نماینده دادستان خطاب به متهم ردیف اول: تکلیف ۳۰۰ میلیارد تومان مشخص نیست

چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمین پرونده موسسات تعاونی البرز ایرانیان، ولیعصر، فردوسی و آرمان در شعبه چهار دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی با حضور وکلا، نماینده دادستان به ریاست قاضی صلواتی و به صورت علنی برگزار شد. در ابتدای این جلسه قاضی صلواتی از نماینده دادستان خواست در صورتی که دفاعی نسبت به اظهارات جلسه قبل متهم ردیف اول دارند، بیان کنند.
نماینده دادستان پس از حضور در جایگاه اظهار کرد: جناب آقای قاضی، آقای آزاد در جلسه قبل بیشتر دفاعیاتشان نسبت دادن و تهمت به ضابطان و بازپرس پرونده و بانک مرکزی بود و حول این‌ مسائل از خود دفاع کرد که مسلما حق و حقوق آن‌ها برای دفاع از خود متصور است؛ اما در خصوص اظهارات این فرد در زمینه صیانت از اموال سپرده‌گذاران باید گفت این موسسه در طول مدتی که ایجاد شده بود حدود ۸۰۰ میلیارد تومان سپرده دریافت کرده است. از این مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان در حساب‌های مختلف شناسایی و بلوکه شده و ۱۵۰ میلیارد هم به افراد مختلف تسهیلات داده شده است. در هیئت تسویه هم حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از اموال این فرد کشف شده حال سوال این است که آن ۳۰۰میلیارد تومان دیگر کجا رفته و باید پاسخ داده شود که آیا حیف و میل شده یا مخفی شده است. اکنون تکلیف این ۳۰۰ میلیارد تومان مشخص نیست، در حالی که این فرد می‌گوید که ما از اموال مردم صیانت کرده‌ایم.

>نماینده دادستان: چطور در این مدت کم


به این همه ثروت رسیده اید؟
وی خطاب به متهم گفت: شما در دفاعیات و اظهارات خود گفته‌اید که در سن ۲۴ سالگی کمتر از ۲ میلیارد تومان سرمایه داشته اید پس چطور شده است که در سن ۳۰ سالگی فقط یک ملک شما در پاسداران ۵۰ میلیارد تومان ارزش داشته است که به نام شما و همسرتان است یا خودروی رنجرور شما ۵ میلیارد تومان ارزش دارد و ماشین‌های دیگر که همه در پارکینگ منزل همسرتان بوده است چطور در این مدت کم به این همه ثروت رسیده اید؟

>سفرتان به جزایر اختصاصی با پول خودتان
بوده است یا پول مردم؟
نماینده دادستان گفت: شما می‌گویید تمام سفر‌ها و خریدهایتان شخصی بوده است مگر شما به جز بانکداری به کار دیگری هم مشغول بوده اید؟ آیا وقتی به جزایر اختصاصی با همسرتان سفر می‌کردید با پول خودتان بوده است یا پول مردم؟
وی خطاب به متهم گفت: شما در جلسه قبل حرف از آبروی مومن زدید. اما آبروی مومن خون حامد کرمی است که از کارمندان موسسه شما بود که توسط سپرده گذاران خشمگین به قتل رسید.
نماینده دادستان افزود: آبروی مومن آنجایی است که یک فرد به خاطر درمان سرطان همسرش خانه و زندگیش را می‌فروشد و در موسسه شما سپرده‌گذاری می‌کند؛ اما نه تنها همسرش درمان نشد بلکه خانه و زندگی اش هم از دست رفت آبروی مومن آنجایی است که شما در جواب همسر آن کارمندی که فوت شده بود پاسخ داده‌اید که مگر من او را کشته‌ام.
وی افزود: شما گفته‌اید برای موسسه آرمان مجوز داشته‌اید که این حرف کاملا کذب است و نامه شما جعلی بوده است، موسسه آرمان اسم خود را از موسسه فردوسی جدا کرد تا حسابش از حساب شما جدا شود، اما شما مجددا بدون اخذ مجوز تابلوی موسسه آرمان را بر سر در موسسات خود زدید.

