اروپا بهانه‌ای ندارد

وزارت امور خارجه در نخستین روزهای سال جدید با رونمایی از پایگاه اینترنتی «دیپلماسی اقتصادی» و برگزاری جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی اقدامات دیپلماتیک خود در زمینه فعالیت‌های اقتصادی را رسماً کلید زد. این ستاد در سال 1360 و با هدف ایجاد هماهنگی میان سیاست‌ها و روابط اقتصادی خارجی کشور با جهت‌گیری سیاست خارجی و همچنین شکل‌گیری انسجام و همدلی میان خط مشی‌ها و عملکرد ارگان‌های مختلف در روابط خارجی ایجاد شده است. هماهنگی روابط اقتصادی خارجی که یکی از دیرپاترین نهادهای اقتصادی کشور است، طی سال‌های گذشته و به فراخور تحولات سیاست خارجی کشور جلسات متعددی را برگزار کرده است. چنان که این ستاد سال گذشته و همزمان با روند اجرای برجام و خروج امریکا از توافق هسته‌ای با برگزاری 19 جلسه تحولات سیاست خارجی را پیگیری کرد. تأکید بر لزوم انسجام و هماهنگی دستگاه‌های داخلی در روابط اقتصادی خارجی، افزایش تعامل وزارت امور خارجه با بخش خصوصی، ارتباط مستمر با نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور و انعکاس مسائل مطرح شده توسط آنها به سازمان‌های مربوطه از دیگر فعالیت‌های ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی است. برگزاری نخستین جلسه این ستاد اقتصادی در سال جدید درحالی است که علاوه بر آن وزیر امور خارجه ایران از طریق ساز و کارهای اقتصادی سازمان متبوعش اهداف کشور در این حوزه را دنبال‌ می‌کند. چه،  دو سال پیش بود که محمدجواد ظریف با توجه به ضرورت پیگیری برنامه‌های اقتصادی کشور با حذف چند معاونت منطقه‌ای، اقدام به تشکیل معاونت اقتصادی در حوزه اقتصاد بین‌المللی کرد. این در حالی بود که دستیابی به برجام زمینه بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در عرصه بین‌الملل را فراهم کرد. در همین حال حجم مراودات مالی در کنار افزایش تقاضاها برای همکاری‌های مشترک تجاری تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی را به ضرورتی ناگزیر در سیاست‌های وزارت خارجه تبدیل کرد. به رغم خروج امریکا از برجام که رایزنی‌های بیشتری را با سایر کشورهای باقی مانده در برجام طلب‌ می‌کرد، اهمیت این معاونت و مدیریت فعالیت تجاری نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور دوچندان شده است.
بر این اساس غلامرضا انصاری، سفیر وقت ایران در هند مسئولیت معاونت اقتصادی وزارت خارجه را برعهده گرفت و فعالیتش را در اواخر سال 96 آغاز کرد. این در حالی است که مهم‌ترین دستور کار اقتصادی وزارت خارجه در شرایط کنونی پیگیری سازوکاری است که کشورهای اروپایی با هدف حفظ برجام وعده راه‌اندازی آن را داده‌اند. سازوکاری موسوم به اینستکس که در صورت اجرایی شدن‌ می‌تواند زمینه فروش نفت ایران و تعاملات اقتصادی نهادهای اقتصادی غربی با ایران را فارغ از مجازات فرامرزی امریکا فراهم کند. وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در حاشیه رونمایی از  پایگاه اینترنتی «دیپلماسی اقتصادی» وزارت امور خارجه با اشاره به راهکار مالی اروپایی‌ها گفت:« ساز و کار متناظر با اینستکس هفته گذشته در ایران راه‌اندازی شده و اروپایی‌ها الان هیچ بهانه‌ای برای آغاز کار تبادلات مالی با ایران ندارند.»
ظریف تأکید کرد: «این یک اقدام مقدماتی توسط اروپاست، اروپایی‌ها در اردیبهشت گذشته بعد از خروج امریکا از برجام تعهدات متعددی را مطرح کردند که برای شروع اجرای آن تعهدات، نیاز بود که اینستکس را راه بیندازند.» او با بیان اینکه «من نمی‌دانم اروپایی‌ها برای یک ساز و کار مقدماتی چقدر وقت نیاز دارند»، افزود: «معتقدیم حالا باید برای مدت زیادی اروپایی‌ها تلاش و فعالیت کنند تا بتوانند تعهدات‌شان را انجام دهند، بسیار عقب هستند و نباید این گونه تصور کنند که جمهوری اسلامی منتظر آنها می‌ماند. ما بحمدالله روابط بسیار خوبی با همسایگان داریم، ساز و کارهای مشابهی را با بسیاری از کشورها راه‌اندازی کردیم و دارد عمل می‌کند.» ظریف همچنین در دیدار ویتوریو روساری پتروچلی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی و مهاجرت مجلس سنای ایتالیا تأکید کرد که ایران تشکیل نهاد متناظر اینستکس را به اتحادیه اروپا اعلام کرده است.»
 


