ايران- پاكستان؛تشكيل نيروي واكنش سريع

آرمان: سفر نخست وزیر پاکستان و موضع انتقادی این کشور نسبت به تصمیمات آمریکا درباره ایران سبب شده تا فضایی آرام و توام با احساس همکاری در راستای امنیت منطقه شکل بگیرد. عمران‌خان عصر یکشنبه وارد مشهد شد و پس از زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) راهی تهران شد تا با مسئولان و مقامات کشورمان دیدار کند. بر همین اساس حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیروز به طور رسمی از عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد استقبال کرد. در این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، دکتر روحانی و عمران‌خان از یگان تشریفات سان دیده و سپس هیات‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. رئیس‌جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان پس از مراسم استقبال رسمی مذاکرات دو‌جانبه را آغاز کردند. ارتقای همکاری‌های دو‌جانبه در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از جمله محورهای مذاکرات دکتر روحانی و نخست وزیر پاکستان عنوان شده است. پس از آن دکتر حسن روحانی در نشست هیات‌های عالیرتبه ایران و پاکستان، ظرفیت‌‌های همکاری‌ اقتصادی، زیرساختی و امنیتی بین تهران و اسلام‌آباد را بسیار گسترده خواند و اظهارداشت: با فعال کردن تمام ظرفیت‌های همکاری می‌توان شتاب و تحرک زیادی در مناسبات دو کشور به نفع دو ملت و ملل منطقه ایجاد کرد. رئس جمهور گفت: ایران و پاکستان در مسیر تقویت و تحکیم روابط خود اجازه نخواهند داد دیگران در مناسبات دوستانه و برادرانه آنها دخالتی داشته باشند. وی با بیان اینکه آمریکا با مداخلات نظامی خود بیشترین خسارت را به اقتصاد و امنیت منطقه وارد کرده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی کشورهای منطقه باید برای منافع خود مستقل و مستقیما تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند.
همکاری تجاری تهران و اسلام‌آباد
دکتر روحانی اقدام آمریکا در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اعلام جولان به عنوان بخشی از خاک رژیم صهیونیستی، تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نیروی دفاعی رسمی، خروج از برجام و همچنین مواضعی که در زمینه تروریسم علیه پاکستان اتخاذ کرده را از اقدامات بسیار خطرناک آمریکا طی ماه‌های اخیر دانست و اظهار داشت: در شرایط کنونی کشورهای مستقل منطقه باید مثل ایران و پاکستان در کنار هم قرار بگیرند و برای آینده ثبات و امنیت منطقه و مقابله با توطئه‌ها، برنامه‌ریزی و اقدام کنند. رئیس‌جمهور همکاری ایران و پاکستان را در مبارزه با تروریسم مورد تأکید قرار داد و گفت: باید سطح این همکاری‌ها به گونه‌ای باشد که تروریست‌ها کاملا متوجه شوند که دو کشور مصمم هستند که قاطعانه با آنها مبارزه کنند. روحانی در ادامه با تأکید بر ضرورت ارتقا و تقویت سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین تهران و اسلام‌آباد، اظهار داشت: مرزهای دو کشور باید مرزهای تجارت، ثبات و توسعه باشد و تهران آمادگی دارد همکاری‌های خود را با پاکستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت و گاز، برق، پتروشیمی، گردشگری، علمی، دانشگاهی و بهداشت و درمان بیش از پیش گسترش دهد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و پاکستان دو کشوری هستند که بیشترین خسارت و رنج را به خاطر وجود نا امنی در افغانستان و آوارگان افغانستانی متحمل شده‌اند، اظهار داشت: از اهداف مشترک دو کشور ایران و پاکستان می‌تواند تلاش و همکاری نزدیک برای ایجاد ثبات در افغانستان باشد.
پاکستان و ائتلاف جنگ؟ هرگز!


