خسارت 35 هزار میلیارد تومانی سیل

گروه سیاسی: جلسه علنی  مجلس شورای اسلامی دیروز باز هم به حوادث سیل اختصاص یافت. این بار البته از دولتی‌ها هم آمده بودند تا به بهارستان نشین‌ها گزارش دهند. گزارشی که نشان می‌داد، سیل اخیر حدود 35 هزار میلیارد تومان خسارت به بار آورده است.
دراین جلسه سحر تاج بخش، رییس سازمان هواشناسی با تشریح عملکرد این سازمان در سیل اخیر کشور این حوادث را ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی دانست و با اشاره به عملکرد این سازمان در سیل اخیر، اظهار کرد: طی سال زراعی ۹۷ ــ ۹۸ مجموع کل بارش کشور ۲۰۴ میلی متر بود که در مقایسه با بلند مدت ۲۲ درصد افزایش یافته است. همچنین میزان بارش در زمستان ۱۱۹ میلی متر بود که نسبت به بلند مدت ۱۳ درصد افزایش داشته است.
همچنین علی اصغر پیوندی، رییس جمعیت هلال احمر با تشریح عملکرد این سازمان در سیلاب‌های اخیر کشور، گفت‌ که بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان منابع داخلی جمعیت هلال احمر برای کمک به سیل زدگان هزینه شده است و بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان کمک‌های مردمی به هلال احمر واریز شده است.
بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان خسارت  به خطوط ریلی و جاده‌ای کشور 


در ادامه جلسه علنی امروز محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: تا به امروز بیش از ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های کشور در بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ نقطه کشور دچار آسیب شده و ۷۲۵ پل به طور کامل تخریب شده است. وی با اشاره به عملکرد این وزارتخانه در سیل اخیر بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی در ایام نوروز مسئولیت تشکیل ستاد سفرهای نوروزی را بر عهده دارد و از همه ایام سال فعال‌تر است و به گونه‌ای در حالت آماده باش قرار دارد. در سال جاری وقوع سیل باعث شد که همکاران ما در وزارت‌خانه با تلاشی مضاعف نقش خود را ایفا کنند. به گونه‌ای که امسال در ایام نوروز در ۲۴ استان و ۲۱۳ شهرستان و ۲۶۹ شهر با سیلاب مواجه شدیم و ستاد مدیریت بحران در وزارت راه و شهرسازی به صورت شبانه روزی در حال تلاش بود.
وی در ادامه اظهار کرد: ستاد بحران وزارتخانه با دریافت اطلاعیه‌های هواشناسی برای همه سرفصل‌های حمل و نقل به منظور مقابله با سیل تمهیدات لازم را اتخاذ کرد. در سراسر کشور در کلیه راهدارخانه‌ها تمام ماشین آلات و نیروها در آماده باش بودند. حدود ۱۲ هزار نیروی راهدار و ۹ هزار ماشین آلات برای انجام عملیات راهداری و برف روبی و مقابله با تهدیدات سیل به خدمات پرداختند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: مهمترین دغدغه‌ ما اهتمام ویژه برای حفاظت از جان مردم در کنار نیروهای امداد رسان در نقاط مختلف کشور بود. فراهم کردن امکان عبور و مرور با بازگشایی جاده‌ها در دستور کار وزارتخانه قرار دارد. تا به امروز بیش از ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های کشور اعم از راههای اصلی، فرعی و روستایی در بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ نقطه دچار آسیب شده‌اند که این آسیب‌ها متأثر از نوع آب شستگی، آب خوردگی، ریزش کوه یا رانش زمین بوده است.
اسلامی در ادامه تاکید کرد: سیل به بیش از ۱۰ هزار و ۹۰۰ ابنیه فنی، شامل آب نماها و انواع پل‌ها آسیب وارد کرده است. ۷۲۵ پل به طور کامل تخریب شده است و بخش دیگر از پل‌ها آسیب‌های کلی یا جزئی دیده‌اند.
اسلامی در ادامه با اشاره به خسارات کلی سیل بیان کرد: به طور کلی سیل بیش از ۳ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان خسارت به جاده‌ها و راههای ریلی و زمینی و ابنیه فنی وارد کردند. همواره تلاش وزارت راه بر این بود که خطوط ریلی فعال باقی بماند و در این راستا تلاش کند. حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در شهر و روستا آسیب دیدند که ۵۰ هزار واحد نیاز به احداث مجدد و ۱۰۰ هزار واحد نیاز به تعمیر و بازسازی دارد.
 بخش کشاورزی ۱۳هزار میلیارد تومان خسارت دیده است
محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی هم گفت‌ که بخش کشاورزی در جریان سیل اخیر ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است. وی افزود: قبل از هر چیز خدا را شاکر هستم که بعد از سال‌های سخت نعمت و رحمتو بارانش را بر ما نازل کرد. اگر چه خیلی از هموطنان ما در سیل اخیر آسیب‌های جدی دیدند که امیدواریم در بخش مالی با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی و آحاد مردم نسبت به جبران آن اقدام کنیم.
