ترامپ: سعودی‌‌ها جز پول هیچ چیز ندارند

رئیس‌جمهور آمریکا در دو سال گذشته به روش‌های مختلف رژیم آل‌سعود را تحقیر کرده‌اما سران سعودی به دلایل مختلف در برابر این توهین‌های سریالی سکوت اختیار کرده‌اند. در جدیدترین این موارد ترامپ سعودی‌ها را طور دیگری تحقیر کرده است.
آنطور که خبرگزاری فارس نوشته، «دونالد ترامپ» در یک سخنرانی عمومی با ادبیاتی تحقیرآمیز از مکالمه خود با «ملک سلمان» شاه سعودی خاطره‌ای را برای حضار‌ تعریف کرده است. ‌به نوشته پایگاه «دیلی کالر»، ترامپ در بخشی از این سخنرانی گفته: «کشورهایی هستند که بسیار ثروتمند هستند، به یک تماس تلفنی فکر کنید که ما با آن ۵۰۰ میلیون دلار به دست آوریم. در حال حاضر ما این موضوع را در قبال بسیاری از کشورها از قبیل عربستان داریم، کشوری که بسیار ثروتمند است. ما از آنها دفاع می‌کنیم. ما به عربستان کمک یارانه می‌دهیم. آنها به جز پول، چیز دیگری ندارند اما ما به آنها یارانه می‌دهیم».
رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «آنها از ما خیلی خرید می‌کنند، آنها ۴۵۰ میلیارد دلار از ما خریدند. افرادی (در آمریکا) هستند که خواهان توقف مراودات ما با عربستان هستند اما آنها ۴۵۰ میلیارد دلار به ما اختصاص دادند و من نمی‌خواهم این پول را از دست بدهم...درباره ارتش باید بگویم که ما به آنها یارانه می‌دهیم. من با پادشاه (ملک سلمان) تماس گرفتم. من پادشاه را دوست دارم. من به پادشاه گفتم که ما داریم دار و ندارمان را به خاطر دفاع کردن از شما از دست می‌دهیم و شما پادشاه پول زیادی دارید و او به من گفت، چرا شما با من تماس می‌گیرید (و این حرف‌ها را به من می‌زنید)؟ هیچ کس تاکنون چنین تماسی با من نگرفته بود. من به او گفتم که چون آنها احمق بودند». رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه تاکید کرد:«ما در زمینه‌های بسیاری در حال همکاری با عربستان هستیم. صادقانه به شما می‌گویم این کار (گرفتن پول از عربستان) آسانتر از گرفتن ۱۱۳ دلار از یک مستاجر در یک منطقه بد در نیویورک است. این‌کار همچنین امن‌تر است.»
ترامپ در سخنرانی خود همچنین از تصمیم خود در مورد الحاق جولان ‌اشغالی سوریه به رژیم صهیونیستی دفاع کرد و این منطقه را دارای اهمیت راهبردی دانست. اظهارات تازه رئیس‌جمهور آمریکا درباره عربستان در حالی مطرح شده که او پیش از این بارها با ادبیات تحقیرآمیز به سعودی‌ها یادآور شده بود که اگر آمریکا نباشد، عربستان در برابر ایران حتی دو هفته هم دوام نمی‌آورد. در واقع آل‌سعود به دلیل ضعف مشروعیت داخلی و منطقه‌ای بقای خود را به حمایت‌های آمریکا مرتبط می‌داند و به همین دلیل در برابر هرگونه توهین و باج‌خواهیِ ترامپ، چاره‌ای جز سکوت ندارد!