>موسسه شما از نطفه و از ابتدا
با نامه‌های جعلی تاسیس شده است
نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: شما در جلسه قبل گفته‌اید که چرا فقط به تعاونی ما و موسسه فردوسی گیر داده شده است؟ که باید گفت اولا اینکه همه موسسات وضعیتشان در حال بررسی و رسیدگی است، اما فرق شما با سایر موسسات این است که شما از نطفه و از ابتدا با نامه‌های جعلی تاسیس شده اید. شما با زد و بند‌هایی که در بانک مرکزی داشته اید موسسه ایجاد کرده اید.
وی تصریح کرد: شما حتی به دستور مقام قضایی هم اعتنایی نکرده بودید و مجددا برای مدیران بانکی خود افتتاح حساب جدید داشته اید.

>چه خدمتی به نظام داشته اید؟
نماینده دادستان گفت: شما اصلا در کار تولید، صنعت و کشاورزی چه کاری کرده اید و چه خدمتی به نظام داشته اید؟ مگر نه این است که شما فقط کارهایتان دلالی بوده است و لاغیر؟
وی بیان کرد: سیاست شما در دلالی این بوده که یک ملکی که ۵ میلیارد تومان ارزش داشته است ۶ میلیارد می‌خریدید، اما با این شرط که فروشنده بخش عمده‌ای از آن پول را در موسسه شما سپرده‌گذاری کند و بعدا شما دوباره این ملک را به قیمت ۵ میلیارد تومان می‌فروختید و دوباره با آن یک ملک دیگر خریداری می‌کردید.

>حتی یک قسط از ۸۸ میلیارد تومان
از تسهیلات اعطایی پرداخت نشده
نماینده دادستان تصریح کرد: آقای آزاد شما در جلسه قبل در دفاع از خود گفته اید که این سپرده‌ها را تسهیلات داده اید، اما چند مورد آن‌ها تاکنون به موسسه برگشته به طوری که بالغ بر ۸۸ میلیارد تومان از تسهیلات اعطایی حتی یک قسطش هم پرداخت نشده است.
وی بیان کرد: شما گفته اید که بانک مرکزی چرا به من مجوز نداده است؟ خب مگر بانک مرکزی الزام دارد که به شما مجوز بدهد؟ حتی بانک مرکزی به شما گفت: بیا تا شما را ساماندهی کنیم یعنی بیایید حساب و کتابهایتان را شفاف کنید نه اینکه بدون اجازه شروع به دریافت سپرده از مردم کنید.
وی تصریح کرد: آقای آزاد شما در سن ۲۴ سالگی چه توانایی‌هایی داشته اید که آقای قریانی که در امور بانکی بوده است بخواهد با شما شراکت کند؟
>نماینده دادستان خطاب به متهم آزاد:
چگونه می‌گویید سمتی نداشته ام
نماینده دادستان گفت: قریانی در اقاریر خود گفته است که علت دوستی اش با شما صاحب نفوذبودن شما بوده است. آقای آزاد شما در جلسه قبل تماما پافشاری می‌کردید که ثابت کنید که تا سال ۹۳ عهده دار هیچ سمتی نبوده اید در حالی که شما شریک و قائم مقام موسسه بوده اید. چگونه می‌گویید سمتی نداشته ام در حالی که از آن نفع می‌برده‌اید.
نماینده دادستان گفت: شما درباره جعل امضایی که صورت گرفته است گفته اید که به خاطر اینکه کار‌ها صورت بگیرد این کار را کردم، آقای آزاد شما در جلسه قبل گفته اید که آقای سجاد لطفی در ایجاد موسسات ایلام نقشی نداشته است بله درست است، اما نقش او در راه اندازی موسسات در کردستان بوده است. همچنین شما مدعی شدید که فقط یک درصد از سپرده گذاران موسسات شما شاکی هستند و برای ۹۹ درصد دیگر جلب رضایت دارید. اما باید گفت تمام این پول‌های سپرده گذاران را بانک مرکزی پرداخت کرده که پول بیت المال است.

