شورای امنیت خواهان تحویل قدرت در سودان به غیرنظامیان شد

شورای امنیت در جلسه فوق‌العاده خود پشت درهای بسته خواهان تحویل قدرت در سودان به غیرنظامیان شد.
به گزارش ایسنا، دیپلمات‌ها در شورای امنیت به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اعلام کردند که 15 عضو این شورا بر لزوم انتقال قدرت به غیرنظامیان در سودان تاکید کرده‌اند.
در جلسه فوق‌العاده شورای امنیت پشت درهای بسته اعضای این شورا به گزارش معاون دبیرکل سازمان ملل در امور آفریقا درباره تحولات کنونی سودان گوش دادند.
کشورهای اروپایی عضو این شورا اعلام کردند که از نزدیک اوضاع را زیرنظر دارند و باید انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به غیرنظامیان براساس آرمان‌های مردم سودان صورت گیرد.


یک دیپلمات در شورای امنیت فاش کرد: به‌رغم اینکه روسیه درخواست‌ها برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به غیرنظامیان را تایید می‌کند اما معتقد است که بهتر است شورای امنیت در زمان کنونی به صورت رسمی وارد این مسئله نشود.
کشورهای غربی اعلام کردند که صرف برگزاری نشست شورای امنیت پیام قوی برای گروه‌های فعال در سودان و پیامی برای شورای نظامی است.
استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت که گوترش از نزدیک اوضاع سودان را زیرنظر دارد و بهتر است آزادی‌ها و حقوق اصلی شهروندان حفظ شود.
وی خواهان ممانعت از اقداماتی شد که امنیت و ثبات این کشور را از بین می‌برند یا بر ارائه کمک انسانی تاثیر می‌گذارند.
میچل باچله، کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای از مقامات سودان خواست از خشونت علیه تظاهرکنندگان استفاده نکنند.
سه شرط معترضان سودانی برای پایان دادن به تحصن خود
نیروهای آزادی و تغییر در سودان روز گذشته سه خواسته اصلی را جهت پایان دادن به تحصن مقابل مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح مطرح کردند.
"نیروهای اعلام آزادی و تغییر" در سودان سه شرط اصلی را جهت پایان دادن به تحصن مقابل مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح مشخص کردند. این امر چندین ساعت پس از آن صورت گرفت که عوض بن عوف، رئیس شورای نظامی انتقالی از قدرت کنار رفت و عبدالفتاح البرهان جایگزین وی شد.
"نیروهای اعلام آزادی و تغییر" همچنین خواستار تضمین روند انتقال فوری قدرت به یک دولت مدنی انتقالی شدند که این امر از طریق شورای رهبری گروه‌های آزادی و تغییر صورت بگیرد و همچنین هرگونه تصمیمات خودسرانه که نه به نمایندگی از گروه‌های آزادی و تغییر و نه به نمایندگی از مردم اتخاذ شده است، ملغی گردد.
آنها همچنین بر لزوم برگزاری محاکمه عادلانه برای تمامی شخصیت‌های برجسته نظام که در جنایت‌ها علیه ملت دست داشته‌اند تاکید کردند تا این افراد به دلیل آنچه که مرتکب شده‌اند، بازخواست شوند.
این نیروها با صدور این بیانیه اعلام کردند که تا زمان اجرای کامل مطالبات خود به تحصن در مقابل مقر ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان در خارطوم و دیگر شهرهای سودان ادامه می‌دهند.
طبق این بیانیه، درخواست‌های مذکور قابل چشم پوشی نیست و کنار رفتن نظام و انتقال قدرت به یک دولت مدنی انتقالی باید فورا انجام شود.
درخواست آمریکا از کارمندان سفارت خود برای ترک سودان
در همین حال سفارت آمریکا در سودان در بیانیه‌ای از «کارکنان غیرضروری» خود خواست تا هر چه سریع‌تر سودان را ترک کنند.
