تداوم کمک‌های انسان دوستانه جهانی به سیلزدگان ایرانی

علیرغم دشمنی امریکا برای بلوکه کردن حسابهای هلال احمر کشورمان، کمک‌های انسان دوستانه غیرنقدی جهانی به سیلزدگان ایرانی تداوم دارد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران چند روز پیش با انتقاد از شیوه خصمانه دولت امریکا با مردم ایران گفته بود: معمولا حتی در شرایط سخت و اضطراری تمام سیستم‌های بانکی مسدود نمی‌شوند و امکان ارسال کمکهای بشر دوستانه و انسانی به مردم از طریق نهادهایی مثل صلیب سرخ و هلال احمر فراهم می‌شود، اما آمریکا در یک رویکرد ضد انسانی و ظالمانه تمام مسیرهای کمک رسانی به مردم سیل زده را مسدود کرده است‌.
کمک 100 هزار یورویی پاپ فرانسیس به سیل زدگان
پاپ فرانسیس رهبر واتیکان 100 هزار یورو به سیل زدگان ایرانی ارسال کرد.


«پاپ فرانسیس» 100 هزار یورو برای کمک فوری به سیل اخیر در ایران ارسال کرد. این پول از طریق دفتر «ارتقاء توسعه اساسی بشر» واتیکان ارسال شد.
این دفتر اعلام کرد این یک ابراز نزدیکی معنوی ازسوی پاپ فرانسیس برای سیل زدگان است. این مبلغ توسط دفتر محلی سفارت پاپ در تهران توزیع خواهد شد. واتیکان در کنفرانس خبری اعلام کرد که کار کمک با هلال احمر ایران و دفتر سازمان ملل در تهران در جریان است.
پاپ پیام تسلیت خود را به ایران از طریق نماینده کاردینال خود در اواخر ماه مارس به سیل زدگان ابلاغ و از تلافات، خسارات وارده به مناطق سیل زده ایران ابراز ناراحتی کرده بود.
ورود محموله کمک‌رسانی سازمان جهانی بهداشت
سازمان جهانی بهداشت (WHO) به منظور پاسخگویی به نیازهای رو به افزایش بهداشتی و سلامت هزاران نفر مردم آسیب دیده از سیل‌های اخیر در بسیاری از استان‌های کشور، محموله‌ای شامل اقلام و تجهیزات پزشکی ضروری را با هواپیمای اختصاصی وارد جمهوری اسلامی ایران کرد.
براساس گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل در تهران، این تجهیزات شامل بسته‌های مورد نیاز برای درمان بیماران تروما، بسته‌های حاوی دارو و تجهیزات پزشکی اورژانس، کنترل بیماری وبا و بیماری‌های غیر واگیر و سایر اقلامی است که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نیاز شده بود.
دکتر کریستف هملمن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در این خصوص گفت: سازمان جهانی بهداشت، به همراه تیم سازمان ملل متحد در کشور که توسط خانم اوگوچی دنیلز، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران رهبری می‌شود، همچنان به حمایت کامل خود از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مردم جمهوری اسلامی ایران جهت رفع فوری نیازهای بهداشتی و انجام اقدامات بازیابی ادامه خواهد داد.
لاله نجفی زاده، هماهنگ‌کننده برنامه اورژانس سازمان جهانی بهداشت در دفتر کشوری این سازمان در جمهوری اسلامی ایران گفت: "نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در ایران از روزهای ابتدایی وقوع سیل اقدامات تیم سازمان ملل متحد در زمینه بهداشت و سلامت را در حمایت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هدایت و هماهنگ کرده است و به منظور شناسایی نیازهای فوری افراد آسیب دیده از سیل تا کنون جلسات متعددی با موضوع سلامت با همتایان ملی و بین‌المللی برگزار گردیده است."
دومین محموله کمک‌های بشردوستانه عمان وارد کشور شد
دومین محموله کمک‌های بشردوستانه کشور عمان به سیل‌زدگان ایرانی وارد کشور شد.
نوری شاهرودی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان اعلام کرد: همان‌طور که مقامات عمانی وعده داده بودند، در ادامه روند کمک‌رسانی این کشور به هموطنان سیل‌زده، نیز سه فروند هواپیمای نظامی حامل کمک‌های عمان شامل ده‌ها تن مواد غذایی و ملزومات امداد و نجات از جمله قایق‌های نجات به تهران رسید.
همچنین قرار است بخش دیگری از کمک‌های عمان از راه دریا روانه کشورمان شود.
پیش از این نیز چهار فروند هواپیمای حامل کمک‌های انسان‌دوستانه عمان شامل مواد غذایی، اقلام پزشکی و دیگر وسایل مورد نیاز سیل‌زدگان وارد تهران شده بود.
