«عباس عبدی» پشتیبانی اصلاح‌طلبان از سپاه پاسداران را موقتی ارزیابی کرده است حمایتِ مشروط

عباس عبدی: افکار عمومی به نتیجه حاصل از وحدت اهمیت می‌دهد
همدلی| گروه سیاسی ـ هرمز شریفیان ـ قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی توسط ترامپ و گروه اندک شمارش در دولت آمریکا، بازتاب‌های گسترده‌ای در سطوح داخلی و بین‌المللی داشت. این اقدام دولت تندروی ترامپ واکنش‌های ایرانیان را نیز در سطحی وسیع برانگیخت و در شبکه‌های اجتماعی که فضای آزادتری نسبت به رسانه‌های داخلی دارند، بحث‌های فراوانی را به دنبال داشت. مخالفان سپاه در این شبکه‌ها از اقدام آمریکا ابراز خرسندی کرده و آن را جدای از «تهدید»، «تحدیدی» برای فعالیت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی این نهاد رسمی نظامی دانستند. انتقاد از سپاه پاسداران و عملکردهای آن در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی ورزشی چندگاهی است که در داخل کشور و بیشتر توسط اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود و منتقدان بر این باورند که کارکرد امروز سپاه پاسداران با اهداف نخست تشکیل آن فاصله گرفته است.
در اصل یکصدو پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی این انقلاب تشکیل شد، برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن پابرجا می‌ماند.حدود وظایف و قلمرو مسئولیت این سپاه در رابطه با وظایف و قلمرو مسئولیت نیروهای مسلح دیگر با تاکید بر همکاری و هماهنگی برادرانه میان آنها به‌واسطه قانون تعیین می‌شود».
شکی نیست که یکی از دستاوردها اصلی انقلاب، آزادی، رفاه، امنیت در تمام حوزه‌ها و حق تعیین ملت بر سرنوشت خود است که بر اساس نص صریح قانون اساسی، حفاظت و صیانت از این موارد از وظایف اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. همچنین در پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با صراحت ذکر شده: «با توجه به ماهیت این نهضت بزرگ، قانون اساسی تضمین‌گر نفی هر گونه استبداد فکری و اجتماعی و انحصار اقتصادی می‌باشد و در خط گسستن از سیستم استبدادی، و سپردن سرنوشت مردم به دست خودشان تلاش می‌کند. (ویضع عنهم اصرهم والاغلال التی کانت علیهم/ و بار گرانشان را از دوششان برمی‌دارد و بند و زنجیرشان را می‌گشاید) سوره مبارکه اعراف آیه 157


در ایجاد نهادها و بنیادهای سیاسی که خود پایه تشکیل جامعه است بر اساس تلقی مکتبی، صالحان عهده‌دار حکومت و اداره مملکت می‌گردند. (ان الارض یرثها عبادی الصالحون/ این زمین را بندگان صالح من به میراث خواهند برد) سوره مبارکه انبیاء آیه 105.
... و قانون گذاری که مبین ضابطه‌های مدیریت اجتماعی است بر مدار قرآن و سنت، جریان می‌یابد. بنابراین نظارت دقیق و جدی از ناحیه اسلام شناسان معادل و پرهیزگار و متهد (فقای عادل) امری محتوم و ضروری است و چون هدف از حکومت، رشد دادن انسان در حرکت به سوی نظام الهی است (والی‌الله المصیر/ و بازگشت همگان نزد اوست) سوره مبارکه نور، آیه ۴2 ــ تا زمینه بروز و شکوفایی استعدادها به منظور تجلی ابعاد خود گونگی انسان فراهم آید (تخلقوا باخلاق الله) و این جز در گرو مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماع در روند تحول جامعه نمی‌‌تواند باشد.
