بعد از فروکش‌کردن آتش‌سوزی مهیب، ساختار کلی کلیسای تاریخی پاریس سالم مانده است نتردام سر پا

تحقیقات برای مشخص‌شدن علت آتش‌سوزی پی گرفته می‌شود
موج کمک‌های مالی برای مرمت کلیسا آغاز شده است
همدلی| گروه جهان: صحنه‌ای که شاید به چشم اهالی پاریس، «معجزه» بیاید. دیروز آتش‌سوزی مهیبی کلیسای «نُتردام» کلیسای تاریخی پاریس را در بر گرفت. در مقابل دیدگان اهالی پاریس و جهانیان، برج مخروطی نمادین و معروف نُتردام نیز فروریخت تا از دید بسیاری، نُتردام فروریخته باشد؛ اما پس از پایان عملیات طولانی‌مدت و سنگین اطفای حریق مشخص شده است که علی‌رغم ریختن برج و سقف‌های کلیسا و خسارت جدی به فضای داخلی، دیوارها، برج‌های ناقوس، محراب و ساختار کلی کلیسا همچنان بر جا مانده است.
والری پیکریس، فرماندار منطقه ایل‌دوفرانس که پاریس را در خود دارد، در توصیف آنچه پس از پایان فاجعه باقی مانده است به ای‌بی‌سی نیوز گفت: «وقتی از بیرون نگاهش می‌کنی، هنوز ایستاده است و این برای خودش معجزه‌ای است.» پیکریس گفته آتش‌نشان‌ها تمام شب با آتش درگیر بوده‌اند و در نتیجه تلاش آن‌ها، تالار اصلی و برج‌های ناقوس تاریخی کلیسا نجات یافته است. دکور داخلی کلیسا عمدتاً از چوب بوده و این باعث شدت‌یافتن آتش و سختی فرایند اطفا بوده است. اولین تصویر منتشر شده از درون کلیسا نشان می‌دهد که محراب سالم است و صلیب طلایی همچنان بر فراز آن برپاست: «ما عمیقاً سرشار از قدردانی نسبت به آتش‌نشان‌های پاریس هستیم، چون آن‌ها واقعاً کلیسا را نجات دادند. او تاکید کرده است که تماشای آتش‌سوزی برای اهالی بسیار سخت و دردناک بوده است، «چون کلیسا قلب پاریس است»: «مثل این است که خانه‌ات در آتش است و تمام مردم فرانسه در حال گریه بودند و این گریه‌ها رنگ، نام، نژاد و حزب نداشتند چون تمام فرانسه واقعاً ناراحت بود.» او اما در پاسخ به سوال ای‌بی‌سی که پس از این آتش‌سوزی می‌خواهد به مردم دنیا از نُتردام چه بگوید گفت: «به آن‌ها بگویید که کلیسا هنوز ایستاده است».


به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، تحقیقات برای علت آتش‌سوزی هنوز در جریان است. رمی هیتز، دادستان کل پاریس، گفته است پروژه تحقیقات درباره علت آتش‌سوزی، با حضور ۵۰ نفر در جریان است اما هیچ شواهدی در دست نیست که حاکی از تعمدی‌بودن آتش‌سوزی باشد. به نظر می‌رسد بیشترین احتمال از دید محققان این است که یک حادثه آتش‌سوزی را به راه انداخته باشد.
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در کنفرانسی خبری ضمن ابراز تاسف وعده داد این کلیسا را بازسازی کند. مردم از سراسر فرانسه و دنیا مبالغی را برای بازسازی متعهد شده‌اند. حداقل ۳۰۰ میلیون یورو برای کمک به بازسازی نُتردام تا این لحظه اعلام شده که بخشی از آن نیز توسط ثروتمندان مشهور فرانسوی تامین شده است. هنوز مشخص نیست این بازسازی کلاً چقدر خرج بر خواهد داشت. پیکریس می‌گوید دولت ۱۰ میلیون یورو از بودجه بحران را برای بازسازی کنار گذاشته است اما صدها میلیون یورو نیاز خواهد بود. فرایند بازسازی شاید بیش از ۵ سال و حتی تا یک دهه به طول بیانجامد.
در میان پیام‌های بین‌المللی برای همدردی با فرانسویان و ابراز تاسف از صدمات واردشده به این بنای تاریخی، واتیکان نیز با ارسال پیامی بهت و اندوه کلیسای کاتولیک و همدردی‌اش را ابراز کرد.
ساخت کلیسای نُتردام در سال ۱۱۶۳ میلادی آغاز شد و بیش از یک قرن به طول انجامید. پایان رسمی فرایند ساخت کلیسا در سال ۱۳۴۵ میلادی ثبت شده است.