>با اقدامات شما تمام کشور
دچار ناامنی شده بود
وی توضیح داد: در اواخر سال ۹۵ و اوایل ۹۶ به دلیل اینکه نتوانستید تعهدات مردم را بپردازید مردم اقدام به تجمع و اعتراض کردند و سران قوا با اجازه از مقام معظم رهبری تصمیم گرفتند که از خزانه دولت پول‌هایی برداشت کنند و به حساب این سرمایه گذاران واریز کنند تا اوضاع ساماندهی شود، چون اغلب این سپرده گذاران از افراد ناتوان و ضعیف جامعه بودند و با اقدامات شما تمام کشور دچار ناامنی شده بود لذا ۳۵ هزار میلیارد تومان بابت ساماندهی این افراد به حساب سپرده گذاران از بودجه بیت المال پرداخت شده است؛ لذا حتی اگر از این موارد را هم بگذریم جنبه جرم شما جنبه عمومی است و نه جنبه خصوصی.
نماینده دادستان گفت: در سال ۹۳ شما شراکت خود را با آقای قریانی قطع می‌کنید. اما می‌آیید و اموال را بین خود تقسیم می‌کنید که قریانی هم می‌رود و موسسه ولیعصر را تشکیل می‌دهد، آیا اسم این کار را می‌توان صیانت از اموال مردم گذاشت که شما روی آن تاکید می‌کنید؟ شما مدعی هستید که اخلال عمده را قبول ندارم، اما قانونگذار اخلال عمده را شرح داده است و یکی از مصداق‌های آن وصول وجه کلان است بانک مرکزی در پاسخ به استعلام به کلان بودن وجوه گفته است که پنج هزارم درصد کل سپرده گذاری می‌شود که این عدد در سال ۹۴، ۶۴ میلیارد تومان بوده این درحالی است که شما در آن تاریخ فقط یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی داشته‌اید.

>اقدامات شما باعث مرگ یک نفر گردیده است
وی بیان کرد: شما باید پاسخ دهید که آن ۳۰۰میلیارد تومان کجاست؟ آیا از بین رفته است و حیف و میل شده است یا آن را مخفی کرده اید؟ اقدامات شما باعث شد که در سال ۹۶ و ۹۷، تجمعاتی صورت گیرد حتی اقدامات شما باعث مرگ یک نفر گردیده است. آقای آزاد بانک مرکزی به شما نامه داد واعلام کرد که اقدامات شما اخلال است، اما شما توجهی نکردید.

>کار شما فقط و فقط دلالی آن هم
از نوع کالا به کالا بوده است
وی افزود: اگر در طی این پنج، شش سال حداقل یک کار اقتصادی می‌کردید یا صادراتی داشتید خوب بود، اما کار شما فقط و فقط دلالی آن هم از نوع کالا به کالا بوده است لذا اقدامات شما کاملا به اقتصاد کشور لطمه زده است.
به درخواست آقامیری نماینده دادستان کلامی، مدیر هیئت تسویه اموال البرز ایرانیان به عنوان مطلع در جایگاه حاضر شد.
نماینده دادستان گفت: آقای آزاد از اقدامات شما رضایت داشتند، در مورد وجوهی که در قالب تسهیلات از موسسه خارج شده است توضیح دهید و بگویید مبالغ آن چه میزان بوده است.
کلامی در پاسخ گفت: تلاش بانک تجارت در این راستا بوده که از تضییع اموال بیت المال جلوگیری کند، ۲۵۶ فقره تسهیلات شناسایی کردیم که از سال ۹۲ تا ۹۶ پرداخت شده است و مبالغ آن ۱۰میلیون تومان تا ۴۰۰ میلیون تومان می‌باشد نرخی که تسهیلات را پرداخت کردند ۱۳ تا ۳۹درصد بوده و اصل پولی که بابت تسهیلات پرداخت شده است حدود ۲۵ میلیارد تومان بوده است.
نماینده دادستان پرسید: پرداخت وام به برخی مسئولین ارشد استانی با نرخ ۴ درصد را قبول دارید؟ مدیر هیئت تسویه البرز ایرانیان پاسخ داد مواردی را در ایلام شناسایی کردیم که به مسئولین استانی با نرخ ۴ درصد پرداخت شده است که برخی پرداخت کرده اند و برخی خیر.
وی ادامه داد: در خصوص این که فریدون چراغی که آن را به مبلغ ۱۴ میلیارد خریداری کند و سپس چراغی خودش آن را ۵ میلیارد می‌خرد توضیح دهید.
کلامی گفت: این ملک در خیابان مطهری و سهروردی واقع شده است که ۹۸۰ متر مربع است ملک را به مبلغ ۱۴ میلیارد خریداری کردند و بعد از مدتی فردی به مبلغ ۵ میلیارد تومان دوباره آن را به چراغی می‌فروشد چند فقره چک دادند و تعدادی سپرده برای فروشنده ملک صادر کردند، یکی دو سال بعد ملک اقاله شده است که در قبال اقاله ملک باید ۱۴ میلیارد تومان برگشت می‌خورد که در نتیجه ۵ و نیم میلیارد تومان خسارت به البرز ایرانیان وارد شده است که نمی‌دانم در این میان توافقی صورت گرفته است و یا به دلیل به‌هم‌ریختگی اطلاعات مالی این اتفاق افتاده است.
نماینده دادستان گفت: در خصوص املاک آقای نظری و علیزاده توضیح دهید.
کلامی مدیر هیئت تسویه البرز ایرانیان گفت: آن چیزی که در سیستم بانکی روال است این است که بانک‌ها وقتی ملکی را می‌خرند از محل بدهکاران چک می‌کشند و ثمن معامله را پرداخت می‌کنند، آن فرد می‌تواند چک را نقد کند و یا در همان بانک سپرده گذاری کند. در عمده مبایعه نامه‌های این ملک اهمی را نقد پرداخت کردند و الباقی را سپرده ایجاد کردند که پشتوانه آن آورده نقد و سپرده مردم نبوده است.
کلامی ادامه داد: در املاک زعفرانیه ملک در جایی واقع شده است که مشکل منابع طبیعی وجود دارد و در آنجا امکان ساخت و ساز نیست و در این که کدام پلاک مربوط به ملک است ابهام وجود دارد در ملک اقدسیه تقریباً وضعیت مشابهی وجود دارد در واقع ملکی خریداری شده است که به بانک بدهکار بوده است، این سپرده‌ها امکان انتقال به غیر داشته است، مثلاً در ملک بومهن یک فردی ملکی را فروخته و دو میلیارد سپرده گرفته است و این سپرده را به تعدادی دیگر انتقال داده است بنابراین در مورد این املاک طرف ما یک نفر نیست و ممکن است ۲۰ نفر باشند.
آقامیری نماینده دادستان گفت: به غیر از اموالی که در دادسرا کشف شد آیا آقای آزاد اموال دیگری به شما معرفی کردند؟
مدیر هیئت تسویه اموال البرز ایرانیان پاسخ داد: خیر در بانک تجارت اموالی را معرفی نکردند، اخیراً ماشینی را که در فهرست دارایی‌ها بود کشف شد.
نماینده دادستان گفت: آیا اموالی به نام همسر آقای آزاد وجود دارد؟
کلامی پاسخ داد: آپارتمان ۲۴۰ تا ۲۵۰ متری در طبقه چهارم خیابان فرشته به نام همسر ایشان است و یک طبقه دیگر همان مجموعه به نام همسر آقای قریانی است آقای قریانی در اظهاراتشان گفتند ملک مربوط به البرز ایرانیان است اخیراً شنیده ام که وکالتی آن را فروخته اند که در این زمینه بازپرس باید از ثبت استعلام بگیرد.
مدیر هیئت تسویه اموال البرز ایرانیان ادامه داد: ملکی در سرخرود به نام احسان حیدری است و ملک ۳۳ هزار متری در نوشهر به نام آقای آزاد است که جنگل خریده اند و رقم بالایی پرداخت کرده اند ارزش آن متری ۱۰ میلیون تومان بوده است که کارشناسی ۱۸۰ هزار تومان قیمت گذاشته‌اند.
نماینده دادستان گفت: ظاهراً متهم این املاک را برای پولشویی خرید و فروش می‌کرده است.
پس از اظهارات مدیر هیئت تسویه اموال البرز ایرانیان نماینده دادستان از قاضی درخواست کرد خرازی مدیر عامل شرکت بهستان به عنوان مطلع در جایگاه حاضر شد و گفت: این که آقامیری نماینده دادستان پرسید در کیفرخواست سه نوع سود محاسبه شده است حداکثر سودی که به یک حساب پرداخت شده است چه مقدار بوده است.
خرازی پاسخ داد: سود‌های اصلی تا ۴۵ درصد بوده که در تنظیمات سیستم دیده می‌شود سود ترجیحی که وجود داشته تا ۳۱ درصد بوده است.

>تمام سود‌های پرداخت شده
خارج از قوانین بانک مرکزی بوده است
نماینده دادستان گفت: تمام سود‌هایی که صاحبان مجموعه پرداخت کرده اند عملاً خارج از قوانین بانک مرکزی بوده و جهت اقدامات جاه طلبی بوده است.
در ادامه جلسه دادگاه نماینده بانک مرکزی در جایگاه حاضر شد و گفت: آقای آزاد بیان کردند که اتهامات انتسابی را قبول ندارند و اقداماتشان قانونی بوده است در صورتی که مستندات شکواییه بانک مرکزی در جلسه دوم بیان شد.
وی با اشاره به ماده یک قانون تنظیم بازار متشکل حقوقی گفت: یک نفر بدون تخصص و بدون اخذ مجوز اقدام به شروع عملیات بانکی، تاسیس شعبه و جذب سپرده نموده است،‌ای کاش ایشان بخشی از اتهاماتشان را قبول می‌کرد.
نماینده بانک مرکزی در خصوص نامه بانک مرکزی به البرز ایرانیان تصریح کرد: مستندات این نام در جلسه دوم دادگاه قرائت شد که بنا به نفوذ این افراد با مسئولان استانی فعالیت مجموعه متوقف نشد، این در حالی است که بانک مرکزی طبق نامه‌ای به آن‌ها اعلام می‌کند که از این به بعد اقدامات شما مصداق بارز اخلال در نظام اقتصادی است و آقای آزاد در صورتجلسات دادگاه این نامه را تایید کردند و طی آن به آقای قریانی اطلاع دادند که ایشان گفته اند (مشکلی نیست بقیه کار می‌کنند ما هم کار می‌کنیم).

>آقای آزاد با اطمینان به راحتی دروغ می‌گوید
وی از پیگیری جدی در خصوص فعالیت نهاد‌های مالی غیرمجاز خبر داد و گفت: در خصوص تعاونی بهمن ایثار و ثامن الحجج رای قطعی صادر شده است، همچنین پرونده اعتماد ایرانیان در مشهد مورد رسیدگی قرار گرفته و همچنین رای پرونده جوانان خیر مرند نیز صادر شد، این در حالی است که آقای آزاد با اطمینان به راحتی دروغ می‌گوید و اشاره دارد که بانک مرکزی فقط به تعاونی ما ایراد می‌گیرد و با فعالیت نهاد‌های مالی دیگر کاری ندارد بانک مرکزی در مورد فعالیت کلیه نهاد‌های مالی غیرمجاز به صورت جدی ورود می‌کند و خوشبختانه تعامل بسیار خوبی را از سوی دستگاه قضایی در این خصوص شاهد هستیم.

>این سطح از فضاسازی جای تعجب دارد
نماینده بانک مرکزی افزود: آقای آزاد در دفاعیات خود به صورت متعدد به بازپرس، دادسرا، مسئولین بانک مرکزی و صلاحیت دادگاه توهین کرد ایشان ادعا دارند بانک مرکزی از وی ۳۰ میلیارد رشوه می‌خواسته است که مجوز بدهد این سطح از فضاسازی جای تعجب دارد ایجاد جو علیه بانک مرکزی توسط ایشان به چه منظوری انجام می‌شود.
در ادامه نماینده بخش نظارتی بانک مرکزی در جایگاه قرار گرفت و گفت: جناب آقای قاضی اظهارات متهم کاملا متناقض است، چون در خصوص بحث ساماندهی کردن به گونه‌ای اظهار می‌کنند که گویا بانک مرکزی باید به هر درخواستی که شد پاسخ مثبت بدهد و مجوز بدهد در صورتی که ساماندهی یعنی اگر آن نهاد شرایطش را داشته باشد ارتقا بیابید در غیر این صورت باید پلیس با آن‌ها برخورد کند.

>نماینده بانک مرکزی : بانک مرکزی
دستور هم توقف فعالیت‌ها را داده بود
نماینده بخش نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: متهم مدعی است که تمام دستورات بانک مرکزی را انجام داده است در صورتی که بانک مرکزی فقط یک دستور داده و آن هم توقف فعالیت‌ها می‌باشد، اما نه تنها به این دستور توجهی نشده بلکه فعالیت‌های موسسه گسترش هم یافته است.
وی خاطر نشان کرد: متهم ادعای دیگری داشته مبنی بر اینکه به مکاتبات او پاسخ داده نشده است، اما همه مستندات و شماره نامه‌ها موجود است که به مکاتبات پاسخ داده شده است.

>سپرده گذاری‌ها حیف و میل شده است
وی بیان کرد: بسیاری از سپرده گذاری‌ها حیف و میل شده است و از سپرده‌های مردم به خود مردم سود داده شده است اصلا در کجای دنیا بازدهی یک‌ پول ۴۵ درصد است؟ که این افراد سود ۴۵ درصدی می‌داده اند؛ لذا سود‌های پرداختی نامتعارف بوده است.
نماینده بخش نظارتی بانک مرکزی گفت: این افراد به جای اینکه بابت خرید یک کالا و ملک پول نقد بدهند به جایش برای او سپرده ایجاد می‌کردند در حالی که آن حساب منشا نداشته و صوری بوده است یعنی اصلا سپرده گذاری رسمی صورت نگرفته بود.
وی اظهار کرد: علت اینکه سود‌های پرداختی غیرواقعی است این است که اصلا پولی وجود نداشته و فقط اعتبار بوده است و اساسا علت اینکه بانک مرکزی ورود جدی نداشته این بوده است که اصلا این موسسه مجوزی برای فعالیت بانکی نداشته است.
نماینده بخش نظارتی بانک مرکزی بیان کرد: متهم مدعی هستند که با ۹۹ درصد سپرده گذاران تسویه شده است، اما این تسویه از طریق خطوط اعتباری بانک مرکزی و پایه پولی بوده است یعنی بانک مرکزی مجبور شد از پایه پولی مبالغ را بپردازد و یکی از دلایل تورم‌های اخیر هم همین موضوع بوده است، چون استفاده از پایه پولی بسیار ضریب فضا دارد و در تورم بسیار موثر است و ممکن است اثرات آن سال‌ها در اقتصاد جامعه باقی بماند.
پس از پایان اظهارات نماینده بخش نظارتی نماینده دادستان از قاضی اجازه خواست که دو سوال را از متهم قریانی بپرسد.
نماینده دادستان پس از حضور در جایگاه از متهم قریانی سوال کرد که آقای آزاد اعلام کرده است که قبل از سال ۹۳ همه مسئولیت‌ها بر عهده شماست شما این حرف را قبول دارید که متهم قریانی پاسخ داد: خیر.
نماینده دادستان سوال دوم را از متهم پرسید و گفت: شما در صورت جلسات عنوان کرده اید که علت همکاری و آشنایی شما با آقای آزاد ارتباط او و اعمال نفوذ او بوده است آیا این حرف را تایید می‌کنید؟
متهم قریانی گفت: بله، اما این حرف نیاز به توضیح دارد.
نماینده دادستان سوال سوم را هم پرسید و گفت: در خصوص حضور آقای آزاد به همراه پدر همسرش در بانک مرکزی و اخذ مجوز شما این حضور را تایید می‌کنید؟
قریانی پاسخ داد: بله.
در ادامه قاضی صلواتی از متهم ردیف اول پرونده یعنی امیر حسین آزاد خواست نسبت به اظهارات نماینده دادستان و نمایندگان بانک مرکزی از خود دفاع کنند.
متهم پس از حضور در جایگاه اظهار کرد: قبل از دفاع از خود باید بابت اینکه اجازه دادید در جلسه قبل و امروز از خود دفاع کنم از شما ممنون هستم.
آزاد گفت: بنابر اظهارات نماینده دادستان سعی می‌کنم به ترتیب به مطالب بیان شده پاسخ دهم.
متهم آزاد گفت: نماینده دادستان در ابتدای اظهاراتشان اعلام کردند که ۸۰۰ میلیارد تومان پول از مردم به عنوان سپرده اخذ شده است اما تکلیف ۳۰۰ میلیارد تومان آن مشخص نیست که در پاسخ به این حرف باید بیان کنم که اصلا ۳۰۰میلیاردی وجود ندارد، چون مابه التفاوت پولی که از مردم گرفته ایم و به مردم هم داده ایم ۱۶۲ میلیارد تومان است نه ۳۰۰ میلیارد تومان درست است که از پول‌های مردم به مردم سود پرداخت شده است یعنی دیگر این پول‌ها در اختیار من نیست و مخفی نمی‌باشد.
متهم افزود: گفته می‌شود که چرا من پرداخت بدهی‌ها توسط بانک تجارت را قبول دارم که پاسخ می‌دهم، چون ما با مردم قرارداد بسته بودیم و باید پول آن‌ها پرداخت شود.
وی افزود: نماینده دادستان اعلام کرده اند که من در سن ۲۴ سالگی دو میلیارد داشته ام و در سن ۳۰ سالگی فقط یک ملکم در پاسداران ۵۰ میلیارد تومان است. در پاسخ به این مطلب هم باید بگویم که ما در این ملک ادعای مالکیت نداریم و چون در آن زمان شرایط نبود که آن را به اسم موسسه بزنیم به خاطر اینکه اسنادش از بین نرود آن را به نام خودمان زدیم و پس از دستگیری آن را به هیئت تسویه اعلام کردیم واصلا جزو کشفیات نیست، چون خودم آن را معرفی کرده بودم.
متهم در دفاع از خود مبنی بر اینکه برای فعالیت‌هایش مجوز داشته است نامه‌های بانکی را به قاضی و حاضرین در جلسه نشان داد و گفت: اگر من مجوز نداشته ام پس این اسناد و نامه‌های امضا شده چیست؟
وی به خطاب به نماینده دادستان گفت: شما در مطالبتان گفتید که من با زد و بند با مسئولان بانک مرکزی توانسته ام فعالیت کنم لطفا بفرمایید با چه کسی زد و بند کرده‌ام.
متهم آزاد در ادامه در پاسخ به مطالب اظهار شده از سوی نماینده دادستان گفت: آقای نماینده دادستان شما عنوان کرده اید که بنده به مسئولان استانی وام‌های کلان می‌داده ام در صورتی که چنین چیزی درست نیست من به یکی از مسئولان وقت استان ایلام یک وام قرض الحسنه ۵۰ میلیون تومانی داده بودم که تا زمانی که شعبه باز بود اقساطش را پرداخت می‌کرد و حتی پس از اینکه شعبه پلمب شد چندین بار برای بازپرداخت اقساط و حتی تسویه مراجعه کرده بود؛ اما کسی توجه نکرده است.
متهم گفت: در مورد ملک مطهری مطالبی داشتید که باید بیان کنم این ملک هزار متری بوده و ما آن را ۱۴ میلیارد تومان خریداری کرده بودیم آقای فریدون چراغی تمام مدارکش برای فروش کامل بود و ما برای خرید آن چندین ارزیابی و کارشناسی انجام داده بودیم، چون در خیابان اصلی مطهری بود.
متهم آزاد افزود: شما فرمودید که در طی ۵ سال ما کار تولیدی و صنعتی نداشته ایم یا تسهیلاتی که داده ایم برای صنعت نبوده است که باید بگویم ۶۰الی ۷۰ درصدی تسهیلاتی که ما به مردم دادیم در استان ایلام، کردستان و مناطق محروم بوده است و به خاطر موانعی که داشتیم نتوانستیم کار تولیدی کنیم یک کارخانه تولید دارو را هم می‌خواستیم راه‌اندازی کنیم که موانع اجازه نداد. شما همچنین فرمودید که ما ۸۸ میلیارد تومان تسهیلات داده ایم و بازپرداخت نشده است.

>متهم آزاد: باید از بدهکاران پرسید که
چرا قسط‌ شان را ندادند
وی بیان کرد: اما این عدد ۸۸ میلیارد تومان اکنون به این رقم رسیده است و آن زمان ۸۸ میلیارد تومان نبوده، اما این توضیح لازم است که آیا من دستور داده ام که از مردم اقساط گرفته نشود و یا من دستور داده ام که ضمانت نگیرید، چون ممکن است اختلاس باشد یا حساب سازی شود یا شاید اصلا مدیر شعبه تخلف کرده باشد بنابراین باید از بدهکاران پرسید که چرا قسط‌ شان را ندادند.
وی افزود: بنده نماینده شرکت لیزینگ مهر در ایلام بودم و وقتی که برای کار‌های شرکت به تهران آمده بودم مدیر عامل شرکت لیزینگ مهر به من گفت، چون تو کارت خوب است می‌خواهیم یک تعاونی بزنیم تو هم بیا بخش IT آن بر عهده بگیر و من هم این پیشنهاد را قبول کردم و نهایتا در جلسه بعد با آقای قریانی آشنا شدم، خوب است بدانید که من قبل از اینها هم شرکت کامپیوتری داشتم و در کار ملک، خودرو و تلفن همرا هم فعالیت کرده ام لذا آن دو میلیارد تومان هم از آن فعالیت‌ها بوده است.
متهم گفت: همچنین شما گفته اید که من اقرار کردم که قبل از سال ۹۳ در موسسه هیچ سمتی نداشتم، اما من مجددا می‌گویم که از اول کار در موسسه بوده ام، اما به خاطر حجم بالای کیفرخواست تصمیم گرفتم که فقط از دوران مدیریتی خود دفاع کنم و به دوران مدیریتی آقای قریانی نپردازم.
متهم امیرحسین آزاد در ارتباط با اتهام استفاده غیرقانونی از تابلو موسسه فردوسی گفت: طبق نامه مدیرعامل موسسه استفاده از تابلو طبق دستور بوده و غیرقانونی نبوده است.
وی ادامه داد: در رابطه با این که در این جلسه بیان شد بانک مرکزی از محل بیت المال پول‌ها را پرداخت کرده است و طبق نامه سران قوا بنده ملزم به همکاری شدم باید بگویم اولاً من نگفتم بنده پرداخت کردم در ثانی آقای اژدریان از بانک مرکزی به اداره آگاهی مراجعه کردند و قراردادی را آوردند که بین بنده و آقای قریانی و بانک تجارت منعقد شد مبنی بر این که بانک تجارت پول را پرداخت کند و سپس ما اموالمان را به بانک تجارت بدهیم بنابراین بنده داوطلبانه برای حل مشکل مردم قرارداد را امضا کردم.
وی افزود: نماینده دادستان اظهار داشتند در اثر تجمعات سپرده گذاران اقدامات بنده منجر به قتل یک نفر شده این در حالی است که تمام این تجمعات مردم به اقدامات ما نبود، تعاونی‌های دیگر نیز به مشکل خورده بودند بنده سوء نیتی نداشتم آیا من کسی را تحریک کردم.
قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: بر اساس اعلام مسئولین امنیت کشور در سال ۹۵ بیست تجمع و در سال ۹۶ هفتاد و دو تجمع برای موسسات شما بوده است و متاسفانه تجمع کرج منتهی به این شد که سپرده گذاران با درب بسته مواجه شدند و به منزل حامد کرمی رفتند و وی را به قتل رساندند. در آخرین تجمعات شعار‌های هنجارشکنانه علیه نظام داده شد و عملکرد غلط، اشتباه و بدون مجوز شما باعث این مسئله شده است.
قاضی صلواتی افزود: اگر الان ۹۱ هزار شاکی و سپرده گذار در جلسه دادگاه نیستند به این دلیل است که پول مردم از محل بیت المال پرداخت شد که خود این عمل موجب افزایش تورم در جامعه شده است شما نظام را با مشکل مواجه کردید.

