تلاش احمدی‌نژاد برای ورود به دنیای کمدین‌ها؟!

آفتاب یزد رضا بردستانی: محمود احمدی نژاد دو صفحه شخصی در توئیتر دارد، یکی به زبان انگلیسی (Ahmadinejad۱۹۵۶@) و دیگری به زبان فارسی (Ahmadinejad_fa@). اخیراً در توئیتی عجیب و غریب، رئیس دولت‌های نهم و دهم از مرگ نیپسی هوسل( Nipsey Hussle) ابراز ناراحتی شدیدی کرده و حتی شعری نیز از توپاک شکور رپر فقید آمریکایی ضمیمه ابراز تاسف خود می‌کند. محمود احمدی نژاد در این توئیت می‌نویسد: «اخیرا از مرگ نیپسی‌هاسل مطلع شدم و از شنیدن مرگ او و ۱۰ نفر دیگر که در هفته گذشته در لس آنجلس کشته شدند‌اندوهگین شدم. چگونه می‌توان زندگی شخصی را به این راحتی گرفت؟ «عزیزم گریه نکن، سرت را بالا بگیر حتی وقتی که جاده سخت است هرگز تسلیم نشو»»
در واکنش به این توئیت عجیب، علاوه بر صدها کاربر انگلیسی زبان که عمدتا ابراز تعجب کرده و حتی این توئیت را یک شوخی محض تلقی کرده‌اند «سوزان مالونی» تحلیلگر آمریکایی، احمدی‌نژاد را یک نابغه کمدی توصیف کرده است.

