برای چند هزار بشکه نفت به مردم خسارت نمی‌زنیم

گروه اقتصادی / 2000 میلیارد تومان، خسارت سیل به واحدهای صنعتی است. علاوه بر آن، 25 شهرک صنعتی دچار آ‌ب‌گرفتگی شده‌اند. 300 واحد صنعتی آسیب دیده‌اند و 9 هزار واحد صنفی دچار آب گرفتگی و خسارت 20 تا 90 درصدی شده‌اند. تمام این‌ها در شرایطی است که هنوز خسارت واحدهای صنعتی استان خوزستان به آن اضافه نشده است.
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته آمار را درباره خسارت‌های سیل به صنعت اعلام کرد و از کمک به واحدهای صنعتی، معدنی و صنفی از طریق امهال وام، معافیت مالیاتی و برنامه‌های این چنین خبر داد. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، رحمانی گفت: در جلسات آتی دولت پیشنهادات مشترک این وزارتخانه به همراه وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه برای کمک به واحدها مطرح می‌شود.تسهیلاتی همچون امهال وام و معافیت مالیاتی به آنها که بیشتر با آسیب مواجه شده‌اند، اعطا می‌شود و در بخش مسکن، معیشت مردم و... دولت مصمم به کمک به مردم است.» رحمانی درباره دیگر تسهیلات چنین توضیح داد: «تسهیلات بلاعوض برای مساکن روستایی است و همچنین وام کم بهره تا سقف ۴۵ میلیون تومان برای اصناف در نظر گرفته شده است. در حوزه کمک به واحد‌های صنعتی نیز هفته‌های آینده تصمیم‌گیری می‌شود.»
هنوز برآورد دقیقی از کل خسارت‌های سیل وجود ندارد، چرا که هنوز حرکت سیلاب و آسیب‌های آن به پایان نرسیده است. تا پیش از این اعلام شده بود که خسارت‌ها تنها به بخش کشاورزی، بیش از 6 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است. بر اساس گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سحر تاجبخش، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز نسبت به آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها طی دو سه روز آینده هشدار داده و گفته است: «در حال حاضر وضعیت دمای هوا تا ۲ روز آینده رو به افزایش است که این مسأله احتمال ذوب برف و افزایش دبی طبیعی رودخانه‌ها را بالا خواهد برد.» بر اساس اعلام او این بارش‌ها رگباری است و مانند روزهای گذشته نخواهد بود اما همچنان امکان طغیان رودخانه‌ها امروز (شنبه) دراستان‌های بوشهر، فارس، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب اصفهان وجود دارد.
برای چند هزار بشکه نفت به مردم خسارت نمی‌زنیم