عمران‌خان نخست وزیر پاکستان نیز در این نشست با بیان اینکه اسلام‌آباد و تهران از اشتراک نظر فراوانی در زمینه‌های مختلف برخوردار هستند و آینده از آن ایران و پاکستان است، گفت: تروریست‌ها تلاش دارند که در روابط دوستانه و برادرانه ایران و پاکستان تفرقه و جدایی ایجاد کنند، لذا مصمم هستیم قاطعانه با تروریسم مبارزه کنیم و به نفع پاکستان می‌دانیم که اجازه ندهد از خاکش علیه ایران و همسایگانش استفاده شود. نخست وزیر پاکستان اهتمام کشورش برای تقویت و تحکیم روابط اقتصادی بین تهران و اسلام‌آباد را مورد اشاره قرار داد و گفت: پاکستان به دنبال یافتن مکانیسمی برای ارتقای مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف به‌ویژه نفت و گاز است. عمران‌خان با تأکید بر اینکه کشورش از این به بعد هیچ‌گاه بخشی از ائتلاف جنگ نخواهد بود، تصریح کرد: از ابتدا مخالف دخالت و حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق بودم و امروز نیز قویا مخالف اشغال جولان و اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و نیز خروج یکجانبه آمریکا از معاهده برجام هستیم و آن را خلاف مقررات بین‌المللی می‌دانیم. نخست وزیر پاکستان گفت: مهم‌ترین دلیل سفر من به ایران مساله تروریسم بود؛ ما می‌دانیم ایران هم از تروریسم و گروه‌های تروریستی که از خاک پاکستان استفاده می‌کنند، رنج می‌برد. رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر پاکستان در این نشست همچنین برای ایجاد نیروی واکنش سریع مشترک در مرزها برای مقابله با گروه‌های تروریستی توافق کردند. همچنین صبح دیروز سند همکاری در زمینه بهداشت و درمان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران و عمران‌خان نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان در زمینه بهداشت و درمان به امضا رسید.
تاکید بر اجرای سریع‌تر برجام
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان در یک بیانیه مشترک ضمن تاکید بر ضرورت اجرای هرچه سریع‌تر برجام از سوی سایر کشورها با توجه به اجرای کامل مفاد این توافق توسط تهران، نهادهای ذی‌ربط وزارتخانه‌های خود را مکلف نمودند تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها، همه سازوکارهای لازم را برای افزایش حداکثری فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی فراهم نمایند. در بخشی از این بیانیه تصریح شده است: «طرفین توافق کردند که به منظور بررسی وضعیت کنونی تدارکات و سایر اقدامات لازم جهت گشایش گذرگاه‌های مرزی جدید در گبد-ریمدان و مند-پیشین و نیز افتتاح بازارچه‌های جدید مرزی، دومین دور مذاکرات کمیسیون عالی مرزی را در اردیبهشت‌ماه 1398 برگزار کنند. دو طرف بر لزوم گسترش همکاری‌ها در بخش نیرو از جمله صادرات برق ایران به پاکستان تأکید کردند. طرف پاکستانی مراتب تشکر و قدردانی خود را از دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر تداوم صادرات برق به ایالت بلوچستان پاکستان ابراز نمود. با توجه به افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال 1397، رئیس‌جمهوری ایران و نخست وزیر پاکستان نهادهای ذی‌ربط وزارتخانه‌های خود را مکلف نمودند تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها، کلیه سازوکارهای لازم را برای افزایش حداکثری فعالیت‌های پولی، مالی و بازرگانی فراهم نمایند. طرفین همچنین مقرر نمودند تا به منظور رایزنی در موضوعات فوق، بیست و یکمین دور مذاکرات کمیته مشترک اقتصادی را در نیمه دوم سال 1398 در پاکستان برگزار کنند. رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر پاکستان، ضمن اشاره به ضرورت ایجاد افغانستانی امن، باثبات و مستقل در راستای برقراری صلح و ثبات منطقه، برگزاری گفت‌وگو‌های صلح بین‌الافغانی را ضروری دانستند و از کشورهای منطقه و جامعه بین‌الملل خواستند تا به منظور پایان‌بخشی به منازعات و بازگشت کامل صلح به این کشور با یکدیگر همکاری کنند. دو طرف همچنین بر لزوم مساعی مشترک برای دستیابی به وفاق جامع‌تر در منطقه‌ تأکیدکردند. طرفین ضمن محکومیت تمامی اشکال تروریسم، دستاوردهای بزرگ دو کشور در مبارزه با تروریسم را مغتنم شمرده و تأکید کردند می‌بایست تلاش‌ها برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور پیشگیری و مقابله با تروریسم تداوم داشته و شناسایی و ریشه کنی تمامی اشکال تروریسم در منطقه مورد توجه قرار گیرد. طرفین بر ضرورت اجرای هرچه سریع‌تر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از سوی سایر کشورها، با توجه به اجرای کامل مفاد این توافق توسط جمهوری اسلامی ایران، تأکید کردند.»