با توجه به این جهت، قانون اساسی زمینه چنین مشارکتی را در تمام مراحل تصمیم‌گیری‌های سیاسی و سرنوشت‌ساز برای همه افراد اجتماع فراهم می‌سازد تا در مسیر تکامل انسان هر فردی خود دست اندرکار و مسئول رشد و ارتقاء و رهبری گردد که این همان تحقق حکومت مستضعفین در زمین خواهد بود. (و نرید ان نمن علی‌الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین/ و ما بر آن هستیم که بر مستضعفان روی زمین نعمت دهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم) سوره مبارکه قصص، آیه 5.
عباس عبدی کنشگر سیاسی اصلاح طلب در همین خصوص گفته: بنابراین چنین رفتاری (حمایت اصلاح‌طلبان از سپاه در برابر رفتار دولت آمریکا) یک امر موقتی است و دیر یا زود به همان جایگاه خود باز می‌گردند، مگر در یک صورت؛ آن هم اینکه سپاه نیز نسبت به انتقاداتی که از آن می‌شود، در رفتار خود تجدیدنظر کند.
شکی نیست که جایگاه و مقبولیت یک نهاد اعم از نظامی، سیاسی- حکومتی، اجتماعی و ...جایگاهی است که اکثریت جامعه بر آن باور داشته باشند و مقبولیت آن بستگی به ملت دارد و چنانچه از این مقبولیت کاسته شود، انتقادها بروز پیدا خواهد کرد و باید این نکته را در نظر داشت که انتقاد، حق همه ملت است.
عبدی بر این باور است که همبستگی در حمایت از سپاه ادامه دار نخواهد بود چون در اثر یک فشار خارجی است و این دلیل عبدی دور از ذهن نیست چرا که مردم ایران بارها در اثنای انقلاب، جنگ تحمیلی و انتخابات نشان داده‌اند آن‌جا که میهن و منافع ملی اقتضاء کند، همبسته می‌شوند و به عرصه پا می‌گذارند اما در پس این همبستگی اگر به اهداف حداقلی که در ذهن داشتند، دست نیابند- دست از انتقاد و تلاش برای رسیدن به خواسته‌های قانونی خود، بر نخواهند داشت.
اصلاح‌طلبان با بخش موثری از حاکمیت اختلاف نظر جدی دارند
عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به اقدام رئیس‌جمهور آمریکا علیه سپاه پاسداران و حمایت گروه‌های مختلف از این نهاد نظامی در کشور این حمایت را موقتی می‌داند و در این باره می‌گوید: حامیان فعلی چون منتقد بودند، الان فقط به دلیل فشاری که ترامپ وارد کرده است، به این نتیجه رسیده‌اند، یا به مصلحت دانسته‌اند که از آن در برابر ترامپ حمایت کنند. بنابراین چنین رفتاری یک امر موقتی است و دیر یا زود به همان جایگاه خود باز می‌گردند، مگر در یک صورت؛ آن هم اینکه سپاه نیز نسبت به انتقاداتی که از آن می‌شود، در رفتار خود تجدیدنظر کند.
به نظر من این همبستگی چندان پایدار نخواهد بود، چون ناشی از یک فشار بیرونی و فعلا نیز یک‌طرفه است. در واقع به دلیل فشارهای ترامپ و سیاست‌هایی که اتخاذ کرده گرایشی در دفاع از سپاه به وجود آمده است، اما این پایدار نمی‌ماند. چرا؟ به این دلیل که اگر این نیروها از قبل هم به سپاه گرایش داشتند و حمایت می‌کردند دیگر موضوعی برای بروز یک همبستگی جدید باقی نمی‌ماند. بنابراین این نیروها درست یا نادرست از پیش نسبت به عملکرد سپاه در سیاست داخلی، سیاست خارجی و اقتصاد و حتی حوزه فرهنگ معترض بودند.
