از درخواست فیلترینگ تا تحریم فعالیت

از دیروز که حساب کاربری برخی چهره‌های کشور در اینستاگرام مسدود شد، سیل واکنش‌های مختلف به این اقدام هم به راه افتاد؛ واکنش‌هایی که برخی از آنها از سوی مقامات رسمی بود و برخی دیگر از سوی افکار عمومی فعال در شبکه‌های اجتماعی. یکی از جالب‌ترین واکنش‌هایی که بازخورد زیادی بین کاربران شبکه‌های اجتماعی داشت از سوی محمدجواد آذری جهرمی دیده شد. او در صفحه شخصی‌اش در توییتر با آوردن تصویری از صفحه سردار قاسم سلیمانی نوشت: «‌وقتی دهان یک مرد را می‌بندی، دروغگوبودنش رو ثابت نمی‌کنی، بلکه فقط به دنیا می‌گی، از چیزی که او ممکنه بگه می‌ترسی.» این جمله برای کسانی که سریال بازی تاج و تخت را دنبال می‌کنند خیلی آشنا بود. حتی کسانی که یکی از معروف‌ترین دیالوگ‌های این سریال را به یاد نداشتند با کمک هشتگ‌هایی که خود آذری جهرمی پای پستش زده بود، متوجه شدند که او واکنش کنایه‌آمیزش به اقدام اینستاگرام را از کجا برداشته است.
چهره‌هایی مانند علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم اعلام کردند که اینستاگرام را تحریم می‌کنند و تا زمانی که این شرکت در رفتارش تجدید نظر کند، فعالیتشان را در این شبکه اجتماعی متوقف می‌کنند. بعضی‌های دیگر عصبانیتشان را طور دیگری نشان دادند و درخواست فیلترینگ اینستاگرام را که خیلی هم موضوع تازه‌ای نیست و مدت‌هاست مورد مناقشه نهادهای مختلف قرار دارد، مطرح کردند؛ مانند حسین‌ الله‌کرم که اعلام کرد: «بالاخره وقت فیلترینگ اینستاگرام رسیده است. در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری نیاز است که این شبکه‌ها در حمایت از سپاه در کشور فیلتر شود.» از آن طرف معاون دادستان کل کشور هم با توجه به اقدام اینستاگرام و درخواست بعضی از چهره‌ها برای فیلترکردن این شبکه اجتماعی گفت: «اتفاقات اخیر و مسدودشدن صفحه شخصی بسیاری از مسئولان ما در اینستاگرام بزرگترین بی‌احترامی به ملت ایران است. باید طبق مصوبات فضای مجازی همه نرم‌افزار‌های مجازی و دیتابیس‌های آنها به کشور منتقل شود و متعهد شوند که قانون ما را رعایت می‌کنند، در غیر این صورت مجوزی برای آنها صادر نمی‌شود.»  سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح هم که صفحه‌اش در بین صفحات مسدودشده قرار داشته رسمی‌ترین واکنش را به این ماجرا نشان داد. او به فارس گفت: «معلوم شد که اینستاگرام و تلگرام در خدمت صهیونیسم است؛ این یک نوع مبارزه است و ان‌شاءالله این مبارزه را تا سرنگونی استکبار جهانی و صهیونیسم و برگزاری نماز جماعت در مسجدالاقصی ادامه خواهیم داد.» او درخصوص جزییات مطالبی که در صفحه اینستاگرامی منتسب به او منتشر می‌شد، گفت: «ترویج ارزش‌های اسلامی، پرداختن به موضوعات تخصصی و ارتباط با سربازان و خانواده‌های آنها از جمله مطالبی بود که در این صفحه اینستا منتشر می‌شد. در این صفحه هیچ مطلبی در ارتباط با خشونت مطرح نشده بود.»
تا این لحظه تنها توضیحی که از سوی اینستاگرام در مورد مسدودسازی صفحات مسئولان ایرانی منتشر شده به یکی از سخنگوهای این شرکت برمی‌گردد که در توضیحی کوتاه گفته: «ما تحت محدودیت‌های قوانین تحریم‌های ایالات متحده عمل می‌کنیم. با مقامات دولتی مرتبط همکاری می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که تعهدات قانونی‌مان، از جمله مربوط به تعیین سپاه [به عنوان سازمان تروریستی خارجی] را رعایت می‌کنیم.» خیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به این توضیح واکنش نشان دادند اما واکنش دیگری از سوی اینستاگرام دیده نشد.