طبق گزارش وبگاه «الجورنال»، وزارت خارجه آمریکا این بیانیه را به دنبال سرنگونی رژیم عمر البشیر و برکناری وی از قدرت صادر کرد و طی آن از اتباع خود خواست تا «از سفر به سودان به دلیل وجود جنایت، تروریسم، ناآرامی‌ها، آدم‌ربایی و درگیری مسلحانه اجتناب کنند».
مخالفت شورای نظامی سودان با تحویل «البشیر» به لاهه
ازسوی دیگر شورای نظامی انتقالی سودان با درخواست دفتر حقوق بشر سازمان ملل برای همکاری با دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه جهت تحویل «عمر البشیر» مخالفت کرد.
دفتر حقوق بشر سازمان ملل از مسئولان کنونی سودان خواست تا با دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه برای استرداد البشیر به این دادگاه همکاری کنند.
طبق گزارش شبکه الجزیره، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، قطعنامه شورای امنیت مربوط به سال 1384 که دولت سودان را به همکاری کامل با دادگاه لاهه فراخوانده است، اشاره کرد.
ارتش سودان پنجشنبه گذشته برکناری البشیر را اعلام و تاکید کرد که البشیر و عناصر دوره وی در مکانی امن بازداشت شده‌اند.
شورای نظامی انتقالی سودان همچنین در یک کنفرانس خبری در خارطوم اعلام کرد که «هرگز البشیر را به خارج تحویل نخواهیم داد و براساس قوانین خود در داخل سودان او را محاکمه می‌کنیم».
البشیر با اتهاماتی ازسوی دادگاه لاهه مبنی بر ارتکاب جنایت ضد بشری در دارفور مواجه است.
کناره‌گیری فرمانده کودتا و معاونش در سودان و انتصاب یک رئیس جدید برای شورای انتقالی
ازسوی دیگر ارتشبد عوض بن عوف، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان، جمعه‌شب با اعلام کناره‌گیری خود از این پست، ارتشبد عبدالفتاح برهان عبدالرحمان را به عنوان رئیس جدید این شورا تعیین کرد؛ این اقدام در پی براندازی عمر البشیر انجام شد.
عوض بن عوف، فرمانده کودتا علیه عمر البشیر در سخنرانی تلویزیونی گفت: من رئیس شورای نظامی انتقالی کناره‌گیری خود را از این پست اعلام کرده و فردی که به مهارت و شایستگی او برای این پست اطمینان دارم را برای ریاست این شورا تعیین می‌کنم. مطمئن هستم او این کشتی را به ساحل امن خواهد رساند.
وی افزود: بر این اساس بعد از رایزنی و مشورت برادر عبدالفتاح البرهان عبدالرحمان را به عنوان رئیس شورای نظامی انتقالی به جای خود تعیین می‌کنم. عبدالفتاح برهان بازرس کل ارتش است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: ورود منابع صندوق توسعه ملی به تعادل بازار ارز کمک می‌کند تداوم کمک‌های انسان دوستانه جهانی به سیلزدگان ایرانی مخالفت نمایندگان مجلس انگلیس با استرداد آسانژ به آمریکا خودسوزی یک مرد مقابل کاخ سفید شورای امنیت خواهان تحویل قدرت در سودان به غیرنظامیان شد خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند عضو هیات رئیسه مجلس: چهار وزیر امروز در مورد سیل اخیر به مجلس گزارش می‌دهند ارزیابی دانشگاهیان از بازدید هورالعظیم آیا تاسیسات نفتی زیر آب است؟ خط آهن سراسری خرمشهر - تهران را با یک حرکت جهادی بازگشایی کنید جهیزیه پربرکت عروس آق قلائی! خط آهن سراسری خرمشهر - تهران را با یک حرکت جهادی بازگشایی کنید تمجید معاون اول رئیس‌جمهور از تشکیل سیل‌بند انسانی در دهلاویه با دستور معاون اول رئیس جمهور؛ شرکت‌های دولتی ملزم به ثبت اطلاعات در سامانه یکپارچه اطلاعات شدند خوزستان را مدیریت کنید خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند