روزنامه دولت: تا دیر نشده فرصت مذاکره با آمریکا را از دست ندهیم!

 سرویس سیاسی-
روزنامه ایران ارگان دولت روز گذشته در یادداشتی به قلم یکی از محکومان امنیتی درباره اقدامات خصمانه اخیر آمریکا علیه ایران نوشت: « اقدام بی‌سابقه آمریکا مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی نشانه‌ای از جدی‌تر شدن ابعاد خصومت دولت آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید. .. ذیل چنین رویکردی منافع حیاتی ملی ایران ایجاب می‌کند مسئولان امنیت ملی کشور از شرایط موجود و پیش‌رو درک صحیح داشته و تصمیمات درست و به‌موقع اتخاذ کنند.» در ادامه این یادداشت آمده است: « محور خط مشی تل‌آویو- ریاض محاصره کامل سیاسی- اقتصادی- نظامی- امنیتی و فشار حداکثری به قصد فروپاشی از درون است. هدف آنها گرفتن نتیجه در دوسال باقی‌مانده دور اول ترامپ است و لذا اگر فشارحداکثری اقتصادی جواب ندهد، به‌دنبال خلق سناریو برای کشاندن آمریکا به حملات محدود نظامی علیه ایران خواهند بود».
در یادداشت روزنامه دولت همچنین آمده است: «آقای روحانی در سخنرانی علنی گفت که مقامات دولت آمریکا ۸ بار تقاضای ملاقات با دولت جمهوری اسلامی ایران را داشته‌اند علاوه ‌بر آن ۵ رهبر دنیا واسطه ملاقات شدند، اما اعلام کردیم که زمان و شرایط مناسب برای مذاکره و ملاقات وجود ندارد. ممکن است ترامپ چنین درخواست‌هایی را تا شهریور امسال هم مطرح کند به امید اینکه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، دیداری رخ دهد. اما کم‌کم به زمان پایان چنین درخواست‌هایی نزدیک می‌شویم. چون از پاییز امسال بتدریج مبارزات انتخاباتی کاندیداها برای کنگره و ریاست جمهوری آمریکا در پاییز سال آتی شروع می‌شود و برای ترامپ ریسک مذاکره با ایران در دوران انتخابات بسیار خواهد بود. ضمن اینکه نتیجه انتخابات آمریکا نباید عامل تعیین‌کننده‌ای برای تصمیمات مقطع فعلی کشور باشد زیرا اولاً محبوبیت ترامپ افزایش یافته و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که دموکرات‌ها پیروز انتخابات باشند و ثانیاً: تخریب‌ها در یکی دو سال گذشته و تا پایان دوره اول ریاست جمهوری ترامپ به قدری گسترده بوده و خواهد بود که راه مفری برای منتخب بعدی نماند.»
تسلیم‌طلبان مهم‌ترین سرمایه‌های ترامپ در ایران


گفتنی است دولت آمریکا در کنار تلاش برای همراه کردن اروپا و کشورهای مرتجع منطقه برای تشدید فشار علیه ایران تلاش دارد با استفاده از اهرم برجام و تحریم‌های جدید ایران را به مذاکره مجدد مجبور سازد و این در حالی است که آمریکایی‌ها در این مسیر قطعا به کمک بازوان و عناصری نیاز خواهند داشت که با دوگانه‌سازی‌های دروغین «یا جنگ یا مذاکره» ملت ایران و یا ترسوها را بترسانند.
اهمیت این عناصر داخلی یا شبکه رسانه‌ای همکار غرب در داخل کشور از آنجاست که این جریان که تا دیروز با دادن آدرس‌های غلط به افکار عمومی و با بزک کردن آمریکا، کلید حل مشکلات را در تعامل گسترده با غرب نشان دهد، اکنون و پس از نقض عهدهای مکرر آمریکا و عدم دستیابی ایران به منافع حداقلی در برجام با هراس‌افکنی و ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه و القای تفسیرها و ادعاهای مراکز استراتژیک آمریکایی مبنی بر قریب‌الوقوع بودن جنگ به دنبال زمینه‌چینی برای مذاکرات مجدد با آمریکا هستند تا این‌بار قدرت موشکی و منطقه‌ای ایران قربانی شود.
به واقع آمریکا به این جریان امید بسته تا بتواند با کمک آنها دوران جدیدی از فشار را دوباره آغاز و کشور را به موافقان سازش و امتیازدهی بیشتر و مخالف آن دو پاره کند. جریانی که آمریکا طمع کرده که دوباره تلاش خواهند کرد تسلیم را تئوریزه کنند و آنها مهم‌ترین سرمایه‌های ترامپ در ایرانند.
باید در ساختار و ماموریت‌های سپاه تجدیدنظر کنیم!
روزنامه اعتماد به مدیرمسئولی الیاس حضرتی نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در یادداشتی با اشاره به اقدام خصمانه آمریکا در واردکردن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی نوشت: «در بعد سیاسی طبعاً سیاستمداران باید بیندیشند شاید پرهیز از بزرگنمایی، اجتناب از افتادن در دام رفتار و گفتار غیرمتناسب، بهترین اقدام باشد..واکنش‌هایی که در مقابل این تصمیم نشان داده می‌شود، شتابزده، عجولانه، غیرمتناسب و ناکارآمد است. ارائه ابتکارهای فعال دیپلماتیک که از نوع واکنش معکوس باشد، به جای تلاش و اندیشیدن برای اقدامات متقابل هم‌سنخ بهترین گزینه است. البته می‌توان به ساختاربندی مجدد سپاه و بازاندیشی در نقش و مأموریت آن متناسب با تحولات روابط بین‌المللی و منطقه‌ای و افزایش اعتبار و جایگاه آن به عنوان جزیی از نیروی مسلح کشور و کاستن از نقش اقتصادی آن هم اندیشید».
