تروریسم مهمترین محور دیدار رئیس‌جموری ایران و نخست‌وزیر پاکستان بود نیروی واکنش سریع مهمترین دستاورد روحانی و عمران‏خان

روز گذشته عمران‏خان، نخست‌وزیر پاکستان با استقبال رسمی رئیس‌جمهوری در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد وارد تهران شد. رئیس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر پاکستان، با بیان اینکه «فصل نوینی در سطح روابط و مناسبات تهران – اسلام‌آباد آغاز شده است»، تاکید کردند که دو کشور در تقویت بیش از پیش روابط در همه حوزه‌ها و همکاری و به‏ویژه هماهنگی در زمینه مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت و ثبات در منطقه اتفاق نظر دارند. حسن روحانی در نشست خبری مشترک با عمران‏خان، گفت: ایران و پاکستان کاملا مصمم به توسعه روابط دوجانبه هستند و هیچ کشور ثالثی قادر نیست روابط دوستانه و برادرانه ایران و پاکستان را تحت تاثیر قرار دهد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، رئیس‌جمهوری در نشست هیئت‌های عالی‏رتبه ایران و پاکستان با بیان اینکه ظرفیت‌‌های همکاری‌ اقتصادی، زیرساختی و امنیتی بین تهران و اسلام‌آباد را بسیار گسترده است، اظهار کرد: با فعال‏کردن تمام ظرفیت‌های همکاری می‌توان شتاب و تحرک زیادی در مناسبات دو کشور به نفع دو ملت و ملل منطقه ایجاد کرد.
حسن روحانی اضافه کرد: مسئله امنیت مرزهای دو کشور یکی دیگر از مسائل ما است. متاسفانه در ماه‌های اخیر شاهد تنش‌هایی از سوی تروریست‌هایی که سبوعانه عمل کردند، بودیم. خوشحالیم طرف پاکستانی گروهک‌هایی که فعالیت‌های غیرانسانی دارند را تروریست اعلام کرده و با آنها به عنوان تروریست برخورد می‌کند.
مرزهای دو کشور باید مرزهای تجارت، ثبات و توسعه باشد


روحانی گفت: توافق کردیم همکاری‌های امنیتی دو کشور را افزایش داده و نیروهای مرزبانی و اطلاعاتی دو کشور و همچنین یک نیروی واکنش سریع مشترک در مرزهای مشترک برای مبارزه با تروریسم تشکیل دهیم.
رئیس‌جمهوری در ادامه با تاکید بر ضرورت ارتقاء و تقویت سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین تهران و اسلام‌آباد، اظهار کرد: مرزهای دو کشور باید مرزهای تجارت، ثبات و توسعه باشد و تهران آمادگی دارد همکاری‌های خود را با پاکستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت و گاز، برق، پتروشیمی ،گردشگری ،علمی، دانشگاهی و بهداشت و درمان بیش از پیش گسترش دهد.
روحانی همچنین برقراری و تقویت روابط بانکی بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: در زمینه روابط بانکی می‌توانیم برای تقویت تبادلات تجاری از پول ملی و یا حساب تهاتری استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: ایران آماده است نیازهای نفتی پاکستان را تامین کرده و اقدامات لازم را در مورد تکمیل خط لوله گاز که البته قبلا از سوی طرف ایرانی انجام شده است را انجام دهد.
روحانی همچنین توسعه خط آهن و مسیر ترانزیتی بین ایران و پاکستان را به نفع دو ملت و منطقه دانست و گفت: سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه از بنیانگذاران سازمان اکو هستند و در قالب این سازمان می‌توان کمربندی برای ترانزیت شرق و غرب ایجاد کرد و بدون شک توسعه راه‌آهن اسلام‌آباد – استانبول و اتصال اروپا به پاکستان و چین می‌تواند تحول بزرگی در منطقه ایجاد کند. وی ادامه داد: امروز همچنین در زمینه مسائل مربوط به منطقه و ضرورت همکاری‌های بیشتر ایران و پاکستان برای ثبات و امنیت در افغانستان و سایر مسائل منطقه با یکدیگر گفت‏وگو کردیم، اقدامات نادرستی هم که از سوی آمریکا در منطقه به‏ویژه درخصوص قدس، جولان و سپاه پاسداران انجام شد را مورد بحث قرار دادیم.
رئیس شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: ایران، پاکستان و ترکیه بنیانگذار اکو بوده و روابط این سه کشور در گذشته خوب بوده و علاقه‌مند هستیم روابط سه کشور امروز هم توسعه یابد و راه‏آهن ترکیه به پاکستان توسعه یابد تا اروپا را به آسیا و چین متصل کند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و پاکستان دو کشوری هستند که بیشترین خسارت و رنج را به خاطر وجود ناامنی در افغانستان و آوارگان افغانستانی متحمل شده‌اند، اظهار کرد: از اهداف مشترک دو کشور ایران و پاکستان می‌تواند تلاش و همکاری نزدیک برای ایجاد ثبات در افغانستان باشد.
روحانی همچنین گفت: خوشحالم آقای نخست‌وزیر اعلام کردند که پاکستان در هیچ ائتلافی شرکت نکرده و شرکت نخواهند داشت و اراده دو کشور بر توسعه و امنیت در منطقه است.
نخست‏وزیر پاکستان: مهم‌ترین دلیل سفر من به ایران مسئله تروریسم بود
عمران‏خان نخست‌وزیر پاکستان نیز در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور ایران گفت: مهم‌ترین دلیل سفر من به ایران مسئله تروریسم بود؛ ما می‌دانیم ایران هم از تروریسم و گروه‌های تروریستی که از خاک پاکستان استفاده می‌کنند، رنج می‌برد. همراه من، رئیس امنیت پاکستان در این سفر حضور دارد. ما شاید کشوری باشیم که بیشترین ضربه را از موضوع تروریسم خوردیم. طی ده سال گذشته ۷۰ حمله تروریستی داشتیم. همه طیف‌ها در کشورمان به این نتیجه رسیدند که نگذاریم از خاک ما برای چنین حملاتی استفاده کنند.
وی یادآور شد: چند روز قبل ۱۴ پرسنل امنیت ما در بلوچستان پاکستان کشته شدند، ما می‌دانیم ایران هم از تروریسم و گروه‌های تروریستی که از خاک پاکستان استفاده می‌کنند رنج می‌برد، به همین دلیل من دراین سفر با خودم رئیس امنیت را آوردم که با همتای خود دیدار کند. باید این اعتماد را برقرار کنیم که هر دو کشور اجازه نمی‌دهند که از خاک‏شان علیه کشور دیگری جهت حملات تروریستی استفاده شود. ما نیازمند اعتمادسازی بیشتر هستیم.
وی ادامه داد: حوزه افغانستان را هم می‌دانیم که چهاردهه است که در رنج هستند و تابه‏حال در پاکستان پذیرای چهار میلیون پناهجو هستیم، می‌دانیم ایران هم سه میلیون پناهجو دارد؛ به نفع هر دو کشور است که در افغانستان صلح باشد. دنبال راه‏حل سیاسی هستیم که صلح ایجاد شود؛ که هم برای افغانستان و هم برای ایران و پاکستان مفید خواهد بود. عمران‏خان تاکید کرد که در جلسه امروز برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی جهت ثبات سیاسی تصمیم‌گیری خواهد شد.
نخست‏وزیر پاکستان تصریح کرد: احساس می‌کنم بدون عدالت صلح برقرار نخواهد شد. بی‌عدالتی گسترده‌ای علیه مردم فلسطین در جریان است به‏ویژه تصمیم اسرائیل برای اشغال بلندی‌های جولان و همچنین اعلام کردن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل که در تناقض با حقوق و قوانین بین‌المللی است و حقوق فلسطینی‌ها را ضایع می‌کند و باعث بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه می‌شود.
