درد بی‌شناسنامه بودن درمان می‌شود

سرویس جامعه جوان آنلاین: معاون اول ریاست جمهوری با حضور در جشنواره علم و زن در جمع برگزیدگان و مسئولان با اشاره به قدردانی دولت از فعالیت‌های خانم میرزاخانی، گفت: «دولت قانون تابعیت را که پیش از این تنها به مرد‌هایی که فرزند داشتند، تعلق می‌گرفت به زنان نیز اختصاص داده است. چراکه شنیده بودیم مریم میرزاخانی علاقه‌مند بود برای فرزندش تابعیت ایرانی بگیرد.»
یعنی اگر یک خانم ایرانی از مردی غیرایرانی فرزند داشته باشد و بخواهد برای او تابعیت ایرانی بگیرد، می‌تواند از این پس اقدام کند. این لایحه در حال حاضر در مجلس است و به گفته آقای جهانگیری، به زودی اصلاح و تصویب می‌شود.
موضوع اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی، تبدیل به موضوعی پیچیده شده است که سال‌هاست درباره آن بحث و گفت‌وگو می‌شود. قوانین مدنی ایران انتقال تابعیت از خون پدر را به صورت ذاتی پذیرفته است. فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی تنها بعد از سن ۱۸سالگی می‌توانند تقاضای تابعیت کنند.
جمعیت کودکان بی‌شناسنامه‌ای که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده‌اند، حدود ۵۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود. البته برخی از مسئولان آمار بالاتر و در مواردی کمتر در این‌باره ارائه کرده‌اند.


به هر حال آمار خیلی دقیقی از این کودکان در دست نیست. بر همین اساس رسیدگی به این موضوع نیازمند لایحه‌ای از طرف دولت بوده که خوشبختانه این لایحه به مجلس ارسال شده است.
مصائب و مشکلات بی‌شناسنامه‌ها بعضاً واقعاً دردآور است. مثلاً چند وقت پیش موردی بود که مادر خانواده حتی پس از مرگ فرزندش به خاطر نداشتن هیچ مدرک هویتی نمی‌توانسته بچه‌اش را دفن کند و با مشکلات پیچیده‌ای مواجه شده است.
نداشتن مدارک هویتی موجب‌شده مشکلات و آسیب‌های زنجیرواری برای این قشر به وجود بیاید یعنی کلاف سردرگمی از مشکلات امنیتی و اجتماعی که از دل هم بیرون می‌آیند، اما معمولاً در اعلام مشکلات به معلول‌ها می‌پردازیم و علت‌ها را نادیده می‌گیریم.
اگر کسی مادرش ایرانی باشد و پدرش خارجی، باید بین ۱۸تا ۱۹سالگی تقاضای تابعیت ایرانی بدهد و فقط هم یک‌سال برای این کار مهلت دارد! بسیاری از افرادی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند، این قانون را نمی‌دانند و هنگام تقاضا چنین پاسخی را می‌شنوند که فقط یک‌سال مهلت داشته‌ای و بعد از آن دیگر هرگز به تو تابعیت ایرانی نمی‌دهیم!
فکرش را بکنید به خاطر فرآیند طولانی اعطای تابعیت، افرادی هستند که چندین دهه از عمرشان گذشته، اما هنوز شناسنامه ندارند که اکنون قرار است ورق برگردد.