چهار مضراب در همنوایی







ندا سیجانی
خبرنگار
آمده‌اند تا بار دیگر همنوا با مردم نوایی دیگر سربدهند؛ آنان که در تمام این سال‌ها فارغ از دغدغه هموطنان خود نبوده‌اند و همواره برای وطن و مردم سرزمین‌شان نغمه‌سرایی کرده‌اند... این احساس مسئولیت هنرمندان ما در قبال جامعه و نگرانی از سرنوشت هم‌میهنان موجب شده تا پا پیش بگذارند و هر کدام به وسع خود، برنامه‌هایی به نفع مردم سیل‌زده برگزار کنند؛ از سیل مهربانی هنرمندان سینما و تئاتر گرفته تا هنرمندان عرصه موسیقی که قرار است کنسرت‌هایی را به نفع سیل‌زدگان برگزار کنند؛ از شهرام ناظری، حسام‌الدین سراج، هوشنگ کامکار، لوریس چکناواریان، علیرضا افتخاری، حسین پرنیا، وحید تاج، گروه موسیقی سازینه(به سرپرستی پیمان بزرگ نیا)، اشکان کمانگری، گروه همنوازان سایه ارغوان، علی زند وکیلی و... فهرست بلندبالایی از هنرمندان عرصه موسیقی هستند که تصمیم دارند با اجرای کنسرت‌هایی جداگانه عواید این برنامه‌ها را به سیل‌زدگان کشورمان اختصاص دهند.

«ما هنرمندان جزئی از مردم هستیم و درهر شرایطی، در پستی و بلندی‌ها، در کنارمردم کشورمان بوده وخواهیم بود.» اینها بخشی از صحبت‌های شهرام ناظری شوالیه آواز ایران است؛ هنرمندی که درتمام فصول فعالیت هنری‌اش در کنار مردم سرزمنیش حرکت کرده و در مواردی حتی پیشقدم هم بوده است. از روزگاری که به همراه اعضای کانون چاووش همصدا با مردم بود، تا آخرین اجرای کنسرت خیریه‌ای که به نفع زلزله‌زدگان سرپل ذهاب کرمانشاه برگزار کرد و... امروز این هنرمند بار دیگر پیشقدم شده تا درآغاز فعالیت‌هایش در سال جدید کنسرتی را در تاریخ دهم اردیبهشت ماه در دانشگاه صنعتی شریف تهران برگزار کند
ناظری در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به همدلی هنرمندان با مردم می‌گوید: «هنرمند باید همیشه همراه وهمدل با مردم باشد و به مردم کشورش عشق بورزد و هدفش جز برای جامعه و مردم سرزمینش نباشد؛ درغیراین صورت نباید نام هنرمند را یدک بکشد. این موضوعی اجتناب‌ناپذیر است و باید مورد توجه همه هنرمندان باشد.»
او در مورد کنسرت پیش رو می‌گوید: پیشقدم شدم برای شروع سلسله کنسرت‌هایی به نفع سیل‌زدگان کشورم که نخستین اجرای آن با همکاری کانون موسیقی دانشگاه صنعتی شریف، درمحل این دانشگاه برگزار می‌شود.
او ادامه می‌دهد: «تصمیم دارم با هماهنگی مؤسسه هنری ققنوس کنسرت‌های دیگری را نیز در تهران برگزار کنم تا شاید از این طریق بتوانم کمکی در حد بضاعت خودم به هموطنان سیل‌زده کشورمان داشته باشم.»
این هنرمند نام آشنای موسیقی ایران درمورد این‌که آیا این امکان وجود دارد که در شهرهای سیل زده هم اجرای کنسرت داشته باشد، پاسخ می‌دهد: «بله البته فرقی نمی‌کند، مهم این است که این کار انجام بشود اما اگر شرایط مساعد باشد قطعاً این اجرا‌ها ادامه خواهد داشت. در زلزله کرمانشاه و آسیب شدیدی که به مردم سرپل ذهاب و همشهری‌هایم وارد شد کنسرتی را به همراهی گروه موسیقی کامکارها در تهران برگزار کردیم و عواید آن را هم به ساخت یک مدرسه در همان منطقه اختصاص دادیم.»