انتقال کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا به ایران
کمیسیون اروپا نیز اعلام کرد که به درخواست ایران، مکانیسم حفاظت مدنی اتحادیه اروپا برای کمک به قربانیان سیل در این کشور فعال شده است.
کریستوس استایلیانیدز، کمیسیونر اروپا برای کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران گفت: "اتحادیه اروپا بار دیگر پشتیبانی خاص از افراد نیازمند را ارائه می‌کند و من می‌خواستم از کشورهای شرکت‌کننده در این امر که سریعا پیشنهاد کمک را ارائه نمودند، تشکر کنم. این اقدام بر همبستگی اروپا با مردم ایران تاکید می‌کند."
در عین حال، وی به شجاعت نجات‌دهندگان در مناطق سیل‌زده اشاره نموده و این اطمینان را داد که کمیسیون اروپا آماده ارائه کمک‌های بیشتر خواهد بود.
اتحادیه اروپا علاوه بر کمک‌های اضطراری به مبلغ 1.2 میلیون یورو که هفته گذشته از طریق سازمان‌های بشردوستانه اختصاص یافته، به قربانیان سیل در ایران وسایل آشپزخانه، پتو، پمپ آب و چادرهای ضد آب در روزهای آینده تحویل خواهند داد.
لازم به ذکر است که برای ارائه جزئیات به مقامات محلی از خسارت مناطق سیل‌زده از خدمات نقشه‌برداری ماهواره‌ای Copernicus اتحادیه اروپا استفاده می‌شود.
ورود دومین محموله کمک‌های انسان‌دوستانه فرانسه
سفیر فرانسه در تهران دومین محموله کمک‌های انسان‌دوستانه این کشور برای سیل‌زدگان را تحویل هلال احمر ایران داد.
سفارت فرانسه در تهران روز شنبه(24 فروردین) در صفحه توئیترش با انتشار تصاویری اعلام کرد: «فیلیپه تیه بو» سفیر فرانسه در ایران، دومین محموله از کمک‌های انسان‌دوستانه فرانسه برای سیل زدگان شامل 114 پمپ تخلیه آب و 210 پتو با ابعاد 16 متر مربع را به هلال احمر ایران تحویل داد.»
اولین محموله از کمک‌های بشردوستانه فرانسه شامل پتو و تجهیزات آشپزخانه پنجشنبه 22 فروردین ماه برای سیل زدگان وارد تهران شده بود.
اهدای کمک‌های بشردوستانه ژاپن به سیل‌زدگان کشور
محموله امدادی دولت ژاپن از طریق آژانس همکاری‌های بین‌المللی این کشور (جایکا) تحویل جمعیت هلال احمر ایران شد.
این محموله شامل 140 دستگاه چادر گنبدی، 50 دستگاه چادر سبک، 1150 عدد پک خواب و همچنین 100 قطعه نایلون پلاستیکی با ارزش 144 هزار دلار آمریکا است.
همچنین جمعیت صلیب سرخ ژاپن مبلغ 10 میلیون ین ژاپن معادل 90 هزار دلار آمریکا از طریق استمداد اضطراری به فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر کمک کرده است.
کاروان کمک‌های مواکب بصره به سیل زدگان ازشلمچه وارد ایران شد
افزون بر 72 تن کمک‌های مواکب استان بصره عراق به سیل زدگان خوزستان در قالب 12 کامیون روز شنبه از طریق مرز بین بین‌المللی شلمچه وارد ایران شد.
این کمک‌ها شامل برنج، پتو، روغن، لوازم بهداشتی و اقلام مورد نیاز سیل زدگان بوده که توسط مواکب استان بصره جمع‌آوری و به ایران ارسال شده است.
این کمک‌ها با هماهنگی انجام شده برای توزیع بین سیل زدگان به شهرستان سوسنگرد ارسال شد.
نخستین محموله کمک‌های مردمی کشور عراق، برای کمک به سیل زدگان استان خوزستان چهارشنبه هفته گذشته از مرز شلمچه وارد کشور شده بود.
توزیع کمک‌های انسان‌دوستانه مردم پاکستان
توزیع کمک‌های انسان‌دوستانه مردم پاکستان که با دو فروند هواپیما وارد ایران شده در مناطق سیل‌زده ادامه دارد.
وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرده بود به دستور نخست‌وزیر این کشور، دو فروند هواپیمای سی-130 حامل کمک‌های بشردوستانه به صورت فوری به ایران فرستاده شد.
محموله کمک‌های بشردوستانه پاکستان برای سیل‌زدگان شامل چادر، پتو، مواد غذایی فاسدنشدنی و بسته‌های کمک‌های اولیه است.
کمک‌های انسان‌دوستانه جمهوری آذربایجان
وزارت «حوادث غیرمترقبه» جمهوری آذربایجان، از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه شامل چادر و دو دستگاه بیل مکانیکی برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی خبر داد.
