سازمان سینمایی بعد از یک ماه ناگهان تصمیم گرفت پرفروش‌ترین فیلم نوروز 98 را از پرده سینماها پایین بکشد

22 میلیارد فروش؛ جریمه فیلم «صحنه»دار !
همدلی| گروه فرهنگ و هنر- مهدی فیضی‌صفت: «بر اساس گزارش‌های رسیده به اداره کل سینمای حرفه‌ای معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و بررسی بازرسان این اداره کل، تخلف فیلم «رحمان ۱۴۰۰» مبنی بر عدم حذف کامل برخی از صحنه‌های اعلامی از سوی شورای پروانه نمایش در برخی از سینماها محرز شد و با عنایت به مفاد ماده ۱۸ آئین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم از ادامه اکران این فیلم جلوگیری به‌عمل آمد.» این توضیح را روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری منتشر کرد؛ فیلمی که از 25 اسفند در سینماهای سراسر کشور اکران شد و دقیقا یک ماه روی پرده بود اما مدیران سینمایی به یکباره انگار از خواب پریدند و یادشان آمد که آخرین ساخته منوچهر هادی، صحنه هایی داشته مخالف با صلاحدیدشان. جالب این‌که «رحمان 1400» در همین مدت محدود با فروش بیش از 22 میلیارد تومان، به دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران تبدیل شد و رکوردهای بسیاری از جمله میزان فروش در یک روز را جابجا کرد.
بنای ما بر حرفه‌ای بودن تهیه‌کننده و پخش‌کننده است
مدیرکل سینمای حرفه ای بعد از واکنش های بسیار و انتقادات گسترده درباره تاخیر در توقف اکران فیلم سینمایی «رحمان 1400» توضیح داد. محمدرضا فرجی در این باره گفت: «همه فیلم های سینمایی که پروانه نمایش می گیرند، بنای ما بر حرفه ای بودن تهیه کننده و پخش کننده است و تاکید دارم در طول سال‌هایی که در این سمت کار می کنم چنین اتفاقی نیافتاده بود و همه تهیه کننده ها و پخش کننده ها به دلیل اهمیت موضوع قوانین را رعایت می کنند.»


محمدرضا فرجی ادامه داد: «در اکثر سالن ها فیلم «رحمان 1400» همان نسخه ای که مورد تایید ما بوده و اصلاحات کامل انجام شده نمایش داده شده است، با توجه به اینکه بازرسان سازمان سینمایی معمولا به صورت تصادفی در سالن های سینمایی حضور پیدا می کنند .متاسفانه در هفته اخیر متوجه شدیم در برخی از سالن های سینما، نسخه ای که به صورت کامل اصلاح نشده بود اکران شده است.»
او در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه این اشتباه متوجه چه فردی است؟ توضیح داد: «فعلا از نظر حقوقی پخش کننده و تهیه کننده باید پاسخگوی این اتفاق باشند و ما هم در حال بررسی این موضوع هستیم. انتظار ما بر اخلاق حرفه ای بودن تهیه کنندگان، پخش کنندگان و حتی کارگردان فیلم ها در اجرای ضوابط و مقررات و آیین نامه های اجرایی مصوب است و سینما نباید به خاطر یک سهل‌انگاری دچار آسیب شود.»
حاضرم با مسئولان به تک‌تک سینماها بروم
علی سرتیپی، تهیه کننده فیلم «رحمان 1400» اما هیچ گونه تقصیری را متوجه خود و گروه عوامل فیلم نمی بیند. او در واکنش به توقیف پرفروش ترین فیلم سال 98 تا این‌جای کار و البته صحبت های محمدرضا فجری گفت: «این خبر را [مجوز نداشتن فیلم] کاملاً رد می‌کنم و حاضرم همراه با مسئولان مربوطه به تک تک سینماها رفته تا نسخه اکران شده را با نسخه‌ای که مجوز اکران گرفته بررسی کنیم. این خبر به هیچ‌وجه درست نیست و نسخه‌ای که از «رحمان 1400» در حال اکران است همان نسخه‌ای است که برایش مجوز صادر شده است و ما مطمئناً برای دلیل انتشار این خبر پیگیری خواهیم کرد.»
امید به رفع ابهام و اکران فیلم
منوچهر هادی، کارگردان فیلم «رحمان 1400» که فیلم های پرفروش دیگری مانند «آینه بغل» را هم در کارنامه دارد، در اینستاگرام خود به توقیف فیلمش واکنش نشان داد و نوشت: «دو روز در وزارت ارشاد برای اکران مجدد فیلم. تمام تلاشم را خواهم کرد. فیلمی که به راحتی شصت میلیاردی می‌شد. بالای دو میلیون نفر در بیست و پنج روز فیلم رو دیدن و به دیگری توصیه کردن و به شدت مورد استقبال واقع شده با وجود همه دشمنی‌ها و حسادت‌ها و کج فهمی‌های اندک بی‌مغزهای بلاتکلیف که حرف و پیام فیلم رو نفهمیدن که اکثرن هم فیلم رو ندیدن. از صد و ده دقیقه فیلم کمتر از دو دقیقه به شوخی های بامزه می‌پردازد که کوته نظران آنرا شوخی جنسی دیده اند. ولی مخاطب فیلم که نجومی بالا می‌رود مهم نیست. امید به رفع ابهام و اکران فیلم.»
چرا این‌قدر دیر؟
حالا سوال این‌جاست که چرا پروسه توقیف فیلمی که به زعم مدیران سینمایی دارای اشکال بوده، یک ماه طول کشیده است؟ مگر نسخه نهایی را سازمان سینمایی بعد از انجام اصلاحات و در واقع اعمال سانسور، در اختیار سرگروه های سینمایی و دیگر سینماهای سراسر کشور قرار نمی دهد؟ آیا منوچهر هادی یا علی سرتیپی، نسخه مورد نظرشان را تحویل سینمادارها داده اند؟ اگر چنین باشد که هر فیلمسازی که قصد شیطنت یا سرِ ناسازگاری با مدیران را داشته باشد،
می تواند نسخه ای اصلاح نشده یا حتی حاوی سکانس های نابهنجار یا مخرب را به سینماها ارائه دهد و اتفاقات عجیب و غریبی را رقم بزند. حتی اگر تهیه کننده و کارگردان «رحمان 1400» در این میان مقصر شناخته شوند، مدیران سازمان سینمایی باید پاسخگو باشند و ضعف ساختاری سیستم خود را برطرف کنند.