اعلام آمادگی برای اسکان اضطراری 200‌هزار نفر در خوزستان

شهروند|  از اواخر سالی که گذشت و اوایل ‌سال 98 شاهد وقوع سیلاب ناگهانی در بیش از نیمی از استان‌های کشور بودیم که علی‌رغم پیش‌بینی‌های انجام شده در استان‌های متاثر از سیل، تلفات و خسارات وسیعی را به بار آورد، به‌طوری که با نزدیک‌شدن به یک ماه از آغاز سیل هنوز امدادرسانی‌ها در استان‌های درگیر در سیل خصوصا لرستان و خوزستان ادامه دارد. جمعیت هلال‌احمر براساس وظایف ذاتی خود همچون گذشته در زمینه‌های مختلف خدمات لازم را به هموطنان متاثر از سیل ارایه می‌کند، همچنین تمامی دستگاه‌ها به منظور رسیدگی به مشکلات مردم در مناطق سیل‌زده اقداماتی را انجام می‌دهند و هلال‌احمر را در امر امدادرسانی یاری می‌کنند. آن‌چه در ادامه آمده، گزارشی از آخرین اقدامات صورت گرفته در استان‌های لرستان و خوزستان است.
اقدامات صورت گرفته در استان لرستان
 از 4 تا 23 فروردین 98
در استان لرستان نیز در ۱۱ شهرستان به تعداد ۹5‌هزار نفر امدادرسانی شده و بیش از ۴۴‌هزار نفر اسکان اضطراری داده و 2۱6۰ واحد مسکونی از آب تخلیه شده است و تعداد ۹۰5 نفر به اماکن امن انتقال یافتند. (ازنا، پلدختر، الشتر، کوهدشت، نورآباد، الیگودرز، خرم‌آباد، دورود، دوره چگینی و بروجرد). 6 فروند بالگرد امدادی در منطقه مستقر هستند و فعالیت می‌کنند، همچنین 6فروند بالگرد ارتش و دو فروند بالگرد سپاه برای توزیع اقلام و جابه‌جایی حادثه‌دیدگان درحال فعالیت هستند. تیم‌های امدادی از استان‌های معین اصفهان، کردستان، همدان، چهارمحال‌وبختیاری، مرکزی، البرز، زنجان و قم به لرستان اعزام شده‌اند، همچنین از ظرفیت داوطلبان و جوانان جهت بسته‌بندی اقلام غذایی در استان استفاده می‌شود.


در منطقه لرستان یک دستگاه خودروی ارتباط سیار برای برقراری ارتباط در بستر ماهواره مستقر است و در شهرستان‌های نورآباد، الیگودرز، پلدختر و دورود، اردوگاه‌های اسکان اضطراری برای سیل‌زدگان ایجاد شده است. در این میان انبارهای امدادی استان و شعب از تجهیزات اسکان و تغذیه اضطراری تقویت شده و جهت تسهیل در امر امدادرسانی شهر پلدختر به 9 منطقه تقسیم شده است. تیم‌های عملیاتی لرستان متشکل از 227 تیم است که 1354 نیروی انسانی جمعیت هلال‌احمر را شامل می‌شود.
این بخش با توجه به عدم‌دسترسی زمینی تیم‌های عملیاتی به مناطق آسیب‌دیده، تعداد 6 فروند بالگرد جمعیت‌ هلال‌احمر در استان مستقر شده و فرآیند انتقال محموله‌های امدادی، نیرو و تجهیزات را برعهده گرفتند.
در حوزه امداد هوایی با توجه به عدم‌دسترسی زمینی تیم‌های عملیاتی به مناطق آسیب‌دیده در شهرهای سیل‌زده لرستان، تعداد 6 فروند بالگرد جمعیت هلال‌احمر در استان مستقر شده و فرآیند انتقال محموله‌های امدادی، نیرو و تجهیزات را برعهده گرفتند. در بخش معمولان با انجام پروازهای مستمر، اقلام امدادی مورد نیاز به روستای حادثه‌دیده ارسال شد و همچنین از طریق راه زمینی نیز بسته‌های غذایی بین روستاهای در دسترس منطقه توزیع شد.