یک وزارتخانه دولت جمهوری آذربایجان اعلام کرد که این کشور به دنبال دستور رئیس‌جمهور این کشور برای کمک به سیل‌زدگان در ایران، یک محموله کمک‌های انسانی‌دوستانه به این کشور همسایه ارسال کرده است.
وزارت حوادث غیرمترقبه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که این کمک‌های انسان‌دوستانه شامل 75 چادر، 150 بطری آب در اندازه‌های مختلف، 5 قایق لاستیکی، 140 دست لباس کار، 320 دست لباس امداد، 200 جلیقه نجات، 166 عدد ست آشپزخانه و 3 هزار دست تختخواب می‌شود.
کمک‌های بشر دوستانه روسیه به سیل‌زدگان
نخستین محموله کمک‌های بشر دوستانه روسیه به سیل زدگان کشورمان، از نوردوز مرز ایران و ارمنستان وارد ایران شد.
محموله‌های ارسالی روسیه برای سیل زدگان کشورمان شامل پتو، چادر و تخت تاشو به تعداد 4000 واحد است که با استفاده از چهار دستگاه کامیون روسی پس از انجام تشریفات گمرکی تحویل مقامات هلال احمر استان آذربایجان شرقی شد.
یاری رسانی جشنواره جهانی فیلم فجر به سیل‌زدگان
تمامی عواید حاصل از فروش بلیت و محصولات فرهنگی سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از طریق هلال احمر در اختیار هموطنان سیل‌زده در نقاط مختلف کشور قرار می‌گیرد.
کیوان کثیریان مدیر رسانه و ارتباطات سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره حمایت این رویداد هنری از سیل زدگان، گفت: به دنبال وقوع سیل در تعطیلات نوروز در چندین شهر از نقاط مختلف کشور، جشنواره جهانی فیلم فجر ضمن ابراز همدردی با هموطنان آسیب‌دیده وظیفه خود دانست که برای کمک به این افراد قدمی بردارد.
وی ادامه داد: با هماهنگی‌هایی که بین جشنواره جهانی و سازمان هلال احمر انجام گرفت، قرار شد که جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان «سفیر مهربانی» در حوزه بلایای طبیعی با هلال احمر همکاری کند و ضمن معرفی هلال احمر ایران در محافل سینمایی از طریق نمایش آثار تصویری مرتبط، از سال آینده نیز توجه ویژه‌ای در انتخاب و نمایش فیلم‌های خارجی با موضوعات مرتیط در جشنواره جهانی داشته باشد و از این طریق به تبادل تجربیات بشری در مواجهه با بلایای طبیعی بپردازد.
قائم مقام وزیر بهداشت:کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به سیل زدگان ایران ادامه دارد
قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل گفت: اولین محموله کمک‌های بین‌المللی به سیل‌زدگان ایران از سازمان‌ جهانی بهداشت دریافت شده و ارسال این کمک‌ها ادامه دارد.
محسن اسدی لاری درباره دریافت کمک‌های بین‌المللی بشردوستانه برای سیل زدگان ایران افزود: براساس اعلام نیاز سازمان اورژانس و معاونت‌های بهداشت و درمان وزارت بهداشت از ابتدای وقوع سیل در استان گلستان، این نیازها به سازمان جهانی بهداشت و سایر آژانس‌های وابسته به سازمان ملل متحد منتقل و اولین محموله توسط سازمان جهانی بهداشت به ایران رسید.
وی ادامه داد: براساس گزارش وضعیتی که به سازمان جهانی بهداشت اعلام شده، کمک‌های بیشتری نیز قابل دریافت است و با توجه به وضعیت سیل در لرستان و خوزستان، این کمک‌ها باز هم ارسال می‌شود.
اسدی لاری بیان کرد: هم رئیس سازمان جهانی بهداشت و هم مدیر منطقه‌ای این سازمان در تماس‌های منظم با وزارت بهداشت ایران، وضعیت مناطق سیل زده کشور را ارزیابی کرده و کمک‌های بیشتری را در نظر گرفته و ارسال خواهند کرد.
وی افزود: سایر سازمان‌های بین‌المللی نیز به واسطه بازدیدهای میدانی از مناطق سیل زده، کمک‌های لازم را ارسال می‌کنند. البته در مجموع وضعیت دارویی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق سیل زده مناسب است و کمبود خاصی با توجه به اقدامات وزارت بهداشت وجود ندارد.
