نمایندگان مجلس و خانواده‌های‌شان آیفون‌های خود را کنار می‌گذارند؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی: اسفندماه سال ۹۷ بود، اغلب توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های ایرانی با ارسال پیامکی به کاربران آیفون از محدودیت جدید اعمال شده از جانب شرکت اپل برای امکان دسترسی به برخی اپلیکیشن‌های IOS خبر دادند و اعلام کردند که در تلاش هستند تا هرچه سریع ‌تر این مورد را پیگیری و رفع کنند.
این فقط یک معنا داشت اعمال محدودیت‌ها برای استفاده از اپلیکیشن‌های ایرانی.
حالا دیگر امکان استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی، خدماتی، ارتباطی و پیام رسان‌های ایرانی روی سیستم عامل IOS برای کاربران کشورمان ممکن نبود. آن زمان اما هر طورکه بود برخی ازاین مشکلات توسط توسعه دهندگان ایرانی حل شد اما نه همه آنها.
این پایان ماجرا نیست، چرا که شواهد نشان می‌دهد سال جدید نیز آغاز دور جدیدی از تقابل اپل با کشورمان شروع شده است.


یک هفته ای هست که اپل در اقدامی تازه بار دیگر جلوی دسترسی به اپلیکیشن‌های ایرانی را گرفته و امکان استفاده از این خدمات، برای کاربران آیفون میسر نیست.
هرچند بازهم توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های ایرانی اعلام کردند در صدد دورزدن این محدودیت‌ها و فراهم کردن اقداماتی دراین زمینه برای حل مشکلات هستند، اما در پسا تحریم‌های آمریکایی، شمشیری که اپل برای کشورمان از رو بسته، دامنه این رویارویی را به پارلمان ایران کشانده است.

>خود مجلسی‌ها چه می‌کنند
اکنون مجلس شورای اسلامی می‌خواهد در اقدامی متقابل طرح دوفوریتی را برای آیفون به صحن بیاورد از همین رو گروهی از نمایندگان مجلس درحال تدوین طرح دو فوریتی با عنوان «تحریم شرکت آیفون از سوی کشورهای اسلامی» هستند.
این در حالی است که رئیس کمیسیون امنیت ملی پیش از این اعلام کرده بود: « ۱۵ طرح برای مقابله با اقدامات آمریکا علیه ایران تدوین شده است که به تدریج در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»
اما زمزمه‌های طرح دوفوریتی مجلس برای تحریم اپل وآیفون و سیستم عامل ios در حالی شنیده می‌شود که جمع کثیری از نمایندگان مجلس خود از طالبان و علاقه مندان استفاده از گوشی‌های آیفون و سایر محصولات اپل هستند، گوشی‌هاو محصولاتی گرانقیمت که استفاده عملی اعضای پارلمان از آن نه تنها شعار مبارزه با اپل و آیفون را از سوی آنها غیر قابل باور می‌کند بلکه مصداق بارز تناقض بین گفتار و عمل برخی نمایندگان است. تناقضی که بیش از هر زمان دیگری سیاست زدگی را به نمایش می‌گذارد.
از همین روست که پس از مطرح شدن این طرح دوفوریتی در مجلس این پرسش پیش می‌آید که به راستی خود نمایندگان و خانواده‌های‌شان به این طرح پایبند خواهند بود و درعمل گوشی‌های آیفون و سایر دستگاه‌های محصول کمپانی اپل خود را نیز کنار می‌گذارند؟و یا همچون گذشته با دوربین‌های باکیفیت این دستگاه‌ها در مجلس لبخند زده و عکس و فیلم یادگاری و تبلیغاتی می‌گیرند. نشان به آن نشان که گوشی‌های برخی نمایندگان در مجلس قبل و یا آن سلفی معروف مجلسی‌های دهم با موگرینی و یا در موقع سخنرانی‌های صحن با آیفون‌هایشان بازی می‌کنند؟

>آنچه عجیب تر است
اقدام مجلسیان اما از زاویه ای دیگر نیز قابل بحث است. تدوین طرح دو فوریتی برای «تحریم شرکت آیفون از سوی کشورهای اسلامی!» فارغ از اینکه آیا باید آیفون را شرکت محسوب کرد یا محصول زیر مجموعه شرکت اپل، لفظ تحریم کشورهای اسلامی در این طرح نیز مورد پرسش است.
پرسش اینجاست اکنون که طرحی در مجلس کشورمان مطرح می‌شود که می‌خواهد سایر کشورهای اسلامی را نیز به انجام اقدام متقابل در برابر اپل ترغیب و تشویق کند اگر از کشورهایی مثل عربستان و امارات و... بگذریم آیا کشورهای دوست دیگر خود را ملزم به اجرای قوانین مجلس ایران می‌کند؟ از سویی آیا چاره هر اقدام متقابلی تحریم متقابل است و با تحریم‌های اینگونه شرکت اپل یا آیفون دچار مشکل خواهند شد؟