>نیپسی هوسل کیست؟


«ارمیاس ازکدوم» که به‌طور حرفه‌ای به عنوان نیپسی هوسل شناخته می‌شود، یک رپر آمریکایی و ترانه‌سرا از لس آنجلس بود که در اواسط سال ۲۰۰۰، از صحنه‌های هیپ‌هاپ ساحل غربی، شناخته شد. او در ابتدا با نام‌های متعدد میکس‌تیپ شناخته می‌شد، از جمله «گلوله‌هایی که نامی نداشتند»، «ماراتن»، «ماراتن ادامه دارد» و «کرن‌شاو»، که آخرین آن را رپر جی-زی ۱۰۰نسخه و هر کدام برای ۱۰۰ دلار خریداری کرد. پس از تاخیر زیاد، اولین آلبوم استودیوی دور قهرمانی خود در فوریه ۲۰۱۸ و تحسین منتقدان را برانگیخت و موفقیت تجاری داشت. و برای بهترین آلبوم رپ در شصت و یکمین مراسم جایزه گرمی در ۲۰۱۹ نامزد دریافت جایزه شد.‌هاسل در خارج از فروشگاه خود، ماراتن لباس، در لس آنجلس جنوبی در تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۱۹ به قتل رسید. «ازکدوم» در تاریخ ۱۵ آگوست متولد ۱۹۸۵ و بزرگ شده در محله کرنشاو از جنوب لس آنجلس بود. پدرش یک پناهنده از اریتره به ایالات متحده است که از جنگ فعلی در سرزمین خود فرار کرده و مادرش آمریکایی آفریقایی است. «ازکدوم» هنگامی که در مورد گذشته‌اش در مصاحبه‌ای سوال شد، اظهار داشت: «من در لس آنجلس کنار مادرم بزرگ شدم، شما می‌دانید خانواده مادرم آمریکایی سیاه است. من همیشه میراثم را از پدرم می‌دانستم، اما من هرگز خانواده ام را ندیدم.» به گفته منابع پلیس، در ۳۱ مارس ۲۰۱۹، هسل چند بار در پارکینگ فروشگاه خود، در جنوب لس آنجلس در حدود ساعت ۳:۲۵ بعدازظهر مورد اصابت گلوله قرار گرفت. هوسل پنج بار به بدنش و یک بار به سرش شلیک شد. دو نفر دیگر در تیراندازی زخمی شدند. هر سه قربانی به یک بیمارستان منتقل شدند، جایی که هسل درگذشت. او ۳۳ سال داشت. پس از شنیدن این خبر، افراد مشهور متعددی همدردی خود را در رسانه‌های اجتماعی ابراز داشتند. پلیس اریک هولدر ۲۹ ساله را به عنوان یک مظنون شناسایی کرده‌است. محققان معتقدند که مقتول هولدر را می‌شناخته و علت قتل دلایل شخصی بوده.
>شیفت احمدی نژاد از اپوزیسیون شدن
به چهره‌ای جهانی شدن!
احمدی نژاد یک نابغه است اما نه نابغه کمدی به گفته «سوزان مالونی» تحلیلگر آمریکایی بلکه، نابغه در برگزیدن راه‌های چگونه دیده شدن! و انتخاب راه‌هایی برای به هر قیمت دیده شدن.
احمدی‌نژاد که ماه‌ها است به خوبی فهمیده در فضای داخلی، نه حرف‌هایش خریداری دارد و نه رفتار و سفرها و سخنرانی‌های او، به تازگی روی به جامعه جهانی آورده تا با نشان دادن برخی رفتارهای به غایت ساختار شکن آن هم از سوی کسی که در روزگاری نه چندان دور، رئیس دولت یک کشور هشتاد میلیونی بوده؛ برای خود جای و جایگاهی فراهم آورد. از تبریک قهرمانی یک تیم بسکتبال تا تبریک ۵۰ سالگی محمود عبدالرئوف ستاره سابق ان.بی.ای.
محمود احمدی نژاد که سال‌ها است برای
دست و پاکردن پایگاهی اجتماعی که در مواقع حساس بتواند برای او حاشیه‌ای امن ایجاد کند، همچنان به در بسته می‌کوبد، بعدِ آن که علی رغم توصیه مشفقانه رهبر معظم انقلاب که شرکت وی در انتخابات ریاست جمهوری را به صلاح ندانسته بود، در انتخابات نامنویسی کرده، رد صلاحیت شد، به این مسیر قدم گذاشت تا با گفتن حرف‌هایی ساختارشکن و انتقاداتی تند از برخی دستگاه‌ها از جمله قوای سه‌گانه، این‌گونه القاء کند که رئیس دولت‌های نهم و دهم نه تنها انقلابی تر و مومن‌تر به امام و انقلاب و آرمان‌های جمهوری اسلامی است که از تمامی مسئولان سابق و لاحق مردمی‌تر و نزدیک تر به توده‌ها است. اینها اتفاق نیفتاد به چند دلیل از جمله این که تمام سر و صدای محمود احمدی نژاد حول محور دوستان نزدیک وی از جمله بقایی و مشایی دور می‌زد و دیگر این که عملاً با سرپیچی از توصیه‌ها، از چشم مردم نیز افتاد.
رویکرد جدید احمدی نژاد با قید این مهم که حضور در شبکه‌های اجتماعی فارغ از فیلتر بودن یا نبودن نه جرم است نه خطایی نابخشودنی از آن جهت می‌تواند در محافل سیاسی و نیز اجتماعی داخل و خارج کشور قابل بررسی باشد که حرف‌های یک شخص، آن هم شخصی که به مدت ۸ سال عهده دار بالاترین مقام اجرایی در کشور متبوع خود بوده، با حرف‌های یک فعال سیاسی اجتماعی و یا یک چهره شناخته شده سینمایی و هنری می‌تواند متفاوت باشد تا جایی که انتخاب برخی رویکردها و گفتن برخی حرف‌ها چه بسا بر نگاه جهانی به ایرانیان تاثیر نیز داشته باشد.
احمدی نژاد که رکورددار نامه نویسی به شخصیت‌های جهانی است آن هم نامه نگاری‌های شاذ و بی فایده، تا به حال باید فهمیده باشد وقتی شخصی با وجود هشت سال رئیس جمهور بودن، در میهن خود اقبال و توجهی به دست نمی‌آورد در عرصه بین المللی نیز نمی‌تواند با هردرجه رفتار ساختار شکنانه برای خود جایگاهی به دست آورد مگر آن که به این گونه خود را مضحکه کاربران فضای مجازی و برخی شخصیت‌های شناخته‌شده‌ای کند که واکنش آنها به سرعت بازتاب‌هایی بین‌المللی پیدا خواهد کرد. اگرچه می‌دانیم و معتقدیم برای احمدی نژاد دیده شدن مهم است حتی اگر او را کمدینی نابغه یا نابغه کمدی بدانند!