دوباره کاری از جیب مردم

«نرده های فلزی بولوار ملک آباد، پارسال نوسازی و به سازی شد و به طورحتم شهرداری برای این اقدام هزینه زیادی متحمل شده است. با وجود این، درست یک روز قبل از نوروز 98 تعدادزیادی از این نرده های فلزی را در بیشتر نقاط شهر، مثلا در محدوده فلکه پارک کندند و به جای آن بولارد بتنی گذاشتند. اما این پایان ماجرا نبود و در یکی دو روز اخیر با صحنه جالبی روبه رو شدیم؛ با وجود  این که ظاهرا برای خرید و نصب بولاردهای بتنی کلی هزینه شده اما دوباره بولاردهای بتنی را برداشته اند و به جای آن در حال جدول کاری هستند و تمام مسیر در محدوده ملک آباد این عملیات در حال انجام است.  مگر این‌کارها از محل بیت المال نیست؟ ما شهروندان با دیدنِ این عملکرد و این ریخت و پاش های غیر منطقی، بدبین و ناراضی هستیم. چرا مسئولان شهری کار غیرکارشناسی، آن هم با سلیقه شخصی انجام می دهند؟ چه کسی پاسخ گوی هزینه‌های حیف و میل شده برای چنین پروژه هایی است؟ با ترافیکی که در مسیر ایجاد شده است چه کنیم؟ لطفا پیگیری کنید.»
 
این پیامک یکی از مخاطبان صفحه‌حرف‌مردم به سامانه پیامکی روزنامه خراسان رضوی است. از آن جا که مشابه این پیام، از سوی دیگر شهروندان هم به دست ما رسیده است که از اقدام شهرداری برای حذف نرده و  گذاشتن بتن، حالا هم جدول گذاری و سرانجام فعالیت های عمرانی در اوج زمان ترافیک در نقاط مختلف شهر مثل بولوار ملک‌آباد و خیابان مرحوم آیت‌ا... بهجت گله داشتند، موضوع را در گفت‌وگو با «خلیل‌ا... کاظمی» معاون حمل ‌و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، پیگیری کردیــم.
حذف نرده های فلزی، نه یک کار سلیقه‌ای، بلکه یک سیاست کارشناسی‌شده است
کاظمی می‌گوید: «عملیاتی که هم اکنون در بولوار ملک آباد و دیگر نقاط شهر برای حذف نرده های فلزی در حال انجام است، دوباره کاری سلیقه‌ای نیست. سیاستِ کارشناسی‌شده سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری برای حذف هرچه بیشتر نرده ها از سطح شهر است و در مسیرهایی که امکان داشته باشد، سعی بر این است که نرده ها را برداریم.مهم است بدانید هزینه هر متر نرده فلزی 180 تا 200 هزار تومان است اما هزینه هر متر جدول ، 80 هزار تومان در می آید و جدول و آیلند ، طرح با صرفه تری است.  اما این که چرا از روز اول این نرده‌ها گذاشته شده، تصمیم مسئولانِ گذشته است و اطلاعی از دلایلش ندارم. اولویت ما بعد از حذف نرده های فلزی، در برخی مسیرهای شهر،   جدول‌گذاری و ایجاد آیلند با توجه به عرض خیابان است و قبل از اجرای آن در هر مسیر، طرح های مطالعاتی و کارشناسی انجام می دهیم تا بتوانیم شرایط مناسبی برای رفت و آمد و ایجاد منظر مناسب شهری ایجاد کنیم  ولی برآوردی از هزینه جدول و آیلند کل شهر نداریم. در مسیرهایی که نرده ها را جمع آوری کرده ایم مثل خیابان های امام خمینی(ره)، شهیدمطهری، آیت ا... عبادی و آیت ا... بهجت، به ازای آن جدول و داخل جدول هم،آیلند یا  فضای سبز ایجاد کرده ایم که این اقدام باعث بهتر شدن شرایط در خیابان های هدف ما شده است.» کاظمی با اشاره به این که فضای سبز داخل جدول ها در آینده با رشدی که خواهد داشت، درست مثل نرده‌ها به نوعی بازدارنده برای ترددهای غیرمجاز عمل می کند با این تفاوت که یک منظر زیبای شهری و فضای سبز هم به ارمغان می آورد، می گوید: «از آن جا که ممکن است در برخی مسیرها که قبلا نرده فلزی بود، عرض کم خیابان مانع از ایجاد آیلند و فضای سبز شود، از ایده گذاشتن جدول پشت به پشت استفاده کرده ایم تا لطمه ای به مسیر نخورد و این مدل کار، مثــلا در مسیر چمران اجرا شده و موفق بوده است».


