ماه امسال افزود: آخرین سطح تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۲۵ بوده و نسبت به مشابه سال گذشته ۵۱ سانتی‌متر افزایش تراز را نشان می‌دهد.
مدر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه وسعت پهنه آبی دریاچه ارومیه را دو هزار و۷۹۴ کیلومتر مربع عنوان کرد و گفت: وسعت دریاچه ارومیه نسبت به مشابه سال گذشته ۵۰۰ کیلومترمربع افزایش داشته است.
سرخوش با اشاره به حجم سه میلیارد و ۲۹۰ میلیون مترمکعبی دریاچه ارومیه اظهار داشت: حجم دریاچه نیز یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب نسبت به مدت زمان مشابه پارسال بیشتر شده است.