درخت ریشه دار فارسی و ویدئوی عمران خان

آرانیان- روز گذشته ویدئویی از دیدار عمران خان، نخست وزیر پاکستان با رئیس جمهور کشورمان در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌هایی مثبت را در پی داشت. در این ویدئو عمران خان به انگلیسی می‌گوید: «اگر بریتانیایی‌ها حوالی سال 1800 به هند نمی‌آمدند، الان به مترجم نیازی نبود؛ چون همه ما در گذشته به فارسی حرف می‌زدیم و زبان قضایی هند هم به مدت 600 سال فارسی بود».
عمران خان به خوبی به گستره زبان فارسی در گذشته اشاره می‌کند؛ زبانی که از سند(پاکستان کنونی) و هند و ماوراءالنهر تا قفقاز و عثمانی را در برمی‌گرفت و اهالی این سرزمین‌ها همه به فارسی شیرین سخن می‌گفتند، اما بعدها سیاست‌هایی زبان فارسی را که به طور مستقیم با فرهنگ مردم پیوند خورده بود، از آن‌ها جدا و زبان بیگانه را جانشین آن کرد.
با همه این‌ها باز هم این یگانگی فرهنگی و زبانی میان مردم این گستره جغرافیایی احساس می‌شود و هر از گاه خودی می‌نمایاند؛ نمونه‌اش بیدل‌خوانیِ نخست وزیر هند در نشست خبری با رئیس جمهور کشورمان یا ابراز علاقه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به خیام و خواندن یک رباعی از این شاعر در فیلم تبلیغاتی‌اش بود.
این همه یعنی زبان فارسی درختی با ریشه‌ و شکوهی دیرینه است که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت.
 
سایر اخبار این روزنامه
مخالفت 2 خریدار اصلی نفت ایران با تصمیم آمریکا مخالفت 2 خریدار اصلی نفت ایران با تصمیم آمریکا تعبیر رویای آقای کمدین تعبیر رویای آقای کمدین درخت ریشه دار فارسی و ویدئوی عمران خان درخت ریشه دار فارسی و ویدئوی عمران خان اطرافیان، نقطه ضعف ترامپ؟ اطرافیان، نقطه ضعف ترامپ؟ درباره پیش‌نیازها و ملزومات کارآفرین شدن به بهانه روز ملی کارآفرینی درباره پیش‌نیازها و ملزومات کارآفرین شدن به بهانه روز ملی کارآفرینی هومن برق نورد از نقش های تکراری در فیلم ها و سریال ها می گوید هومن برق نورد از نقش های تکراری در فیلم ها و سریال ها می گوید درباره حضور فیلم نامه‌نویس نامزد اسکار در جشنواره جهانی فجر اعتبارسنجی ادعای «صفر» آمریکایی درباره حضور فیلم نامه‌نویس نامزد اسکار در جشنواره جهانی فجر توافق مرزی برای واکنش سریع روابط ایران و پاکستان برخلاف میل دشمنان باید تقویت شود بانک مرکزی ترمز «خلق پول» بانک ها را کشید تاجیک: جریان اصلاح طلبی در چنبره اصلاح طلبان مصنوعی گرفتار شده است طرح مهم کابینه برای شفاف سازی دخل و خرج دستگاه های دولتی افتتاح 2000 واحد مسکونی در حاشیه مشهد اصغر قاتل؛ کابوس شب های طهران دوباره کاری از جیب مردم