گفتنی است جریان مدعی اصلاحات پس از اعلام حمایت از سپاه، خیلی زود پرده از دورویی و نفاقشان افتاد ومدعی شدند که حمایتشان از سپاه موقتی است و این نهاد باید ضمن تغییر در نقش منطقه‌ای و اقتصادی خود، حمایت دولت و طیف اصلاح‌طلب را جبران کند! نکته قابل تامل و البته تاسف‌آور اینکه تغییر رفتار سپاه در منطقه و اقدامات اقتصادی دقیقاً خواسته آمریکا بوده است. از سوی دیگر مدعیان اصلاحات در حالی در ادعای مضحک خود تغییر رفتار سپاه در مسائل اقتصادی و سیاست خارجی مطرح می‌کنند که طی سال‌های گذشته عظیم‌ترین پروژه‌های عمرانی و اقتصادی از جمله ستاره خلیج ‌فارس، با هدف بی‌اثر کردن تحریمهای آمریکا توسط سپاه ساخته شده و نابودی داعش به‌رغم صرف میلیاردها دلار هزینه از سوی آمریکا، اروپا و کشورهای مرتجع عربی منطقه تنها بخش کوچکی از رفتار سپاه در اقتصاد و سیاست خارجی و نتایج آن برای مردم است. این درحالی است که نسخه مورد نظر این جریان برای اقتصاد و سیاست خارجی یا همان برجام جز نتایج خسارت‌بار از جمله کوچک‌تر شدن سفره مردم و کاهش چشمگیر ارزش پول ملی، در سیاست خارجی نیز نتایج تأسف‌برانگیزی در پی داشت و به اذعان دولتمردان، صادرات نفتی ایران را کاهش داد و دامنه تحریم‌ها را نیز گسترده‌تر کرد.
زنجیره‌ای‌ها همچنان مشغولِ بزکِ اروپای بدعهد
روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی نوشت:«وزارت‌خارجه فرانسه دیروز اعلام کرد کار برای ایجاد مکانیزم موسوم به «اینستکس پیشرفت خوبی داشته است».
زمانی که آمریکا از برجام خارج شد-18 اردیبهشت 97- قرار بر این بود که طرف اروپایی نهایتا ظرف چند هفته نسبت به اجرای تعهدات برجامی خود و مقابله با تحریم‌های آمریکا، تضمین بدهد.
اما اکنون علیرغم سپری شدن حدود یک‌سال از خروج آمریکا از برجام، اروپا نه تنها تضمینی نداده است، بلکه در مقابل عهدشکنی‌های آمریکا نیز صرفا به ابراز تاسف بسنده کرده است.اروپا حتی وعده کانال مالی-که یک دهم تعهدات برجامی‌اش نیز نبود- را عملیاتی نکرد و این وعده نیز صرفا به رونمایی متوقف شد. با این‌حال مدعیان اصلاحات در اقدامی مغایر با منافع ملی، همچنان مشغول بزکِ اروپای بدعهد هستند.
دستاوردسازی اصلاحاتی از باران آمده و سیل نیامده!
روزنامه شرق روز گذشته در سرمقاله خود درباره «مدیریت واحد شهری» نوشت: «مقایسه عملکرد شهرداری تهران با سایر کلان شهرها در مدیریت سیل اخیر حکایت از موفقیت شهرداری تهران دارد. جدای از سایر علل می‌توان ادعا کرد استقلال شهرداری در مدیریت بحران یکی از علل موفقیت در این زمینه بوده است»!!
چنان‌که خواندید نویسنده سرمقاله شرق که خود شهردار یکی از مناطق تهران است مدعی شده که عملکرد شهرداری تهران در مواجهه با سیل حکایت از موفقیت شهرداری تهران دارد! اما موضوع جالب توجه این است که برای دست‌اندرکاران روزنامه شرق هم این پرسش پیش نیامده که منظور نویسنده از مدیریت بر سیل، کدام سیل است؟ البته این را هم باید متذکر شویم که نویسنده یادداشت یحتمل می‌داند که میان بالا آمدن چند مسیل و لبریز شدن جوی‌های خیابان با سیل‌های ویرانگری که در شمال و جنوب کشور شاهد آن بودیم فرق بسیار است. این نوشته وقتی جالب‌تر می‌شود که نویسنده برای این دستاورد موهوم دلایلی هم ذکر می‌کند.
همچنین باید این نکته را نیز یادآور شویم که چند روز قبل یک کانال طیف موسوم به اصلاح‌طلب فروردین ماه 98 را ماهی بدون آلودگی هوا ذکر کرده بود؛ یعنی در ماه گذشته حتی یک روز هم هوای تهران در حالت هشدار قرار نگرفت. این موضوع نیز در شمار دستاوردهای شورای شهر و شهرداری اصلاح‌طلب تهران عنوان شد.