اردشیرکامکار، نوازنده شناخته شده ساز کمانچه نیز می گوید: «هنرمندان، ورزشکاران و همه کسانی که درعرصه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند باید به نحوی با مردم همدلی داشته باشند. این موضوع اتفاق امروز و دیروز نیست. دردنیا نیز مشابه چنین اتفاقاتی روی می‌دهد و سبب می‌شود یک سری ازمردم به لحاظ مادی یا روحی تحت فشار قرار گیرند. بنابراین بر ما هنرمندان واجب است این احساس مسئولیت را در خود داشته باشیم. البته گروه موسیقی کامکارها پیش از این هم در انجام چنین کارهایی پیشقدم بوده و کنسرت‌های خیریه متعددی برگزارکرده است.»
لوریس چکناواریان آهنگساز و از رهبران شناخته شده ارکستر ایران نیز تصمیم دارد کنسرتی را به نفع هموطنان سیل‌زده برگزارکند. هرچند برگزاری این کنسرت را منوط به دراختیار داشتن یک ارکستر می‌داند. اودر گفت‌و‌گو «با ایران» می‌گوید: «اگر وزارت ارشاد این همکاری را با ما هنرمندان داشته باشد و ارکستری را در اختیارم بگذارد، به‌طور حتم این کنسرت را رهبری خواهم کرد و بدون دریافت هیچ وجهی عواید آن را به سیل‌زدگان کشورم اختصاص خواهم داد.»
او می‌گوید: «ما همه ایرانی هستیم و باید به یکدیگر کمک کنیم به گفته حضرت سعدی «چون عضوی به درد آورد روزگار  دگر عضوها را نماند قرار.»
حسام‌الدین سراج، ازخوانندگان مطرح موسیقی ایرانی نیزتصمیم دارد کنسرتی را با عنوان «هم نوا با عزیزان سیل زده» در تاریخ 13 اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار کند. او در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: «برنامه‌ریزی برای برگزاری این کنسرت از مدت‌ها پیش انجام گرفته و قرار بود کنسرتی را با نام «ترانه‌های زمین» اجرا کنیم که این برنامه مصادف شد با حادثه سیل اخیر در شهرهای مختلف ایران و بنا را بر این گذاشتیم که بعضى قطعات رامناسب این رخداد انتخاب کنیم.»
سراج می‌افزاید: «هنرمندان در همه عرصه‌ها همیشه همراه با مردم بوده و هستند و از سال‌های قبل هم شاهد این اتفاق بوده‌ایم. این همدلی در گذشته‌های بسیار دور هم بوده و از استادان بزرگى چون قمرالملوک وزیری، تاج اصفهانی، اقبال آذر و...درس گرفته‌ایم؛ هنرمندانی که تمام زندگی خود را وقف مردم کرده بودند.»
 به گفته این هنرمند، اردشیر کامکاراز نوازندگان شناخته شده ساز کمانچه نیز در این کنسرت حضور دارد و قرار است تصنیفی در ارتباط با همین موضوع به آهنگسازی اردشیر کامکار اجرا شود ،همچنین برخی از اشعار و قطعات آوازی که در این برنامه شنیده می‌شود مناسب با این موضوع خواهد بود.
سراج در ادامه بیان می‌کند: «به عقیده من برای برگزاری برنامه به نفع سیل زدگان باید از فراخوان مردم کمک بگیریم چرا که نیازمند حمایت مردمی هستیم.در جلسه‌ای که با حضور استاد امیرخانی و استاد احمد نجفی و دیگر هنرمندان برگزار شد تصمیم بر آن بود که فراخوانی در کمک به سیل زدگان از سوی هنرمندان انجام گیرد. اما چون اجازه نمى دهند شماره حساب خاصى براى جمع‌آورى کمک مردمى اعلام شود، متأسفانه تمام تلاش‌ها بى‌نتیجه ماند.»
به گفته این خواننده شناخته شده بخشی از این کنسرت تکنوازی و موسیقی بی‌کلام خواهد بود و بخش دیگر آن که عنوانش «ترانه‌های زمین» است علاوه بر اجرای قطعات کردی، آذری و... کارهای دیگرى هم اجرا خواهد شد که ملودی آن مشترک با 6-5 کشور است.
پیام این کنسرت مهر و همدلى و یکرنگى و یارى هموطنان آسیب دیده است.