«همدلی»، چشم‌انداز اقتصاد ایران پس از تصمیم آمریکا برای لغو معافیت‌های نفتی را از نگاه کارشناسان بررسی کرد

شمارش معکوس دخل نفتی
چین مخالف فشار آمریکا برای خرید طلای سیاه از ایران است
همدلی| گروه اقتصادی- فاطمه آقایی‌فرد: 6 ماه بعد از معافیت هشت کشور خریدار نفت از ایران، صبح دیروز از رسانه‌های خارجی خبری رسید مبنی بر شمارش معکوس برای پایان معافیت‌های نفتی که اظهارنظرهای متفاوتی از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی به دنبال داشت. کاخ سفید روز گذشته به صراحت اعلام کرد تحریم‌های نفت ایران را از سر خواهد گرفت و هیچ معافیتی در این باره وجود نخواهد داشت. بسیاری از رسانه‌های خارجی همچون بلومبرگ، در تحلیل این ماجرا نوشتند، در صورت لغو معافیت تحریم 8 کشور اروپایی از خرید نفت، نه تنها اقتصاد ایران متضرر خواهد شد، بلکه این اتفاق اقتصاد کشورهای خریدار نفت از ایران را نیز متاثر خواهد کرد.
به باور بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی، به دلیل اینکه اقتصاد ایران وابستگی زیادی به درآمدهای نفتی دارد؛ در صورت افزایش محدودیت‌های فروش، بخش‌های مختلف اقتصادی آسیب خواهند دید. نکته مهمی که وجود دارد و برخی از آگاهان اقتصادی بر آن تاکید دارند این است که بسیاری از خریداران نفت پالایشگاه‌های خود را بر اساس نفت ایران تطبیق داده بودند و این لغو معافیت می‌تواند به این 8 کشور نیز آسیب برساند. بر اساس آمار روز گذشته بلومبرگ، در این 6 ماه، یعنی از آبان‌ماه سال گذشته تا اواسط اردیبهشت همین امسال، چین از آمریکا اجازه گرفته بود تا در روز 360 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کند. در ادامه این تحلیل آماری آمده است، هند مجوز واردات 300 هزار بشکه، کره جنوبی 200 هزار بشکه و ترکیه مجوز خرید 60 هزار بشکه نفت در روز را از آمریکا گرفته و حالا تنها 10 روز از این معافیت‌ها باقی مانده است تا معافیت‌ها لغو شود و این کشورها دیگر اجازه خرید طلای سیاه از ایران را نخواهند داشت.


دیروز واکنش‌ها به این موضوع از سوی کشورها هر لحظه در تارنمای رسانه‌ها مطرح شد. آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، دیروز وزیر امور خارجه چین اعلام کرد این کشور همواره مخالف تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران بوده است و پکن قصد دارد معافیت از تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران را تمدید نکند.
قیمت نفت به کجا می‌رود؟
بر اساس آنچه که وزیر امور خارجه آمریکا دیروز در جمع خبرنگاران گفته بود، طبق گفته دو مقام دولتی در کابینه ترامپ، معافیت تحریمی 8 کشور تمدید نخواهد شد. او همچنین گفته است، پس از خروج ایران از بازار نفت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی جایگزین ایران در بازارهای جهانی خواهند شد.
در راستای همین اتفاق بود که قیمت‌ طلای سیاه در بازار حدود 3 درصد افزایش یافت و به 74 دلار رسید و بازتاب این خبر در فضای رسانه‌های داخلی و خارجی جنجال ایجاد کرد. نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به جایی رسید که بسیاری از رسانه‌های خارجی بر قیمت نفت متمرکز شدند. آن‌طور که بلومبرگ نوشته است، در صورتی که عربستان سعودی و امارات متحده عربی بتوانند جای خالی نفت ایران را در بازارهای جهانی پر کنند، قیمت طلای سیاه افزایش پیدا نخواهد کرد.
این تحلیل‌ها در صورتی مطرح شد که بر اساس گزارش‌ها، سال گذشته، درست زمانی که عربستان با بیشترین ظرفیت خود مشغول تولید طلای سیاه بود، قیمت نفت به بیش از 86 دلار رسید. به گزارش بلومبرگ، احتمال افزایش قیمت نفت در صورت صفر شدن صادرات ایران، در حالی مطرح است که ونزوئلا و لیبی نیز با محدودیت عرضه مواجه هستند و بازار با خطر کاهش نفت و در نتیجه افزایش قیمت‌ها مواجه است و باید دید در روزهای آینده قیمت‌ها به کجا خواهد رسید.