ارسال پیام‌ به وزرای خارجه همه کشورها
وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقدام امریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه امریکا نیز گفت: «اقداماتی در مجلس در جریان است و ما هم با دوستان در مجلس در حال مشورت هستیم که چه اقداماتی می‌تواند صورت بگیرد. البته نمایندگان در این زمینه تلاش‌هایی را کردند و طرح‌هایی را ارائه دادند و همکاران ما نیز با آنها در تماس هستند.» ظریف در ادامه ضمن اشاره به نامه‌ای که در این رابطه به دبیرکل سازمان ملل نوشته، افزود: «در صحنه روابط دوجانبه ما با سایر کشورها، پیام‌هایی از سوی بنده برای وزرای خارجه همه کشورها، امروز که روز اجرایی شدن تصمیم ایالات متحده امریکا است، ارسال خواهد شد که نسبت به این اقدام و موضعگیری که از سوی کشورها ضروری است صورت بگیرد، درباره عواقب بسیار خطرناکی که اقدام بی‌سابقه‌ امریکا در این زمینه داشته، تذکرات لازم به همه وزرای خارجه داده شود.»
 
اسناد موانع کمک های خارجی به سیل زدگان را منتشر می کنم
رئیس دستگاه دیپلماسی‌همچنین  درباره موانع موجود برای ارسال کمک‌های نقدی خارجی به سیل‌زدگان گفت: «در این زمینه در حوزه اطلاع‌رسانی اقدام وسیعی صورت گرفته است. دولت امریکا در موضع تدافعی قرار گرفته تا حدی که اعلام کرده که ما مانعی برای این کمک‌ها نیستیم، ولی این حرف آنها خلاف است.» وی افزود: «ما اسنادی را جمع‌آوری کرده و بزودی منتشر خواهیم کرد که نشان می‌دهد بانک‌ها و حتی بانک‌های اروپایی به دلیل نگرانی از اقدامات امریکا از پذیرش کمک‌های ایرانی‌هایی که در خارج از کشور حضور دارند یا مردم سایر کشورها که مایل به کمک‌رسانی هستند، سر باز می‌زنند.»

معارفه معاونان جدید وزیر خارجه

دیروز همچنین مراسم تودیع و معارفه مدیران جدید وزارت امور خارجه با حضور محمدجواد ظریف، مدیران و کارکنان این وزارتخانه برگزار شد. در این مراسم، حسین پناهی آذر معاون جدید ادارای و مالی، حسین جابری انصاری معاون جدید کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور، سیدعباس موسوی سخنگو و رئیس جدید مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای و علی اصغر خاجی دستیار وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی معرفی شدند.
همچنین از تلاش‌ها و خدمات آقایان بهرام قاسمی سخنگو و رئیس سابق مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای (سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در فرانسه)، پناهی آذر معاون سابق کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور، جابری انصاری دستیار سابق وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و صابری، معاون سابق اداری مالی (سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان) تقدیر و تشکر شد.