اینستاگرام در آستانه فیلترینگ؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی: صفحاتشان یکی پس از دیگری بسته می‌شد و شبکه‌های مجازی اخبار آن را یکی پس از دیگری منتشر می‌کردند. فرمانده کل سپاه فرمانده نیروی قدس، فرماندهان زمینی و هوایی و دریایی سپاه و زیر مجموعه‌های آن. اما به همین جا ختم نشد. حتی کسانی که سابقه حضور نظامی ‌در سپاه داشتند نیز تحت این قانون قرار گرفتند. اینستاگرام صفحات محمد باقر قالیباف، سید عزت‌الله ضرغامی، محسن رضایی، ابراهیم رئیسی و ... را هم تعطیل کرد و تمامی ‌این صفحات از دسترس خارج شدند .
بداخلاقی این شبکه اجتماعی تنها یک روز پس از آن صورت گرفت که به صورت خصمانه سپاه در لیست گروه تروریستی آمریکا قرار گرفت. این در حالی است که بعد از آن سخنگوی اینستاگرام در پاسخ به بی‌بی‌سی فارسی بستن حساب برخی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌را تایید کرد و گفت: ما تحت محدودیت‌های قوانین تحریم‌های ایالات متحده عمل می‌کنیم. با مقامات دولتی مرتبط همکاری می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که تعهدات قانونی‌مان از جمله مربوط به تعیین سپاه [به عنوان سازمان تروریستی خارجی] را رعایت می‌کنیم.

>آنچه به ذهن خطور می‌کرد


اینستاگرام نشان داد که پیشگام در قانون جدید آمریکایی‌ها شده است و استقلالی از خود ندارند. البته این پایان ماجرا نبود. چرا که مشخص بود، ایران نیز به دنبال پاسخی برای این کار باشد. همان طور که در قبال سایر اقدامات اخیر نیز، ایران تلاش داشت با اقدامی ‌متقابل حرکت‌هایی که علیه حاکمیت می‌شود را محکوم کند .
نخستین اقدامی ‌که از سوی مقامات ایران در این رابطه به ذهن خطور می‌کرد فیلتر کردن اینستاگرام به عنوان معدود شبکه‌های اجتماعی فیلتر نشده تا به امروز بود. موضوعی که روز گذشته ابتدا از سوی حسین الله کرم مطرح شد.
حسین الله کرم در گفتگو با موج اظهار داشت: امروز از تمام کسانی که سپاه را دوست دارند یا به نوعی به سپاه نیاز دارند، این است که در واکنش به توطئه‌ها علیه این نیروی مردمی ‌سکوت نکرده و اقدامات متقابل برای خنثی‌سازی این توطئه‌ها را در دستور کار قرار دهند.این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: شبکه‌های مجازی از هر فرصتی برای ضربه زدن به منافع ملت ایران سوءاستفاده می‌کنند و لازم است که ما نیز در برابر این توطئه‌ها آماده بوده و اقدامات متقابل انجام دهیم. در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری نیاز است که این شبکه‌ها در حمایت از سپاه در کشور فیلتر شود.الله‌کرم گفت: متاسفانه کسانی که به سپاه نیاز دارند، امروز سکوت کرده‌اند. در حال حاضر دولت بیش از همه به سپاه نیاز دارد.
الله کرم با تاکید بر اینکه زمان فیلترینگ اینستاگرام فرارسیده است، گفت: ما باید در برابر توطئه مدیران اروپایی و آمریکایی شبکه‌های مجازی آمادگی لازم را داشته باشیم و می‌توانیم با فلیترینگ شبکه‌های مجازی معاند مانند اینستاگرام، اجازه ندهیم که آنها به هر شکلی که دوست دارند، عمل کنند.

>آغاز یک ماجرا
اما اظهارات وی پایان ماجرا نبود، بلکه به نوعی آغاز کلید این ماجراست که امروز بیش از هرزمان دیگری ممکن است که اینستاگرام نیز بسته شود. آن طور که معاون دادستان کل نیز در این باره واکنش نشان داده و گفته است: دولت اگر راهی به جز فیلترینگ دارد ورود کرده و بر آن اعمال حاکمیت کند؛ اما اگر واقعاً راهی باقی نمانده، چاره‌ای جز فیلتر شدن اینستاگرام نیست.
جواد جاویدنیا در گفتگو با فارس، در رابطه با
فیلتر شدن اینستاگرام گفت: اتفاقات اخیر و مسدود شدن صفحه شخصی بسیاری از مسئولان ما در اینستاگرام بزرگ‌ترین بی‌احترامی ‌به ملت ایران است.وی ادامه داد: هرچند که در گذشته این اتفاق پیش‌بینی شده و حتی در مقطعی وزارت ارتباطات به دنبال برقراری مذاکره بوده‌ است، اما این اقدام کافی نیست.معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور ادامه داد: باید طبق مصوبات فضای مجازی همه نرم‌افزارهای مجازی و دیتابیس‌های آنها به کشور منتقل شود و متعهد شوند که قانون ما را رعایت می‌کنند در غیر این صورت مجوزی برای آنها صادر نمی‌شود.جاویدنیا اظهار کرد: این ساماندهی را وزارت ارتباطات باید انجام دهد که متاسفانه هیچ گونه اقدامی‌ نشده و اکنون می‌بینیم اعمال قانونی و حاکمیتی از ایران در این زمینه انجام نگرفته است.وی گفت: اگر دشمن حمله کند و یک پل ارتباطی وجود داشته باشند که از آن طریق بتواند وارد کشور شود یا باید آن پل مستحکم شود و احتمال لطمه دیدن از بین برود و در غیر این صورت کار عاقلانه این است که آخرین حربه را به کار گرفته و پل ارتباطی را قطع کنیم پس فیلتر کردن گام آخر است.
معاون دادستانی کل کشور ادامه داد: متاسفانه در مورد اینستاگرام از همان 5 سال پیش گفته شد فیلتر هوشمند انجام می‌شود و به رغم اینکه دادستانی کل مخالف این اتفاق بود متاسفانه با اصرار دولت و صرف هزینه کلان، این اتفاق افتاد اما یکی دو روز بیشتر دوام نیاورد و هزینه و وقت صرف شده به هدر رفت؛ پس از آن گفتند مذاکره می‌کنیم که آن هم نتیجه‌ای نداشت.جاویدنیا تاکید کرد: بنابراین در این شرایط اعلام می‌کنیم اگر راهی به جز فیلترینگ باقی مانده اعلام کنند و دولت به آن ورود کند و بر آن اعمال حاکمیت شود اما اگر راهی باقی نماند، چاره‌ای جز فیلتر شدن اینستاگرام نیست.وی افزود: این در حالی است که نمونه‌های داخلی خوبی در کشور وجود دارد که می‌تواند جایگزین صفحه اینستاگرام خارجی شود.
در این میان البته برخی نیز به پیشواز رفته‌اند کسانی مانند بروجردی نماینده مجلس و رئیس سابق کمیسیون امنیت مالی که اعلام کرده است دیگر از اینستاگرام استفاده نمی‌کند.
اظهاراتی که همگی می‌تواند بیان‌کننده آن باشد که امروز بیش از هر زمان دیگری باید منتظر فیلترینگ اینستاگرام باشیم و شاید بهترین فرصت برای طرفداران این اقدام شکل گرفته باشد.