ساعت پروازی: 25۰ ساعت
سورتی پرواز: 636 سورتی
نیروی جابه‌جاشده: 27۸5 مسافر
محموله جابه‌جاشده: 3۰2‌هزار کیلوگرم
در حوزه تیم‌های عملیاتی با توجه به وسعت منطقه عملیاتی و عدم راه دسترسی به آن مناطق با فراخوان ۴۰ تیم عملیاتی از جمعیت ‌هلال‌احمر استان‌های کردستان، همدان، اصفهان، مرکزی، قزوین، قم، زنجان، البرز، چهارمحال‌وبختیاری و سازمان امدادونجات (۴۰۰ نیروی) عملیاتی روند ارزیابی و امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده مهیا شد. این تیم‌ها مجهز به تلفن‌های ماهواره‌ای و بی‌سیم بوده، تا با توجه به شرایط حاکم بر منطقه بتوانند وضع ارتباطی و اطلاعاتی خود را با مرکز استان و سازمان امدادونجات حفظ کنند. همچنین با استقرار خودروی ارتباطات استان اصفهان نخستین ارتباط تصویری و رادیویی دیجیتال (بی‌سیم) از طریق ماهواره با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امدادونجات برقرار شد.
اقدامات صورت گرفته در استان خوزستان از 25 اسفند97 تا 23 فروردین 98
در 2۱ شهرستان استان خوزستان 25۴ شهر، روستا، مناطق عشایرنشین و محور کوهستانی به بیش ۱63‌هزار نفر امدادرسانی شده و حدود ۱۱7‌هزار نفر اسکان اضطراری داده و تعداد 55۸۰ نفر به مناطق امن انتقال داده شدند و 67 اردوگاه اسکان اضطراری در مدارس و سالن‌های ورزشی شهرهای دزفول، اهواز، کارون، دشت آزادگان، شوش، شوشتر، شادگان، باوی، حمیدیه، سوسنگرد ایجاده شده است. انبارهای امدادی استان از تجهیزات اسکان و تغذیه اضطراری تقویت شده‌اند و جهت اسکان 200‌هزار نفر در شهرستان‌ها آمادگی و هماهنگی‌های لازم انجام شده است. تا 23فروردین ماه هفت محموله امدادی از طریق هواپیمایی به مناطق ارسال شده است. 226 روستا تخلیه و 105 روستا آب گرفته شده‌اند. جهت تسریع در امدادرسانی تعداد قایق‌های جیمینی به 20 عدد افزایش یافته است و تیم‌های پشتیبان از استان‌های اصفهان، فارس، البرز، کرمان و تهران در خوزستان حضور دارند. انبار تفکیک بسته‌بندی اقلام اهدایی جهت توزیع بین آسیب‌دیدگان فعال‌سازی شده و روزانه 153‌هزار پرس غذای گرم میان آسیب‌دیدگان توزیع می‌شود. 196 تیم عملیاتی متشکل از 933 نفر در منطقه فعال هستند.
عملکرد و اقدامات امداد هوایی  
مجموع ساعت پروازی: ۱77
تعداد سورتی پرواز: 3۸2
نیروی جابه‌جاشده: ۸6۰ مسافر
محموله جابه‌جاشده: ۱۰۰‌هزار کیلوگرم
گزارش عملکرد قایق‌های نجات  
انتقالی توسط قایق: ۸۸3 نفر
انتقال مصدوم: 2 نفر (مسمومیت و اسهال خونی شدید کودک ۹ماهه، ترومای پا)
انتقال اقلام امدادی: ۱۰۹۴۰ کیلوگرم
انتقال لوازم منزل آسیب‌دیدگان: 3۰۰ کیلوگرم