حجتی با اشاره به برآورد خسارات، خاطرنشان کرد: ما مصوباتی در این زمینه داشته‌ایم که ابلاغ شد که بخشی از آن کمک‌های بلاعوض بود که ۵۰ درصد از آن تخصیص داده شد. ۵۴۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض دیده شده است و به چهار بانک نیز ابلاغ شده است که به خسارت دیدگان وام اعطا شود. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که بخش زراعت، باغبانی و دام بیشترین خسارت را دیده‌اند، گفت‌: همچنین زنبور عسل، مرغداری و مزارع پرورش ماهی هم آسیب جدی دیده‌اند و ایستگاه‌های پمپاژ تجهیزاتش بخش عمده‌ای از بین رفته است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار هکتار گندم آماده درو از بین رفته، گفت: امیدواریم در ارتباط با گلستان و مازندران نوعی ایمنی خاطر برای مردم ایجاد کنیم. در این مناطق خزانه برنج از بین رفته و دوباره نشاکاری صورت گرفته است. در سایر استان‌ها هم برآورد انجام شده و امیدواریم در جلسه عصر امروز دولت مصوبه چگونگی تأمین خسارت مناطق سیل زده را نهایی کنیم.
وی اقدامات دامپزشکی مثل دفع لاشه حیوانات تلف شده را از وظایف امداد و نجات وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: کارهای زیربنایی و زیرساختی و خروج مانداب‌ها از داخل مزارع از دیگر کارهایی است که باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام شود. مردم کشت پاییزه خود را از دست داده‌اند و باید بتوانند کشت بهاره را داشته باشند. ما تمهیدات لازم را پیش‌بینی کردیم که بعد از فروکش‌کردن آن نسبت به خروج آب از مزارع اقدام کنیم.
 ۲۱۰۰ میلیارد تومان خسارات به تأسیسات وارد شد
در جریان بررسی سیلاب‌های اخیر کشور در مجلس، رضا اردکانیان، وزیر نیرو با بیان این که در پی بارش‌ها و سیل اخیر مجموعا ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارات به تأسیسات وارد شده است، گفت: در حال حاضر یک و نیم درصد روستاها متأثر از سیل و قطعی برق و قطعی آب شرب هستند. وی افزود: همانطور که خشکسالی نتیجه طبیعی بارش‌های کم است سیل هم در اثر بارش‌های شدید رخ می‌دهد که در تمام دنیا اتفاقی اجتناب ناپذیر است. همه‌ ما باید سعی کنیم به مدد دانش و اطلاعات و تجربیات موجود خسارات و صدمات سیل را کاهش دهیم.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه سازمانهای اجرایی توانستند در پاسخگویی به حادثه، مسئولیتشان را به نحو احسن انجام دهند، گفت: ۲ هزار و ۳۵۲ روستا با قطعی برق مواجه شد که اکنون تنها یک و نیم درصد یعنی ۳۵ روستا متأثر از سیل و به دلیل عدم امکان دسترسی با قطعی برق مواجه است. همچنین ۳ هزار و ۷۸۸ روستا با قطعی آب مواجه است که الان حدود یک و نیم درصد مشکل برقراری شبکه آب را دارد. در مجموع ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارات به تأسیسات وارد شد.
اردکانیان با بیان اینکه در موضوع مهم حریم قوانین خوبی وجود دارد، گفت: با همکاری مناسب با دستگاه قضائی و وزارت نیرو امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ حریم حدود ۵۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها تعیین شود. در بحث لایروبی هم با توجه به هشیاری افکار عمومی امیدواریم که موضوع آزاد سازی حریم صورت گیرد.
وی با تاکید بر اینکه موضوع سیلاب همچون مدیریت آب موضوع میان بخشی است، گفت: این یک ساده سازی است که یک دستگاه را نشانه گرفته و فکر کنیم که موضوع تنها این گونه حل می‌شود. باید با همکاری نزدیک دستگاه‌های مربوطه و حمایت کمیسیون‌های تخصصی مجلس، مرکز پژوهش‌ها و هیأت رسیدگی کننده بحث سیلاب‌ها با شدت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.
دستگاه‌ها آمادگی بارندگی احتمالی در اردیبهشت را داشته باشند
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور هماهنگی همه دستگاه‌ها در سیل اخیر را از ویژگی‌های این سیل عنوان کرد و بر ضرورت آمادگی لازم همه دستگاه‌ها برای بارندگی احتمالی و توام با ذوب برف در اردیبهشت تاکید کرد. وی با بیان اینکه ۲۵ استان در سیل اخیر گرفتار سیل شدند و مشکلات زیادی از جمله تخریب منازل، مساکن، زمین‌های کشاورزی، پل‌ها و جاده‌ها، تاسیسات و برق را شاهد بودیم، افزود: با هدفگذاری صورت گرفته خسارات جانی را اولین هدف خود قراردادیم و با جابجایی جمعیت در 250 روستا و بخش‌هایی از شهرها خسارات جانی را به حداقل رساندیم. سیل با این عظمت می‌توانست خسارت جانی بیشتری را در بر داشته باشد.
