بازگشت «رحمان 1400» به روند دریافت پروانه نمایش

مصطفی قاسمیان - احتمالاً انتقادهای زیادی را که در روزهای اخیر از شوخی‌های کلامی و حرکتی فیلم «رحمان 1400» شده، شنیده‌اید. انتقادهایی که حالا به نظر می‌رسد کار دست این فیلم داده است. عصر شنبه ناگهان در اظهارنظری عجیب از سوی مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی، اعلام شد که نسخه در حال اکران این فیلم، مجوز ندارد. محمدرضا فرجی به تسنیم گفته بود: «سازمان سینمایی بعد از ارائه مجوز به هر فیلم برای تطابق نسخه دارای مجوز و آن چه به اکران درمی‌آید بازرسانی را به سینما می‌فرستد و بر مبنای گزارش این بازرسان تصمیم‌گیری می‌کند. درباره فیلم «رحمان 1400» این اتفاق افتاده است و گویا نسخه دارای مجوز این فیلم با نسخه در حال اکران متفاوت است که برای آن تصمیم‌  لازم را می گیریم.» بلافاصله اعلام شد همه سئانس‌های اکران «رحمان 1400» از صبح روز یک شنبه لغو و به بقیه فیلم‌ها اختصاص داده می‌شود. این اظهارنظر 29 روز بعد از اکران فیلم و در زمانی که «رحمان 1400» با فروش 22 میلیاردی به دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران تبدیل شده بود، واکنش‌های زیادی را برانگیخت. بسیاری از ضعف نظارت در سازمان سینمایی انتقاد کردند و معتقد بودند مسئولان این سازمان باید زودتر تشخیص می‌دادند که نسخه‌ای غیر از آن چه مجوز گرفته، در حال اکران در سینماهاست.
سازندگان: ممیزی را اعمال کردیم
به فاصله چند ساعت از انتشار خبر اولیه، منوچهر هادی کارگردان و علی سرتیپی تهیه‌کننده فیلم در اظهارنظرهای جداگانه‌ای اصل ماجرا را تکذیب کردند. هادی که از ابتدای اکران این فیلم حاضر به گفت‌وگو با هیچ رسانه‌ای نشده است، در اینستاگرامش نوشت: «تمام سینماهای کشور نسخه اصلاح‌شده را روی پرده اکران می‌کردند و تازه سینماهای حوزه، نسخه اصلاح‌شده‌تری را.» سرتیپی نیز به برنا گفت: «خبر را کاملاً رد می‌کنم و حاضرم همراه با مسئولان مربوط به تک‌تک سینماها بروم تا نسخه اکران‌شده را با نسخه‌ای که مجوز اکران گرفته، بررسی کنیم.»
تخلف در همه سینماها نبود


در ساعات پایانی شنبه‌شب مصاحبه جدیدی از محمدرضا فرجی منتشر شد که این بار تخلف را در «برخی» سینماها تأیید کرده بود: «در بیشتر سالن‌ها فیلم «رحمان 1400» همان نسخه‌ای که مورد تأیید ما بوده و اصلاحات کامل آن انجام شده، نمایش داده شده است، با توجه به این که بازرسان سازمان سینمایی معمولاً به صورت تصادفی در سالن‌های سینمایی حضور می یابند، متأسفانه در هفته اخیر متوجه شدیم در برخی از سالن‌های سینما نسخه‌ای که به صورت کامل اصلاح نشده بود اکران شده است.» او همچنین گفت سئانس‌های «رحمان 1400» به دیگر فیلم‌های در حال اکران اختصاص خواهد یافت.
الزام قانون بر دریافت مجدد پروانه نمایش
نکته مهم این ماجرا، سرنوشت نهایی فیلم است. بسیاری از اهالی سینما در یکی دو روز اخیر از احتمال افزایش فروش فیلم، بر اساس تجربه‌های مشابه ابراز نگرانی کرده‌اند اما قانون در این باره صراحت دارد. بر اساس ماده 18 آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم که در سایت سازمان سینمایی منتشر شده است، پروانه نمایش تمامی فیلم‌هایی که به هر نحوی از مجوز اهداشده تخلف کنند، لغو می شود و برای اکران مجدد باید پروانه نمایش جدیدی دریافت کنند. بنابراین سازندگان «رحمان 1400» باید درخواست جدیدی به سازمان سینمایی ارائه دهند. این در حالی است که منوچهر هادی در صفحه اینستاگرامش خبر از توقیف قطعی فیلم داده است؛ ادعایی که بنا بر تجربه‌های مشابه، شاید نتوان خیلی روی آن حساب کرد.