منتقدان در شرایط کنونی فقط به دلیل فشاری که ترامپ وارد کرده، به این نتیجه رسیده‌اند یا به مصلحت دانسته‌اند که از آن در برابر ترامپ حمایت کنند. بنابراین چنین رفتاری یک امر موقتی است و دیر یا زود به همان جایگاه خود باز می‌گردند، مگر در یک صورت؛ آن هم اینکه سپاه نیز نسبت به انتقاداتی که از آن می‌شود، در رفتار خود تجدیدنظر کند و این همبستگی یک زمینه عینی و واقعی پیدا کند که موجب تداوم آن شود. 
اینکه سپاه فکر کند با فشاری که ترامپ آورده و سیاستی که او اتخاذ کرده، می‌تواند از این موضوع استفاده و همه را پشت خود بسیج کند، تصور می‌‌کنم برداشت نادرستی است و به نتیجه نمی‌رسد.
عبدی افزوده: بنیان وحدت نباید بر اساس امور سلبی و دشمنی خارجی باشد. باید بر اساس امور ایجابی و تفاهم در امور داخلی خودمان صورت گیرد. امیدوارم هر نیرویی از جمله سپاه و سایرین که به دنبال چنین وحدتی هستند، به این نکته فکر کنند، وگرنه تشدید کردن دشمن خارجی و از آن طرف ایجاد وحدت در میان نیروها یک امر کاملا صوری خواهد بود که دیر یا زود به بن‌بست می‌رسد. 
اگر می‌خواهیم ببینیم که چه چیزی برای بدنه اجتماعی اهمیت دارد، نفس وحدت یا تشتت نیست، بلکه نتیجه‌ای است که از آن حاصل می‌شود. در همین جریان سیل دیدیم که تا چه اندازه تشتت و شکاف در ساخت قدرت
وجود دارد و تبعات آن را در امدادرسانی، در حس مردم و بسیاری موضوعات دیگر می‌بینیم.
بنابراین اگر این وحدت منجر به بهبود شرایط و مدیریت و نزدیک شدن نیروها به همدیگر شود برای مردم هم اهمیت دارد و از آن استقبال می‌کنند. در یکی از نظرسنجی‌هایی که سال گذشته انجام شده بود، مهم‌ترین راه‌حلی را که مردم برای حل مشکلات کشور پیشنهاد می‌کردند، همین از بین رفتن تشتت در ساخت قدرت بود. در واقع شاید با فاصله خیلی زیادی نسبت به راه‌حل‌های بعدی این موضوع را مطرح کرده ‌بودند. بنابراین اگر وحدت به چنین نتیجه‌ای منجر شود، طبعا مورد استقبال مردم است، اما اگر یک موضوع صوری در حد کلمات و گفت‌وگوها باشد، نه. به همین دلیل طرفین باید گام‌های مثبت و ایجابی مهمی را بردارند و نشان دهند که این وحدت در زندگی مردم اثرات مثبت و مستقیمی دارد. 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: نحوه برخورد اصلاح‌طلبان با این ماجرا به صورت موقت خوب است و مساله خاصی ندارد، اما باید دید که در ادامه چه اتفاقی روی‌ می‌دهد. بخشی از آن هم برمی‌گردد به اینکه نحوه برخورد طرف مقابل چگونه خواهد بود. تا اینجا که طبیعی است، ترامپ یک اقدام ضد منافع ملی ایران انجام داده و باید جلوی آن موضع‌گیری و مقابله کرد. اما به این معنا نیست که ما بتوانیم اختلافات بنیادی را که در داخل کشور داریم، نادیده بگیریم. چون آنها موضوعاتی هستند که بر سرشان اختلاف بوده و کماکان اختلافات وجود خواهد داشت، مگر اینکه کوشش کنند تا این اختلافات برطرف شود. در حوزه سیاست خارجی، اقتصاد و سیاست داخلی، جناح‌ها و بخصوص اصلاح‌طلبان با بخش موثری از مجموعه حاکمیت اختلاف نظر جدی دارند و اینها چیزی نیست که بتوانند آن را نادیده بگیرند و کنار بگذارند، آن هم فقط به این دلیل که ترامپ چنین موضعی اتخاذ کرده است.