وزیر کشور ادامه‌ داد: خواهش من این است که همه عزیزان تا آخر اردیبهشت این جدیت را در پیشگیری داشته باشند. رهبری هم اشاره کردند که بازسازی، نوسازی و تامین خسارات دغدغه‌ مردم است. در حال‌ حاضر هوا در خوزستان و لرستان رو به گرما است و همین باعث می‌شود که شرایط زندگی مردم زیر چادر سخت شود. لذا باید هر چه‌ سریع‌تر اقدامات لازم در این زمینه  را انجام دهیم.
وی با اشاره به برگزاری اولین جلسه مقدماتی با دستگاه‌های مختلف برای جبران خسارات سیل اخیر، خاطرنشان کرد: در این جلسه کمیته‌ بررسی خسارات و همچنین کمیته‌ نوسازی و بازسازی مساکن تشکیل شد و در ادامه هم نیازمند کمک مجلس شورای اسلامی هستیم.
رحمانی فضلی در اظهاراتش بر ضرورت تجهیز هواشناسی، تاکید کرد و در این باره توضیح داد: ستاد مدیریت بحران در روز اولیه وقوع سیل پیشنهاد داد که تجهیزات لازم به هواشناسی داده شود، زیرا خسارتی که به دلیل عدم پیش‌بینی وقوع سیل به کشور تحمیل می‌شود چندین برابر هزینه تجهیزاتی است که می‌توان پیش از وقوع سیل در اختیار این سازمان قرار داد.
وزیر کشور با اشاره به ساخت‌ و ساز در مسیل‌ها طی سال‌های گذشته، افزود: در همین تهران در بالای مسیل‌ها برج‌هایی ساخته شده است که  باید برای آنها پیش‌بینی لازم را انجام دهیم و برای پیشگیری و مقابله با سیل اقدامات لازم را به عمل برسانیم.
وی در ادامه صحبت‌های خود ضمن قدردانی از فعالیت امدادگران جمعیت هلال احمر در سیل اخیر، بیان‌ کرد: ما همچنین موکب‌های اربعین را فعال کردیم. 200 موکب اربعین روزانه 400 هزار غذا بین مردم توزیع می‌کنند که این کار با کمک مردم، حسینیه‌ها و متدین انجام می‌شود. همچنین خدمات بهداشتی و مسائل امنیتی و انتظامی به خوبی در مناطق سیل زده در حال‌ انجام است. به نحوی که آمار جرایمی همچون سرقت از زمان مشابه پایین‌تر بوده و این نتیجه‌ تلاش نظامی و انتظامی است.
وزیر کشور با اشاره به حضور خود در گرگان رود، یادآور شد: گرگان رود باید 820 متر مکعب آب را عبور می‌داد، اما رسوب زیاد مانع این امر بود. ما مسئولیتی به نیروهای مسلح دادیم و 40 بیل مکانیکی آوردیم و به اندازه یک سال لایروبی کار انجام شد. وزارت نیرو هم فعالیت خوبی در این زمینه داشت و در حال‌ حاضر نیز بیش از 90 درصد از شبکه برق کشور وصل است. رحمانی فضلی خواستار ابلاغ هر چه‌ سریع‌تر لایحه مدیریت بحران شد و در این رابطه خاطرنشان کرد: از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم در بودجه‌های سالانه برای مقابله با سیل تمهیداتی بیندیشد. ما همچنین باید به وزارت راه برای تقویت پل‌ها و جاده‌های مواصلاتی کمک کنیم.
وی در ادامه صحبت‌های خود اطلاع رسانی و آگاهی بخشی سازمان صدا و سیما را موجب افزایش مشارکت مردم عنوان کرد و گفت‌: آن چه که تاکنون انجام شده است 30 درصد از کار است و 70 درصد آن الان شروع می‌شود. ما باید  جلوی تحرکات و سوءاستفاده‌های احتمالی را بگیریم و دوره بازسازی و نوسازی را کوتاه کنیم. به‌ هر حال مردم به زحمت افتاده اند. صدها هکتار زمین کشاورزی مردم به زیر آب رفته است و ما برخی از آنها را انجام دادیم تا آب به شهرها نفوذ نکند. بنابراین خسارات باید با برآورد منطقی تامین شود تا هم اعتمادسازی صورت بگیرد و هم شرایط زندگی مردم بهتر شود.
وزیر کشور رقم خسارات تا هم اکنون را 30 تا 35 هزار میلیارد تومان برآورد و ابراز امیدواری کرد که مجلس شورای اسلامی و دولت در مسیر بازسازی همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند.