آمادگی برای شکست حصر آبادان از سیل

سرویس جامعه جوان آنلاین: اوضاع خوزستان هنوز به حالت عادی بازنگشته که آبادان هم در حالت اضطراری فرو رفت. در حالی که مردم شهرستان حمیدیه آماده بازگشت به خانه و زندگی‌شان می‌شوند، سیلاب و بالاآمدن مد دریا موجب شد تا فرماندار ویژه آبادان در این شهرستان اعلام وضعیت فوق‌العاده کند. آبگیری بدون اطلاع قبلی سد سیمره نیز سبب غرق‌شدگی بسیاری از خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی در حوالی سد شد. سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به عنوان مسئولی که از ابتدای بحران سیل در منطقه حضور داشته، بار دیگر در میان سیل‌زدگان خوزستانی حضور یافت و با بیان اینکه هر گاه نیرو‌های مسلح به کمک نیاز پیدا می‌کنند، مردم برای مساعدت در این مسیر جانفشانی می‌کنند، تأکید کرد: «امروز مردم نیازمند مساعدت نیرو‌های مسلح شده‌اند و در همین راستا نیرو‌های مسلح به کمک آن‌ها آمده و در راه خدمت به آن‌ها هر کاری در توان دارند، انجام می‌دهند.»

حاج قاسم سلیمانی پنج‌شنبه به شعیبیه شوشتر رفت و پس از بازدید از مناطق سیل‌زده گوریه، یذاب، عیله یک و دیگر مناطق شعیبیه، با سیل‌زدگان این منطقه گفت‌و‌گو کرد.
ابومهدی المهندسی جانشین حشدالشعبی عراق نیز فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را همراهی می‌کند تا از نزدیک شاهد عملیات مهندسی مشترک ادوات مهندسی ایران و عراق باشند. طغیان رودخانه‌های کرخه، دز و کارون تاکنون سبب آبگرفتگی بیش از ۲۷۰ روستا و بیش از یکصد هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در خوزستان شده و حدود ۴۰۰ هزار نفر در معرض خطرات ناشی از این سیلاب قرار گرفتند.


طغیان رودخانه دز منجر به محاصره شدن ۱۹ روستای بخش شعیبیه شوشتر و بیش از ۳۰ روستای این بخش شد.
شعیبیه از توابع شوشتر در استان خوزستان شامل ۵۸ روستا با ۲۲ هزار نفر جمعیت است.
غرق‌شدن مناطق اطراف سد سیمره
عدم اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع به مردم منطقه در جریان آبگیری سد سیمره، باعث شد تا همه خانه‌هایشان زیر آب برود.
این در حالی است که بنا بود سد سیمره نهایتاً تا تراز ۷۰۴ آبگیری شود و مردم نیز تا این ارتفاع نقل مکان کردند، اما در روز‌های اخیر بدون اطلاع‌رسانی قبلی دریچه‌های خروجی سد سیمره بسته شد و تراز آب سد از ۷۰۴ به ۷۰۱۶ رسید و بسیاری از خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی در حوالی سد زیر آب رفت.
آغاز بازگشت مردم حمیدیه به خانه
سرپرست فرمانداری حمیدیه از آغاز بازگشت سیل‌زدگان حمیدیه به منازل خود خبر داد. به گفته شاهین هاشمی تاکنون تعداد ۸۷۷ خانوار از تعداد هزار و ۲۳۶ خانواری که در اردوگاه‌های اضطراری مستقر بودند تا تاریخ ۲۹ فروردین به خانه‌های خود بازگشتند.
در عین حال وضعیت خوزستان با پهپاد‌های هوا فضای سپاه در حال رصد است. به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان بارندگی‌هایی که از روز گذشته در استان آغاز شده منجر به مسدودشدن محور‌های جدید نشده، اما ۲۱ محور روستایی از جمله محور اهواز ـ. آبادان همچنان مسدود است.
وضعیت فوق‌العاده در آبادان
درآبادان وضعیت فوق‌العاده اعلام شده. سیدزین‌العابدین موسوی، فرماندار ویژه آبادان علت اعلام وضعیت فوق‌العاده را مد غیرطبیعی و بالاآمدن سطح آب رودخانه اروندرود، اعلام کرده است. به گفته وی مردم حاشیه رودخانه‌های اروند و بهمنشیر باید هوشیار باشند، زیرا ممکن است مد اکبر تکرار شود.
خسارت سیلاب به زادگاه روحانی
سیلاب به روستای زادگاه رئیس‌جمهور هم خساراتی وارد کرد. «محمدحسین قاسمیان» بخشدار مرکزی ساوه از تخریب پل چهارمتری مسیر اصلی ارتباطی روستای «سرخه‌ده» به دلیل بارش‌های پنج‌شنبه شب خبر داد. دهیار سرخه‌ده در عین حال نسبت به خطر تخریب پل تاریخی شاه عباسی این روستا، هشدار داد.
نگرانی‌های بهداشتی در مناطق سیل‌زده
با گرمای هوا نگرانی درباره شیوع بیماری در مناطق سیل‌زده جدی‌تر می‌شود. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت معتقد است: «بیشترین نگرانی در استان خوزستان بحث پس‌زدگی فاضلاب و در نتیجه بالاآمدن آب رودخانه است که از حساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و این مشکل یک‌بار برای همیشه باید مرتفع شود.» وی از ادامه مراقبت‌های بهداشتی خبر می‌دهد و تأکید می‌کند: «در مناطق سیل‌زده کمبود دارو نداریم.»
حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، اما نگران گرم شدن هوا و شیوع بیماری‌هاست. وی همچنین تأکید می‌کند: «نگران خشک‌شدن گل‌و‌لای هستیم؛ چراکه ممکن است با تندبادی، گرد و خاک ایجا شود و منجر به بروز مشکلات و معضلات تنفسی شود.» سخنگوی سازمان اورژانس کشور هم تأکید می‌کند: «در مناطق سیل‌زده از «ماسک» استفاده کنید.»
ساخت ۱۰ هزار خانه تا پایان سال
خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان و تلاش برای جبران خسارات آن‌ها همچنان ادامه دارد. پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) روزگذشته در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه با اشاره به جمع‌آوری کمک ۱۲۰ میلیارد تومانی برای سیل‌زدگان تأکید کرد: «تا پایان سال تمام ۱۰هزار واحد را می‌سازیم.»
به گفته وی، برای جبران خسارات دست‌کم به هزار میلیارد تومان نیاز است. وزیر اسبق نیرو با اشاره به سوابق تخصصی خود در حوزه آب تصریح کرد: «می‌شد این حادثه در خوزستان رخ ندهد. حتماً پیش‌بینی‌ها در مدیریت مخازن سد‌ها اشکال داشته است.» وی در عین حال به مردم خوزستان قول داد «همه خسارات جبران خواهد شد.»
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه نیز در حاشیه نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان گفت: «دولت تا حدی که امکانات و منابع دارد باید غرامت‌ها را هرچه زودتر به مردم آسیب‌دیده از سیلاب اخیر در استان‌های درگیر سیل پرداخت کند و این موضوع در نشست اخیر سران سه قوه نیز مورد تأکید قرار گرفته است.»
وزیر کشور هم بر شفافیت و توزیع عادلانه کمک‌های مردمی در مناطق سیل‌زده تأکید کرد.
یک بازاری - یک کالای اساسی
در کنار برنامه‌های منسجم و تلاش نهاد‌ها و سازمان‌های رسمی، گروه‌های مردمی و جهادی هم برای کمک به سیل‌زدگان بسیج شده‌اند. غلامرضا حسن‌پور اشکذری، رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور از برگزاری اردوی جهادی ۲۰۰ نفره و حضور اعضای این سازمان در مناطق سیل‌زده گرگان و اهواز خبر داد و افزود: «طرح یک بازاری_یک کالای اساسی» برای تأمین وسایل زندگی سیل‌زدگان عزیز، مورد اسقبال مسئولان بخش خصوصی و خیرین قرارگرفت و برای شروع این طرح مبلغ ۳۵ میلیارد ریال توسط شرکت‌کنندگان در این اردوها، اختصاص داده شده است.