حاشیه‌های حضور حشدالشعبی‌ها در ایران

نیروهای حشدالشعبی از اواخر هفته گذشته با خودروهایی که پرچم عراق و پرچم حشدالشعبی بر فراز آن‌ها دیده می‌شود، به ایران آمده‌اند. هدف این نیروها از ورود به خاک ایران چیست؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، هشتگ حشدالشعبی به یکی از هشتگ‌های داغ توئیتر تبدیل شده و کاربران در فضای مجازی به ورود نیروهای حشدالشعبی عراق به خاک ایران، واکنش‌های متفاوتی، نشان داده‌اند. حشدالشعبی یا بسیج مردمی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده که نیروهای یگان مهندسی این سازمان برای منحرف کردن جریان سیل و حفاظت از مناطقی از عراق که احتمال آب‌گرفتگی در آن‌ها می‌رود، وارد خاک ایران شده‌اند. حشدالشعبی اعلام کرده که ورود نیروهای حشدالشعبی به خاک ایران، «به‌منظور حفاظت از برخی مناطق عراق، به‌خصوص شهر العماره مرکز استان میسان، از ورود سیل است». در این روایت اولیه که خود سازمان حشدالشعبی آن را منتشر کرد، هدف نیروهای یگان مهندسی این سازمان، تغییر مسیر سیل و دور کردن خطر از برخی از شهرهای عراق عنوان شده است.
روزنامه کیهان روایت دیگری از ورود نیروهای حشدالشعبی به ایران ارائه کرده و در گزارشی نوشته است که «در پی دعوت فرمانده محبوب مدافعان حرم، سردار سرلشگر قاسم سلیمانی برای کمک به سیل‌زدگان، رزمندگان مدافع حرم از حشدالشعبی عراق تا لشکر فاطمیون افغانستان در قالب موکب‌های خدمت‌رسانی و اردوهای جهادی به مناطق سیل‌زده کشورمان شتافته‌اند». کیهان خبر داده است که بیش از ۲۰ موکب عراقی با محوریت حشدالشعبی عراق از مرزهای ایلام و خوزستان وارد کشور شده‌اند. نیروهای حشدالشعبی در دو استان خوزستان و لرستان، مستقر شده‌اند. در این دو استان، سیل بیشترین خسارت‌ها را به همراه داشته است. ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، گفته است فقط روز گذشته ۲۰۰ نفر از جوانان و رؤسای عشایر عراق برای رساندن کمک‌های مردم عراق به سیل‌زدگان با ده‌ها خودرو عازم استان‌های خوزستان و لرستان شدند. آن‌گونه که خبرگزاری فارس به نقل از سرپرست فرمانداری ویژه خرمشهر نوشته است، فرمانده حشدالشعبی نیز به همراه این نیروها وارد استان خوزستان شده است.
هنوز به طور دقیق مشخص نیست که ورود نیروهای حشدالشعبی به خاک ایران، با هماهنگی کدام نهادها صورت گرفته است. علی ساری، نماینده اهواز در مجلس، در این مورد گفته است: «معمولاً هماهنگي در اين سطح بايد از طريق حوزه خارج از كشور يعني سپاه قدس باشد، اما اينكه از كدام مسير هماهنگي حضور آن‌ها انجام شده، من درباره آن اطلاعاتي ندارم.»


حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از حضور نیروهای حشدالشعبی در ایران حمایت کرده و گفته است که «ارزش معنوی حضور نیرو‌های حشد‌الشعبی خیلی بیشتر از ارزش مادی آن است و حضور آنان طبق قوانین و مقررات کشور صورت گرفته است». وی گفته است که «قاعدتاً» وزارت کشور در زمینه هماهنگی برای ورود این نیروها به کشور مسئولیت دارد.
همزمان با ورود نیروهای حشدالشعبی به ایران، جنبش النجباء عراق هم وارد برخی از مناطق سیل‌زده است و گروهی از نیروهای فاطمیون نیز برای امدادرسانی به سیل‌زدگان در شهر پل‌دختر حضور یافته‌اند.
 واکنش‌ها به ورود حشدالشعبی به ایران
گرچه به‌صورت رسمی هنوز عنوان نشده است که ورود نیروهای بسیج مردمی عراق به خاک ایران با هماهنگی کدام نهادهای دولتی یا غیردولتی صورت گرفته است، اما همین حضور تا این‌جای کار، واکنش‌های متفاوتی را در فضای مجازی به همراه داشته است. هشتگ حشدالشعبی، یکی از داغ‌ترین هشتگ‌ها بین کاربران ایرانی در بیست و چهار ساعت اخیر بوده است. برخی از کاربران در تویئتر به این‌که نیروهای حشدالشعبی، پرچم عراق را بر خودروهای خود نصب کرده‌اند، اعتراض کرده‌اند و با اشاره به جنگ هشت‌ساله با عراق گفته‌اند که «صدام نتوانست پرچم عراق را در خوزستان به اهتزاز درآورد، اما حشدالشعبی این کار را انجام داده است». برخی از کاربران نیز از مواضع اپوزیسیون به موضوع پرداخته و اصل حضور نیروهای حشدالشعبی در خاک ایران را مورد انتقاد قرار داده‌اند.
تعدادی از کاربران در فضای مجازی از زاویه دیگری به موضوع نگاه کرده‌اند و گفته‌اند که «ایران به اندازه کافی تجهیزات، ماشین‌آلات و نیروهای انسانی در اختیار دارد و نیازی به کمک نیروهای حشدالشعبی به سیل‌زدگان نیست». گروهی از کاربران نیز از ورود نیروهای حشدالشعبی به خاک ایران حمایت کرده‌اند. به‌عنوان مثال، کاربری نوشته است: «جماعتی تا دیروز غر می‌زدند که پول‌های مملکت را خرج سوریه و عراق کردید، چرا حالا که به کمک نیاز داریم خبری از آن‌ها نیست؛ وقتی حضور همون نیروها رو برای کمک دیدند باز غر می‌زنند که چرا بیگانگان وارد ایران شدند؟ آیا حشدالشعبی بیشتر هموطن ماست یا جیره‌خوران قدیم صدام و امروز بن‌سلمان؟»