از زمان شروع سیل در استان خوزستان، حرف و حدیث‌هایی درباره تأسیسات نفتی شروع شد. در بعضی کانال‌های تلگرامی چنین گفته می‌شد که مسئولان برای آسیب وارد نشدن به تأسیسات نفتی، سیلاب را به سمت شهرها هدایت کرده‌اند. بیژن زنگنه، وزیر نفت آخر هفته گذشته به خوزستان سفر کرده بود و در جمع خبرنگاران درباره این صحبت‌ها گفت: «دور تا دور همه تأسیسات نفتی ما در تالاب هورالعظیم آب است و جایی وجود ندارد که بدون آب باشد.هیچ انسان با شرافتی برای تولید چند هزار بشکه نفت به دنبال آن نخواهد بود تا به مردم خسارتی وارد شود. دولت، رئیس‌جمهوری، وزارت نفت و مدیریت استان نیز چنین نظری نداشته اند زیرا همه چیز در خدمت مردم است.» او ادامه داد: «ما حتی روی مسائل زیست محیطی نیز حساسیت داریم تا از این نظر نیز مشکلاتی برای محیط زیست به وجود نیاید زیرا مردم قرار است پس از سیلاب نیز در مناطق هورالعظیم زندگی کنند.»
زنگنه درباره سفر به خوزستان گفت: «به خوزستان سفر کردم تا از نزدیک گزارش‌های مربوط به سیلاب را دریافت کنم و زمینه را برای اقداماتی که نفت می‌تواند برای بسیج بیشتر امکانات در راستای حل مشکلات سیلاب خوزستان انجام دهد فراهم کنم. از روز اولی که خوزستان گرفتار سیلاب شد، تأکید کردم که همه امکانات مجموعه وزارت نفت در خدمت کاهش آسیب‌ها و دردهای مردم باشد و در این زمینه از روز گذشته نیز نماینده‌ای را به استان فرستاده‌ام تا پیگیر اقدامات وزارت نفت در استان خوزستان باشد.» او ادامه داد: «خدمات نفت برای زندگی مردم دارای اهمیت بسیاری است، اینکه گاز تداوم داشته باشد یا سوخت مایع به مردم برسد و جریان نفت خام برای سوخت‌رسانی ادامه داشته باشد دارای اهمیت بسیاری است و تا به اینجا و با تأیید استاندار خوزستان همه شرکت‌های تابع وزارت نفت کارهای خوبی را در راستای خدمت‌رسانی به مردم انجام داده‌اند.»
وزیر نفت اعلام کرد که دولت خسارات مالی مردم را جبران خواهد کرد. زنگنه گفت: «سیلاب رخ داده در کشور در طول این ۶۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است و به یاد ندارم که چنین شرایطی را تا کنون تجربه کرده باشیم. خوشبختانه در استان خوزستان خسارت جانی نداریم و دولت نیز خسارت مالی وارد شده به مردم را جبران خواهد کرد و جای نگرانی در این زمینه نیست. ملت ایران در رنج هستند زیرا خوزستان در رنج است و همه باید تلاش کنیم تا بار مشکلات از دوش مردم خوزستان برداشته شود.»
سیل 167 میلیارد تومان به شبکه گاز خسارت وارد کرد
سیلاب‌ها تمام بخش‌های اقتصادی را درگیر کرده‌اند. شبکه گاز نیز 167 میلیارد تومان خسارت دیده که بیشترین آن در چهار استان گلستان، مازندران، لرستان و خوزستان بوده است. سعید مؤمنی‌، مدیر گازرسانی شرکت گاز در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره وضعیت گاز در مناطق سیل زده گفت: «اکنون گاز تمامی مشترکان در کشور متصل است و تنها پنج روستا که مسیرشان بسته شده و امکان دسترسی وجود ندارد، به شبکه گاز متصل نیستند. در صورت امکان دسترسی به این مناطق، گازرسانی نیز انجام خواهد شد.» او ادامه داد: «به جز این پنج روستا در سایر مناطق سیل‌زده، به صورت اضطراری و موقت گاز وصل است تا بعد از فروکش کردن آب، تعمیرات اساسی انجام گیرد. اکنون افرادی که در خانه‌های خود حاضر هستند در صورت تأیید نظام مهندسی به شبکه گاز وصل می‌شوند و تمامی علمک‌ها گازدار شده‌اند.» مؤمنی درباره وضعیت شبکه گاز در استان لرستان نیز گفت: «در لرستان مشکلی نداریم و گاز شهرهای معمولان و پلدختر در بخش‌های شرقی و غربی وصل است.» بر اساس صحبت‌های او گاز 260 روستا در لرستان که بر اثر سیل قطع شده بود، متصل شده است. همچنین خط لوله صادراتی که از استان‌های لرستان و خوزستان می‌گذرد نیز سالم بوده و در این زمینه مسأله‌ای ایجاد نشده است.

معنای خسارت 2هزار میلیاردی به صنایع چیست؟

مهدی پورقاضی
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران
عددهای مختلفی از خسارت‌های سیل شنیده می‌شود اما هنوز برآورد دقیق و جامعی وجود ندارد. به همین خاطر نمی‌شود که اظهارنظر دقیقی از معنا و تبعات آن داشت. اما عدد 2 هزار میلیاردی خسارت برای واحدهای صنعتی و صنفی، عدد خیلی بزرگی در کل اقتصاد ما به حساب نمی‌آید.
این خسارت‌ها قابل جبران است. با راه حل‌های مختلفی مانند معافیت‌های مالیاتی یا کمک‌های مالی دیگر، می‌توان به هموطنان آسیب دیده کمک کرد تا دوباره واحدهای صنفی و تولیدی‌شان را سر پا کنند و تبعات سنگینی برای تولید و اقتصاد ما نخواهد داشت.
اما صنایع نفتی ما به مراتب بیش از این آسیب دیده است. آسیب پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها که هنوز اعلام نشده، به‌نظر من جدی‌تر است و احتمالاً این عدد بزرگ و معنادار خواهد بود.