تكذيب اظهارات سعيد قاسمي از سوي سپاه

آرمان: سعید قاسمی، فعال فرهنگی سیاسی جناح اصولگرا، از فرماندهان میانی جنگ ایران و عراق بوده است. او را به عنوان چهره حاشیه‌ساز می‌شناسند و اظهاراتش هرازگاهی سبب‌ساز مشکلاتی می‌شود مانند آنچه اخیرا در برنامه «رودررو» که در شبکه آپارات منتشر می‌شود، مطرح کرد. او ادعا‌های تازه‌ای درباره دوره حضورش در جنگ بوسنی و هرزگوین مطرح کرد. سخنان قاسمی در دو روز گذشته بازتاب گسترده‌ای در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور داشته است. او در بخشی از مصاحبه در پاسخ به این سوال مجری برنامه که از او پرسید: «شما با چه عنوانی در بوسنی فعالیت می‌کردید؟» گفت: «حالا دیگر همه می‌دانند، ما هلال احمری‌هایی بودیم که برای آموزش نظامی نیرو‌های مجاهدین(به بوسنی) رفته بودیم.» سپس مجری پرسید: «یعنی هلال احمر پوشش بود و شما در این پوشش به عنوان نیروی مستشاری و نظامی به این کشور رفتید؟» که سعید قاسمی پاسخ داد: «این را، چون آمریکایی‌ها در کتاب‌هایشان نوشته‌اند و مدارکی در این زمینه دارند(می‌گویم)، خود این خانم کریستین(امانپور) که در فتنه ۸۸ هم فعال بود همه دولتمرد‌های ما از جمله آقای احمدی‌نژاد و روحانی دوست دارند با ایشان صحبت کنند و احتمالا یک خواهرخواندگی با دولتمردان ما دارد، یکی از مسئولانی که در آنجا موظف بود اطلاعات را لو دهد، این بی‌شرف(امانپور) جاسوس سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی بود که اطلاعات را لو داد.» همچنین او در ادامه افزود: «ولی واقعیت این است که در بوسنی در قلب اروپا اتفاقاتی افتاد، ما حضور پیدا کردیم، به تبع ما القاعده آمد. القاعده‌ای‌ها(بعد از حضور) استیل ما را گرفته بودند از سربند و پرچم گرفته تا شکل گردان‌ها و... همان استیل ما را آنها در آنجا به اجرا درآوردند. مجاهدین از سرتاسر دنیا به آنجا آمدند و یک اتفاق جدید رقم خورد. یگان‌های جهادی مسلمان در آنجا تشکیل شد. این چیزی که در سوریه اتفاق افتاد قبل از آن در بوسنی اتفاق افتاده بود.» این ادعاها با واکنش‌های زیادی همراه بود چنانکه گفته شده هلال احمر از او شکایت خواهد کرد و سپاه هم این ادعاها را تکذیب کرد.
واکنش‌ها به ادعای سعید قاسمی
دیروز سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت: اظهارات آقای سعید قاسمی که مدتی داوطلبانه در بوسنی حضور داشته‌اند و سال‌های زیادی هم از بازنشستگی ایشان می‌گذرد، دیدگاهی شخصی و فاقد اعتبار بوده و مورد تایید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم نیست. سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف افزود: مواضع و کارکردهای سپاه در عرصه‌های مختلف تابع منطق و منطبق با قوانین و مقررات بوده و اقدامات امدادی سپاه به مردم مسلمان بوسنی نیز از این قاعده تبعیت کرده است. سردار شریف همچنین با اشاره به تلاش آمریکایی‌ها برای قلب واقعیات و وارونه جلوه دادن اقدامات سپاه در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: تجربه نشان داده است مستنداتی که آمریکایی‌ها برای واقعیت‌سازی‌های موردنظر خود ارائه می‌کنند فاقد وجاهت و اعتبار بوده و بایستی با تردید و هوشمندی با آن برخورد شود. وی در پایان با یادآوری اینکه این گونه اظهارات از آقای سعید قاسمی مسبوق به سابقه بوده و مسئولیت اظهارات اخیر بر عهده وی است، گفت: در عین حال تاکید می‌کنیم ایشان و برخی افراد که از سازمان سپاه بازنشسته و یا به گونه‌ای جدا شده‌اند، از اظهار نظرهای غیرمسئولانه و خلاف واقع پرهیز نموده و برای دشمنان انقلاب و ملت ایران تولید بهانه و دستاویز نکنند.
واکنش دولت به اظهارات قاسمی


رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهارات سعید قاسمی درباره هلال احمر را غیر قابل استناد عنوان کرد و گفت: چه لزومی دارد ایشان حرف‌هایی بزند که اصلا درست نیست و بخواهد دست دشمنان را که سپاه را نشانه گرفته‌اند، قوی کند؟ محمود واعظی در پاسخ به سوالی درباره ویدئوی منتشر شده از سعید قاسمی از فرماندهان سابق نظامی اظهارداشت: اینکه فردی کلیپی پر کند و حرفی بزند، قابل استناد نیست. آنچه که من دیدم هیچ کدام صحت ندارد. هلال احمر هم علیه این فرد اعلام شکایت کرده و بقیه مطالبش هم درست نیست. وی اضافه کرد: این گونه حرف‌ها در این مقطع خاص که آمریکایی‌ها علیه سپاه تلاش می‌کنند، پاس گل دادن به آمریکا و دشمن است. چه لزومی دارد ایشان حرف‌هایی بزند که واقعیت ندارد و اصلا درست نیست بخواهد دست دشمنان را که سپاه را نشانه گرفته‌اند، قوی کند؟ علیرضا معزی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت هم در توئیتی به ویدئوی جنجالی سعید قاسمی واکنش نشان داد. علیرضا معزی در توئیتی نوشته است: «اخوی! آن بزرگی که به شما نهیب‌زده قدمگاهش را تخریب کنی، به خوبی از شدت آسیب شیعیان غالی و خسارت آنان به باور مؤمنان و سوءاستفاده دشمنان تشیع ناب و اصیل در طول تاریخ، آگاه است. این بار کرنش کنید و حداقل یک بار بر این حرص لجام گسیخته‌ دیده شدن و پُرگویی غلبه کنید.»