عمران‏خان با تاکید بر ضرورت افزایش مناسبات اقتصادی گفت: می‌دانیم ایران در حوزه‌های مختلف از جمله مراقبت اولیه بهداشتی بهترین نظام‌ها را از زمان انقلاب در دنیا دارد و من وزیر جدید بهداشت را همراه خودم آوردم به‏علاوه می‌خواهیم از تجربه ایران در حوزه مراقبت اولیه بهداشتی استفاده کنیم. در حوزه انرژی و حوزه‌های دیگر از جمله علوم و فناوری هم، تیم خوبی را همراه خودم آوردم. وزیر صنعت و تجارت در این جا هست تا بتواند روش و ترتیباتی را برای ارتقاء مناسبات تجاری پیدا کند و ان‌شاءالله این مشکل حل خواهد شد.
پاکستان به دنبال روابط بلندمدت با ایران است
نخست‏وزیر پاکستان با بیان اینکه اسلام‏آباد و تهران از اشتراکِ نظر فراوانی در زمینه‌های مختلف برخوردار هستند و آینده از آن ایران و پاکستان است، گفت: تروریست‌ها تلاش دارند که در روابط دوستانه و برادرانه ایران و پاکستان تفرقه و جدایی ایجاد کنند، لذا مصمم هستیم قاطعانه با تروریسم مبارزه کنیم و به نفع پاکستان می‌دانیم که اجازه ندهد از خاکش علیه ایران و همسایگانش استفاده شود.
نخست‏وزیر پاکستان اهتمام کشورش برای تقویت و تحکیم روابط اقتصادی بین تهران و اسلام‌آباد را مورد اشاره قرار داد و گفت: پاکستان به دنبال یافتن مکانیسمی برای ارتقاء مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف به‏ویژه نفت و گاز است. عمران‏خان خاطرنشان کرد: پاکستان به دنبال روابط بلندمدت با ایران است و در این زمینه باید از پتانسیل‌های فراوانی که در منطقه وجود دارد، استفاده کنیم.
نخست‏وزیر پاکستان تروریسم را بزرگترین مانع در تقویت روابط دو کشور دانست و با تاکید بر اقدام عملی و قاطع پاکستان علیه گروه‌های تروریستی که از خاک آن کشور علیه ایران اقدام می‌کنند، گفت: سفر به جمهوری اسلامی ایران، شروع جدیدی در روابط و مناسبات تهران و اسلام‌آباد است واطمینان می‌دهم با اقدامات قاطع علیه تروریسم و همچنین عملیاتی کردن توافقات انجام شده، مشکلات پیش‏آمده کاملاً از بین خواهد رفت.
عمران‏خان با تاکید بر اینکه کشورش از این به بعد هیچ‌گاه بخشی از ائتلاف جنگ نخواهد بود، تصریح کرد: از ابتدا مخالف دخالت و حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق بودم و امروز نیز قویاً مخالف اشغال جولان و اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و نیز خروج یکجانبه آمریکا از معاهده برجام هستیم و آن را خلاف مقررات بین‌المللی می‌دانیم.
سایر اخبار این روزنامه
قانون مالیات بر خانه‌های خالی با گذشت چهار سال هنوز در بلاتکلیفی قرار دارد خانه‌هایی که پیدا نمی‌شود جلال‌خوش چهره زیر پوست بلاتکلیفی در شمال آفریقا نشست خبری «چین؛ مهمان ویژه سی‌ و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» برگزار شد هفته مشاغل، فرصتی که چندان جدی گرفته نمی‌شود انتخابی پیچیده به نام «شغل» ایالات متحده از عدم تمدید معافیت خریداران نفت ایران خبر داد بازار جهانی نفت در التهاب ماجراجویی جدید کاخ سفید «ابتکار» از سناریوها و حدسیات مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری گزارش می‌دهد تروریسم مهمترین محور دیدار رئیس‌جموری ایران و نخست‌وزیر پاکستان بود نیروی واکنش سریع مهمترین دستاورد روحانی و عمران‏خان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست وزیر پاکستان: روابط ایران و پاکستان برخلاف میل دشمنان آن باید تقویت شود معاون اول رئیس‌جمهوری: دولت لایحه‌ای به مجلس فرستاد تا فرزند بتواند از مادر هم تابعیت بگیرد سردار سلامی پرچمدار تعامل معاون اول رئیس‌جمهوری: دولت لایحه‌ای به مجلس فرستاد تا فرزند بتواند از مادر هم تابعیت بگیرد تعیین سهمیه برای زنان