>قاضی صلواتی : باید جوابگوی
خانواده حامد کرمی باشید
قاضی صلواتی با تاکید بر این که نبود شاکی در دادگاه به منزله رضایت از شخص شما نیست تصریح کرد: عملکرد شما موجب اخلال عمده در نظام اقتصادی در پرونده ذکر شده است، اما مدام در حاشیه صحبت می‌کنید و طلبکار هستید باید جوابگوی خانواده حامد کرمی باشید.
قاضی صلواتی تصریح کرد: کل اموال شما دویست میلیارد تومان ارزش ندارد و جنابعالی و همکارانتان هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی به بیت المال دارید مطمئن باشید دادگاه در زمینه بیت المال سرسوزنی کوتاه نخواهند آمد، تعدادی از سپرده گذاران به دلیل مابه التفاوت سود شاکی هستند.
متهم آزاد گفت: موضوع سود مورد ادعا یک موضوع عمومی است.
قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: در موسسه شما سپرده بدون پشتوانه بوده است یا خیر.
متهم پاسخ داد به صورت سیستمی نبوده یک مورد و یا بیشتر برای خرید ملک بوده است.
قاضی صلواتی گفت: آقای باقری درمنی چه مقدار سپرده بدون پشتوانه گرفته است.
متهم پاسخ داد: ۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان
قاضی خطاب به متهم گفت: باقری درمنی ۱۷و نیم میلیارد تومان سرمایه آورد و ۶۷ میلیارد تومان سرمایه بدون پشتوانه برده است این که این سپرده‌ها را به کدام بانک برده و به کدام بانک‌ها ضربه زده است خود آن بانک‌ها باید پیگیر باشند.
به گزارش میزان، قاضی صلواتی گفت: به فکر این باش که اموال و پول بیت المال را برگردانی دلت هیچ کجا به غیر از خدا خوش نباشد.قاضی صلواتی ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی متعاقباً اعلام خواهد شد.