مشارکت اجتماعی مهم ترین عامل  استواری شوراها 

نهاد شوراها بزرگ ترین نقطه پیوند مردم و مسئولان در تصمیم‌گیری و اداره امور جاری کشور است. نهادی برآمده از انقلاب شکوهمند اسلامی و حمایت‌شده از سوی قانون اساسی که بزرگ ترین میثاق دوسویه میان مردم و نظام جمهوری اسلامی است. ظرفیتی بزرگ که باعث شد شعاع تصمیم‌سازی و اداره کشور از مرکز پایتخت به طول کوی و برزن‌های ایران گسترده شود و خود مردم برای امور جاری خویش چاره بیندیشند.
ظرفیتی که بالفعل شدنش صحه گذاردن بر جایگاه مهم شورا در نظام سیاسی دین مبین اسلام و پاسداشت فصل هفتم قانون اساسی است و امروز در بیستمین سالگرد میلادش، همچنان پا برجا و استوار درمسیر خود گام برمی‌دارد.
بزرگ ترین منبع بالفعل‌ماندن و استواری این نهاد که برای حیات و بالندگی‌اش از آن‌ تغذیه می‌کند، «مشارکت اجتماعی» است. منبعی که اگر روزی سایه رخوت به خود بگیرد و از میدان مسئولیت‌پذیری و تعهد دامان برچیند، این نهاد را از هدف غایی و فطری خویش دور می‌سازد و تصمیم‌گیران این نهاد باید تنها با تکیه بر ظرفیت محدود خویش درمسیر اعتلا گام بردارند. آن‌گاه اداره امور از منبع قدرتمند نیروی مدنی و اجتماعی شهروندان محروم و خردجمعی که نیروی محرکه نظام‌های جمهوری است، درسایه حرکت‌های فردی و فرداندیشی‌ها محصور می شود.
مردم باید بپذیرند که «شوراها» خانه و دستاورد خود آنان است و متعهدشوند که برآن نظارت داشته باشند، آن‌ را از کجروی برحذر دارند و با به میدان آوردن توان بزرگ و بی‌انتهای خود یاری‌رسانش باشند. باور قلبی داریم که قوت بازوی مدیران شهر، مشارکت شهروندان است و تاریخ نیز به ما آموخته که هیچ نهاد و جایگاهی از حمایت و همراهی مردم بی‌نیاز نیست.  در بروز هنگامه‌های بسیاری نیز آموخته‌ایم که باتکیه بر توان و انرژی مردم، می‌توان هر راهی را هموار و هر عسری را به یسر تبدیل کرد.


برای استفاده و به میدان آوردن این ظرفیت که بزرگ ترین دغدغه ماست گام‌هایی برداشته‌ایم. هوشمندسازی شهر در کمترین‌ زمان ممکن را مکرر گوشزد کرده‌ایم تا شهر به آسانی و ایمن در دسترس عموم شهروندان قرار گیرد. شفافیت را شعار محوری خویش قرار دادیم و با صدای بلند به مردم وعده دادیم افشای تخلفات نه نکوهش که پاداش و قدردانی ما را به همراه خواهد داشت؛ تا دیوار بی‌اعتمادی میان مردم و نهادهای ساخته دست خودشان هرچه سریع‌تر فرو بریزد و روشنای باور و اعتماد بر بام‌ شهر افروخته شود. فعالان مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد را در برهه‌ها و مراحل مختلف به یاری فراخواندیم تا صدای قاعده‌مند مردم در نزدیکی گوش‌مان نشیمن داشته باشد. به کوچه و خیابان‌های تان مهمان شدیم و بایکدیگر از نزدیک به تماشای مشکلات شهر نشستیم و همچنان تلاش می کنیم از هر ظرفیت و مسیری برای تقویت این دستاوردها بهره ببریم تا مردم باورکنند که این خانه، خانه خود آنان است و فردای واگذاری استیجاری‌اش به منتخبان، موعد پایان همراهی شان نیست.
این همراهی پیوسته مردم اگر با افزایش اختیارات قانونی این نهادهای مهم تصمیم‌سازی همراه شود، می‌تواند آینده‌ای روشن را برای اداره شهرهای ما رقم بزند. این که به مرور تصمیمات و خروجی این نهادها از ضمانت بیشتری برای اجرایی شدن برخوردارشود، علاوه بر آن که «شوراها» را توانمندتر می‌کند، به تمرکززدایی نیز سرعت بیشتری می‌بخشد و مدیران شهری می‌توانند با چابکی بیشتری تصمیمات خود را به اجرا درآورند. در چنین وضعیتی، ضمانت اجرایی تصمیمات نیز افزایش می یابد و خود منتخبان مردم در شوراها نیز با تعهد و مسئولیت‌پذیری بیشتری به ایفای نقش خواهند پرداخت. آن چنان که درکشورهای توسعه‌یافته مرسوم است و پارلمان‌های شهری و شهردار منتخب آنان، مسئولیت عمده مسائل، مشکلات و نیازهای شهر را بر عهده می‌گیرند.
در پایان از همه مردم شهر، از هر رنگ، فرهنگ، تبار، طبقه و جنسیتی که دل در گرو توسعه و پیشرفت زادبوم خود دارند صمیمانه دعوت می‌کنم که دیده بان مشکلات شهر باشند و به یاری ما بشتابند. ما هر شهروند این شهر را عضو شانزدهم شورا قلمداد می‌کنیم و به همراهی مردم بسیار باورمند، خوشبین و نیازمند هستیم.