مردم هم برای حذف نرده ها درخواست داشتند
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص ترافیک ایجاد شده در مسیر آیت ا... بهجت به‌واسطه طرح جایگزین کردن نرده با آیلند، می گوید: «آمار و ارقام ما از ترافیکی که شما می گویید چیزی نشان نمی دهد اما ترافیک ایجاد شده در مسیر ملک آباد را قبول دارم و هدف ما اتمام کار طی 10 تا 12 روز است و می خواهیم هرچه سریع تر پروژه به سرانجام برسد. ضمن این که یکی از دلایل حذف نرده ها از برخی خیابان های شهر، درخواست خود شهروندان بوده است و در واقع ما، به پیشنهاد و خواست شهروندان عمل کردیــم. یادآوری می‌کنم در کشورهای دیگر دنیا هم از نرده در خیابان ها استفاده نمی کنند و به‌نظر من، استفاده از نرده در خیابان، توهین به شعور عابران پیاده است.»
بولاردها را از قبل داشتیم؛ نرده‌ها در دیگر نقاط شهر استفاده می‌شود
وی می افزاید:«در بولوار ملک آباد نظرها بر حذف نرده از این مسیر بود اما قبل از حذف نرده های فلزی، چند پیشنهاد برای جایگزینی آن مطرح شد که یکی از آن ها استفاده از بولاردهای بتنی بود. به همین منظور از بولارد بتنی که در انبارهای شهرداری داشتیم، بدون صرف هزینه اضافی در مسیر مدنظر به طور آزمایشی  استفاده کردیم. در این طرح برای گذاشتن بولاردهای بتنی هزینه ای نشده است بلکه تمام تجهیزات در انبار ما موجود بودکه در ادامه با جدول پشت به پشت و آیلند جایگزین شد. تاکید می کنم خرید نرده های فلزی مربوط به گذشته است و نرده‌های جمع شده دوباره درون پیاده روها و جاهای دیگر شهر مثل جداسازی عابر پیاده و سواره، ایمن سازی اطراف کارگاه‌های شهر، پل های هوایی و... استفاده خواهد شد.» با این توصیف  و به رغم توضیحات کاظمی، هنوز این سوال وجود دارد که برداشتن نرده های فلزی و  جدول گذاری و ایجاد  فضای سبز ، هرچند به لحاظ مبلمان شهری چشم نوازتر است اما در میان نیازهای شهر چه اولویتی دارد؟
 
سایر اخبار این روزنامه
مخالفت 2 خریدار اصلی نفت ایران با تصمیم آمریکا مخالفت 2 خریدار اصلی نفت ایران با تصمیم آمریکا تعبیر رویای آقای کمدین تعبیر رویای آقای کمدین درخت ریشه دار فارسی و ویدئوی عمران خان درخت ریشه دار فارسی و ویدئوی عمران خان اطرافیان، نقطه ضعف ترامپ؟ اطرافیان، نقطه ضعف ترامپ؟ درباره پیش‌نیازها و ملزومات کارآفرین شدن به بهانه روز ملی کارآفرینی درباره پیش‌نیازها و ملزومات کارآفرین شدن به بهانه روز ملی کارآفرینی هومن برق نورد از نقش های تکراری در فیلم ها و سریال ها می گوید هومن برق نورد از نقش های تکراری در فیلم ها و سریال ها می گوید درباره حضور فیلم نامه‌نویس نامزد اسکار در جشنواره جهانی فجر اعتبارسنجی ادعای «صفر» آمریکایی درباره حضور فیلم نامه‌نویس نامزد اسکار در جشنواره جهانی فجر توافق مرزی برای واکنش سریع روابط ایران و پاکستان برخلاف میل دشمنان باید تقویت شود بانک مرکزی ترمز «خلق پول» بانک ها را کشید تاجیک: جریان اصلاح طلبی در چنبره اصلاح طلبان مصنوعی گرفتار شده است طرح مهم کابینه برای شفاف سازی دخل و خرج دستگاه های دولتی افتتاح 2000 واحد مسکونی در حاشیه مشهد اصغر قاتل؛ کابوس شب های طهران دوباره کاری از جیب مردم