آن‌طور که رویترز می‌نویسد، روز دوشنبه، پس از اینکه واشنگتن پست اعلام کرد آمریکا در حال آماده‌سازی برای اعلام پایان تمام معافیت‌ها برای واردات نفت از ایران است، قیمت نفت بیش از ۲ درصد جهش کرد و به بالاترین سطح خود از نوامبر ۲۰۱۸ تا کنون رسید. طبق مقاله واشنگتن پست، آمریکا اعلام خواهد کرد که واردات نفت از ایران باید به کلی متوقف شود و یا در معرض تحریم قرار بگیرد. تا ساعت ۷:۰۵ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۲.۵ درصد جهش کرد و به ۷۳.۷۷ دلار رسید. این اختلال احتمالی در صادرات ایران در حالی رخ خواهد داد که بازارهای نفت جهان همین حالا هم به سوی کمبود عرضه پیش می‌روند.
نفت ایران درگیر بازی‌های سیاسی
هادی حق‌شناس ‪-‬ تصمیم‌ آمریکا برای لغو تمدید معافیت کشورها از خرید نفت ایران، یک تصمیم خطرناک است. اگر معافیت 8 کشور خریدار نفت از ایران لغو شود، فروش نفت ایران به کشورهای دیگر غیر مجاز خواهد شد و کشورهای خریدار نفت از ایران نیز به دلیل مجازات آمریکا، نمی‌توانند از ایران نفت بخرند. این موضوع به این معنی است که ایران نمی‌تواند نفت خود را صادر کند و تولید نفت تنها برای مصرف داخلی و صادرات به کشورهای محدودی خواهد بود که از تحریم‌های آمریکا تبعیت نمی‌کنند. اگر نفت ما از خلیج‌فارس عبور نکند، این موضوع دیگر از بحث کارشناسی خارج می‌شود و جنبه سیاسی و امنیت بین‌المللی به خود می‌گیرد. اگر خلیج‌فارس، دریای عمان و تنگه هرمز راهی برای حمل بشکه‌های نفت دیگر کشورها باشد و ایران نتواند نفت خود را از این راه صادر کند، در این صورت این بحث از نظر سیاسی قابل‌بحث است و باید با نگاه امنیتی به این موضوع نگاه کرد. باید دید در عمل چه می‌شود. در هر صورت این اقدام آمریکا به نفع کشورهای دیگر نیز تمام نخواهد شد. در صورت لغو معافیت‌ها، ایران قطعا متضرر خواهد شد، اما دیگر کشورها نیز حتی اگر متضرر نشوند، نفعی هم نخواهند برد. در این شرایط نمی‌توان استراتژی خاصی را در پیش گرفت، چرا که این ماجرا بیشتر از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشد، از جنبه‌ سیاسی باید مورد توجه قرار گیرد و نیازی به نگاه کارشناسی ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخست وزیر پاکستان: روابط ایران و پاکستان بر خلاف میل دشمنان آن باید تقویت شود «همدلی»، چشم‌انداز اقتصاد ایران پس از تصمیم آمریکا برای لغو معافیت‌های نفتی را از نگاه کارشناسان بررسی کرد رکوردی تازه برای فروش نقاشی کودکان و نوجوانان در نمایشگاه «آینده روشن» ثبت شد انگشتان کوچک مهربانی حمله به معصومیت کودکان در قاب دوربین در نشست خبری نخست‌وزیر پاکستان و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، اولویت «عمران‌خان» از این سفر مشخص شد؛ ولادیمیر زلنسکی، کمدینی بدون سابقه اجرایی و سیاسی، پیروز قاطع انتخابات اوکراین شد اعطاء درجه سرلشکری به فرمانده کل جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامیایران دعوت رئیس قوه قضاییه از کارشناسان برای بررسی دلایل وقوع نزاع‌ها و دعاوی در جامعه واکنش وزارت خارجه به عدم تمدید معافیت برای خریداران نفت ایران چین بار دیگر با تحریم نفتی ایران توسط آمریکا مخالفت کرد استاد دانشگاه آکسفورد: پاکستان برای ایفای نقش واسطه‌ای میان ایران، آمریکا و عربستان تلاش می‌کند رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخست وزیر پاکستان: روابط ایران و پاکستان بر خلاف میل دشمنان آن باید تقویت شود