«چماق فتنه» براي حذف رقيب نباشد

محمدصادق جوادی حصار
در گفت‌وگو با «آرمان»:
«چماق فتنه» براي حذف رقيب نباشد
مشارکت مشروط به معنی مشارکت عقلانی است


آرمان: سایت‌های دلواپسان در گزارشی با اشاره به‌نظرات جدید سعید حجاریان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب این جریان سیاسی را به زمینه‌سازی برای آنچه فتنه می‌خواند، متهم کردند. یکی از این سایت‌های اصولگرا با اشاره به طرح «مشارکت مشروط» حجاریان نوشت: «حجاریان در واقع مشغول ارائه این دستور به ستاد اصلاحات است که در صورت بروز فتنه اقتصادی سران این جریان سر خود را پایین بگیرند و به‌نوعی با به راه انداختن بازی «کی بود، کی بود، من نبودم» بر عدالت‌خواهی تاکید کنند تا طوفان تمام شود. دقت شود که در بالا، کدهای تاکید حجاریان و دوستانش مبنی بر دادن گِرای خیابان به مردم ارائه شد و همین چهره‌ها بوده‌اند که طی هفته‌های اخیر با آهنگی تندتر اصرار دارند صبر مردم تمام شده، مردم مثل سیل در خیابان‌ها به راه می‌افتند و مشکلات کشور منفجر شده است.» سعید حجاریان در نامه خود در خصوص جریان اصلاح‌طلبی و حضور در انتخابات نوشته بود:‌ «اصلاح‌طلبی به‌لحاظ تئوریک جریانی پیشتاز محسوب می‌شود و همواره باید به‌عنوان پیش‌قراول در صحنه سیاست و جامعه حضور داشته باشد و دنباله‌روی، از هر جریان کوتاه‌مدتی، پاشنه آشیل این جریان است.» او همچنین تاکید کرده بود اصلاح‌طلبان تنها باید به‌صورت مشروط در انتخابات شرکت کنند. «آرمان» در گفت‌وگو با محمدصادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به بررسی این موضوع می‌پردازد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:
چرا جریان اصولگرا طرحی سیاسی را به فتنه اقتصادی مرتبط می‌کنند؟
وقتی سایتی چنین ادعایی می‌کند، باید دلیل و مدرک و برهانی داشته باشد و نمی‌تواند به‌صرف چند خط نوشته خود، کسی را متهم به فتنه‌انگیزی و توطئه کند. دولت آقای روحانی دولتی قانونی است و اصلاح‌طلبان نیز نقش آنچنانی در این دولت ندارند و به‌رغم حمایتی که از دولت داشته‌اند، کمترین سهم را برده‌اند. بخش زیادی از جریان اصلاح‌طلب نیز منتقد این حمایت بی‌حد و حصر از دولت هستند و معتقدند این حمایت بازخورد یا منفعتی برای کشور آنچنان که باید نداشته و ندارد؛ اما باید به اصولگرایان بگویم، حربه نخ‌نمای فتنه و پرونده‌سازی دیگر جوابگو نیست. آنها باید حد و منزلت خود را بشناسند. برخی باید بدانند پایگاه مردمی ندارند. آنها باید از قانون تمکین کنند، از حوزه سیاست فاصله بگیرند.
با توجه به شرایط کنونی آیا اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات آینده شرکت می‌کنند؟
جریان اصلاحات در انتخابات آینده شرکت می‌کند اما باید توجه داشته باشند این مشارکت همان‌طور که آقای حجاریان گفتند مشروط باشد. مشارکت مشروط به معنی مشارکت عقلانی است، یعنی اگر بستری برای تاثیر و تاثر وجود داشته و حرکتی که از سوی اصلاح‌طلبان انجام می‌گیرد منتج به نتایج امیدبخشی باشد، تصمیم عقلانی و منطقی حضور در انتخابات است. اگر این چنین نباشد، نباید تن به حضور دهند. البته باید تاکید کرد برای انتخابات در فضای انتخابات تصمیم‌گیری می‌شود و برای اظهارنظر قطعی در این خصوص بسیار زود است. فضای انتخابات باید به‌نحوی باشد که رعایت قانون، امید به عدالت و نتیجه‌بخشی در راستای منافع ملی وجود داشته باشد، اصلاح‌طلب‌ها وظیفه دارند در انتخابات شرکت کنند.
مصوبات روز دوشنبه 26 فروردین مجلس شورای اسلامی در خصوص قانون انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این مصوبات به بهبود شرایط انتخابات کمک می‌کند؟
مصوبات امروز قوانینی نیست که بتوان گفت، جریان خاصی را محدود می‌کند، برای مثال درست است که بحث فقدان محکومیت کیفری مناسب مانع از شرکت برخی اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌شود، اما این مساله را می‌توان از طرق قانونی حل کرد و به‌معنی حذف جریان اصلاح‌طلبی نیست. ما نباید به خاطر آنچه در گذشته اتفاق‌افتاده قانون امروز را زیر سوال ببریم و مساله را جناحی و شخصی کنیم و اگر این چنین برخورد کنیم اشتباهی بزرگ و نابخشودنی انجام داده‌ایم. من می‌پذیرم در گذشته بازداشت‌ها و محکومیت‌های زیادی رخ داده اما نمی‌توانیم صرفا به‌دلیل وجود تعدادی اصلاح‌طلب در بین محکومان، اجازه حضور محکومان موثر امنیتی و اجتماعی را در مناصب قدرت صادر کنیم. شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی نیز باید در خصوص مسائل این‌چنینی با شفافیت بیشتری برخورد کند.
آیا این قانون باعث محرومیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب از حضور در انتخابات و ورود افرادی ناشناخته به لیست نمی‌شود؟
جریان اصلاحات باید پویا و زایا باشد و به‌دنبال تربیت نیرو و اندیشه باشد. اگر قرار باشد اصلاح‌طلبی تنها به همین تعداد 50 تا 100 نفر محدود شود به‌نظر من ضعف جریان اصلاحات است و باید چاره‌ای در این خصوص اندیشیده شود. جوانان لایق و خوشفکری در جریان اصلاحات وجود دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد.
تلاش و هدف برخی اصولگرایان از فتنه‌انگاری هر تحرک چیست؟
به‌نظر می‌رسد اینها صرفا جوسازی و فعالیت تبلیغاتی بوده و مردم نباید اسیر این‌گونه بازی‌های روانی شوند. فتنه تعریف دارد و نمی‌توان به هر مساله‌ای که خوشایند ما نیست تعریف فتنه داد. حضرت علی(ع) می‌فرمایند که فتنه جدال بین دو جریان است در شرایطی که تشخیص حق و باطل مشکل باشد. از روز اول اصولگرایان ما و امثال ما را محکوم می‌دانستند و معتقد به مجرم‌بودن ما بودند. پس این مساله چگونه فتنه نامیده می‌شود وقتی از ابتدا مجرم و محکوم آن مشخص است؟ در پیشگاه جامعه حقایق روشن است و جامعه خود بهترین داور در این‌گونه مسائل است. بنابراین باید گفت این جریان به‌دنبال عوامفریبی و استفاده از ابزار فتنه‌انگاری برای اهداف بعدی خود است. نزد برخی اصولگرایان کلمه «فتنه» تبدیل به چماقی برای حذف جریان رقیب شده و جریان اصلاحات نباید خود را درگیر این بازی کند.