*تاثیر تحریم‌ها بر دریافت کمک‌های بین‌المللی برای سیل زدگان
قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل درباره تاثیر تحریم‌ها بر دریافت این کمک‌های بشردوستانه اظهار داشت: اصولا کمک‌های بشردوستانه خارج از تحریم‌هاست و بیشتر مسائل مالی تحت تاثیر تحریم قرار دارد. کمک‌هایی که سازمان‌های بین‌المللی به سیل زدگان انجام می‌دهند، مالی نیست.
وی افزود: با این حال گاهی مشکلاتی به وجود می‌آید و آزار دهنده است. به طور مثال قرار بود وسیله نقلیه‌ای از طرف سازمان جهانی بهداشت به ایران منتقل شود که مشکلاتی برای آن ایجاد، اما در نهایت حل شد و آن وسیله نقلیه به ایران منتقل شد.
به علت بسته بودن سوئیفت‌ها؛ کشور‌ها کمک نقدی ندارند
رئیس هلال احمر: حتی یک دلار یا یورو کمک خارجی به علت بسته بودن سوئیفت‌ها به حساب هلال احمر واریز نشد
علی اصغر پیوندی تشریح خدمات و اقدامات جمعیت هلال احمر در استان‌های سیل زده، کمک‌ها و محموله‌های بشردوستانه خارجی و همچنین اقدامات آینده این جمعیت در این مناطق با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ یک از کشور‌های خارجی برای کمک به سیل زدگان ایران کمک‌های نقدی خود را به حساب این جمعیت واریز نکرده اند، گفت: حتی یک دلار یا یورو کمک خارجی هم به علت بسته بودن سوئیفت‌ها به حساب هلال احمر واریز نشده است.
رئیس جمعیت هلال احمر افزود: فقط شماری از کشور‌ها از جمله آلمان، کویت، ترکیه و ارمنستان محموله کمک‌های بشردوستانه را برای سیل زدگان ارسال کردند و آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جائیکا)، هلال احمر قطر، صلیب سرخ دانمارک، صلیب سرخ اتریش، سازمان غیردولتی کمک‌های مردمی فرانسه، صلیب سرخ هندوستان، هلال احمر فلسطین و جمهوری اسلامی پاکستان نیز برای کمک به سیل زدگان ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.
کمک 100 میلیارد تومانی مردم ایران به هلال احمر
پیوندی افزود: تاکنون کمک‌های داخلی و نقدی واریزی ازسوی مردم نوعدوست ایران هم تا صبح روز شنبه 100 میلیارد تومان بوده است که انتظار داریم با توجه به گستردگی سیل در استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان این کمک‌ها ادامه داشته باشد.
*کمک 100 هزار یورویی پاپ فرانسیس به سیل زدگان
پاپ فرانسیس رهبر واتیکان 100 هزار یورو به سیل زدگان ایرانی ارسال کرد.
به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان ای، «پاپ فرانسیس» 100 هزار یورو برای کمک فوری به سیل اخیر در ایران ارسال کرد. این پول از طریق دفتر «ارتقاء توسعه اساسی بشر» واتیکان ارسال شد.
این دفتر اعلام کرد این یک ابراز نزدیکی معنوی ازسوی پاپ فرانسیس برای سیل زدگان است. این مبلغ توسط دفتر محلی سفارت پاپ در تهران توزیع خواهد شد. واتیکان در کنفرانس خبری اعلام کرد که کار کمک با هلال احمر ایران و دفتر سازمان ملل در تهران در جریان است.
پاپ پیام تسلیت خود را به ایران از طریق نماینده کاردینال خود در اواخر ماه مارس به سیل زدگان ابلاغ و از تلافات، خسارات وارده به مناطق سیل زده ایران ابراز ناراحتی کرده بود.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: ورود منابع صندوق توسعه ملی به تعادل بازار ارز کمک می‌کند تداوم کمک‌های انسان دوستانه جهانی به سیلزدگان ایرانی مخالفت نمایندگان مجلس انگلیس با استرداد آسانژ به آمریکا خودسوزی یک مرد مقابل کاخ سفید شورای امنیت خواهان تحویل قدرت در سودان به غیرنظامیان شد خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند عضو هیات رئیسه مجلس: چهار وزیر امروز در مورد سیل اخیر به مجلس گزارش می‌دهند ارزیابی دانشگاهیان از بازدید هورالعظیم آیا تاسیسات نفتی زیر آب است؟ خط آهن سراسری خرمشهر - تهران را با یک حرکت جهادی بازگشایی کنید جهیزیه پربرکت عروس آق قلائی! خط آهن سراسری خرمشهر - تهران را با یک حرکت جهادی بازگشایی کنید تمجید معاون اول رئیس‌جمهور از تشکیل سیل‌بند انسانی در دهلاویه با دستور معاون اول رئیس جمهور؛ شرکت‌های دولتی ملزم به ثبت اطلاعات در سامانه یکپارچه اطلاعات شدند خوزستان را مدیریت کنید خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند